Piata cosmeticelor va continua sa creasca si in acest an, chiar daca mai incet decat in 2008. Principalele firme din domeniu au incheiat primele sase luni ale anului cu profit. In 2008, cosmeticele din Romania au valorat peste 600 de milioane de euro. Criza economica a provocat scaderi ale vanzarilor la unele produse, insa aces­tea au fost compen­sate de cresteri ale incasarilor la alte cosmetice.

Piata cosmeticelor si-a conti­nuat cresterea si in 2009, chiar daca sunt produse unde vanzarile au fost mai slabe decat anul trecut. Ex­plicatia este simpla, dupa cum spune un producator: femeile nu vor re­nunta sa se ingrijeasca. Un studiu de piata realizat de compania AC Niel­sen arata ca vanzarile de cosmetice pentru ingrijire in supermarketuri si hipermarketuri au crescut cu 3% in primele sase luni ale anului, in comparatie cu perioada similara a anului trecut. Astfel, valoarea van­zarilor a fost de 53,25 milioane de lei, adica 12,5 milioane de euro, fata de 51,49 milioane de lei cat a fost valoarea cosmeticelor care s-au vandut in prima jumatate a anului trecut. De asemenea, in acest an s-a inregistrat si o crestere de 4% a volumului cosmeticelor comercia­lizate, de la 564.000 de litri la 586.900 de litri. Rezultatele din 2009 confirma cresterile constante care s-au inregistrat pe piata de cosmetice in ultimii ani, de 15%-20% anual. Pentru 2009 se preconizeaza o cres­tere de pana la 10%. Piata cos­meticelor din Romania s-a ridicat la peste 600 de milioane de euro in 2008. Potrivit datelor prezentate de oficialii L’Oreal, in anul 2008 au fost vandute aproximativ 34 de milioane de deodorante, 31 de milioane de unitati de sampon, sase milioane de unitati de balsam, 19 milioane de unitati de vopsea de par si noua milioane de produse de styling.


Cosmeticele pentru ochi si ten, cele mai cautate


Cel mai bine vandute produse cosmetice de ingrijire, po­trivit studiului realizat de AC Nielsen, au fost cele destinate tenu­lui si ochilor, care au adus incasari de 21 de milioane de lei (4,9 milioane de euro), in crestere cu 4% fata de anul trecut. Cosmeticele pentru ingrijirea mainilor au avut cel mai mare ritm de crestere a vanzarilor in acest an, de 17%, de la 2,6 milioane de lei in primele sase luni ale anului trecut la peste trei milioane de lei. Ca volum al produselor vandute, cos­meticele de curatare a fetei au avut o crestere de 9% in 2009, la 239.000 de litri. In schimb, vanzarile produ­selor pentru ingrijirea corpului si ale mastilor pentru fata au scazut in comparatie cu anul trecut. Astfel, cosmeticele pentru corp au inre­gistrat o scadere de 5%, de la peste 15 milioane de lei in ianuarie-iunie 2008 la 14,3 milioane de lei (3,3 milioane de euro) in acest an. La mastile pentru fata scaderea a fost de 8%, de la 1,2 milioane de lei la 1,1 milioane de lei. Aceasta categorie de cosmetice a avut cea mai mare scadere si la volumul vandut, de 4%, in timp ce cosmeticele pentru corp au ramas la cantitatea vanduta de 249.000 de litri.


Femeile, avantajul industriei de cosmetice


Principalii producatori de cosme­tice care isi desfasoara activitatea in tara noastra au inregistrat profituri consistente anul trecut si sunt aproa­pe siguri ca vor termina si acest an cu profit. „Anul 2009 este un an foar­te greu avand in vedere criza eco­no­mi­ca prin care trecem, totusi Gero­cossen, prin eforturile depuse, a reu­sit ca, in perioada 1.01- 31.08.2009, sa realizeze o crestere a cifrei de afaceri cu 8% fata de aceeasi perioada a anului 2008. Acest lucru a fost posibil prin aplicarea unei politici de marketing adecvate, cu multe promotii pentru consumator la categoriile-cheie de produse”, ne-a declarat Stanca Cismaru, General Manager al Gerocossen. Firma a inre­gistrat o crestere de 10% la segmen­tul vopselei de par si de 11% la produsele solare.

Scaderile cele mai importante au fost la produsele pen­tru depilare, de 6%, si la produsele dupa ras destinate barbatilor. „In ceea ce priveste profitul realizat, am inregistrat o usoara crestere fata de 2008, datorita faptului ca am luat masuri de reducere a cheltuielilor materiale. Apreciem ca Gerocossen va termina anul 2009 cu o cifra de afaceri in crestere fata de anul 2008, avand in vedere si faptul ca majo­ritatea clientilor se reorienteaza in an de criza catre produse de calitate foarte buna, dar cu pret mediu. In plus, industria cosmetica are avan­tajul ca se adreseaza in proportie de 80% femeilor, care nu vor renunta sa investeasca in produse pentru ingri­jirea si infrumusetarea pro­prie”, a adaugat Stanca Cismaru.

Profit dublu la Biostar


Vanzarile firmei Biostar Cos­metics au crescut fata de anul trecut cu 20%, iar profitul pe primele sase luni ale anului s-a dublat. „Avem niste produse mai ieftine, care se adreseaza clasei de jos si s-au vandut bine“, ne-a spus Ovidiu Ioana, directorul firmei. Faptul ca la firma criza nu s-a resimtit este demonstrat si de angajarea, anul acesta, a inca opt persoane pentru a face fata cererii mai mari. „In ultimul timp, am incheiat doua contracte cu doi clienti noi, care au luat cantitati mari de produse. Daca merge in continuare asa, poate mai creste vanzarea. Oricum, sunt luni, cum e decembrie, in care unele produse cosmetice nu se vand extraordinar”, a afirmat Ovidiu Ioana. Printre pro­dusele firmei care au inregistrat cresteri sunt cremele pentru maini sau sapunurile lichide. Biostar Cos­me­tics produce, potrivit direc­torului firmei, jumatate din acetona care se fabrica in tara noastra. Acest produs inregistreaza cele mai mari vanzari in lunile iulie si august. In iulie, firma a vandut in jur de 400.000 de sticle, iar in august aproximativ 450.000, cea mai mare parte dintre acestea avand cantitatea de 50 ml. Bio­star Cosmetics obtine din afa­ce­rea cu acetona cam 500.000 de lei, avand in vedere ca pretul acestui produs variaza in jurul sumei de un leu. „Exista potential de crestere in con­tinuare, dar mai este si con­cu­renta neloiala. Sunt firme care pro­­duc in nu stiu ce garaj, nu au an­gajati, nu platesc impozite si atunci suferim noi, pentru ca in angro cumparatorii spun ca iau de la ei, pentru ca au preturi mai mici“,  spune Ovidiu Ioana.


Competitie apriga intre producatorii de profil


Avon Romania, L’Oreal Paris, Beiersdorf, Farmec Cluj-Napoca, cea mai mare firma cu actionariat au­tohton, Elmi Prodfarm Romania, Spuma Prod, Gerocossen, Pard Prod Bucuresti, Biostar Cosmetics, Col­gate-Palmolive sau Unilever sunt printre cele mai importante firme de pe piata romaneasca de cosmetice. In pofida crizei, cele mai multe firme au inregistrat cresteri in comparatie cu anul trecut. L’Oreal si-a propus chiar ca pana la sfarsitul acestui an sa-si creasca cota de piata de la 15% la 25%.

Spre deosebire de alte firme, Sa­rantis Romania, detinatorul produ­catorului de cosmetice Elmiplant, a anuntat in august ca in primul se­mestru al anului afacerile au inre­gistrat o scadere cu 14,55%, de la 20,46 milioane de euro la 17,48. Grupul elen Sarantis activeaza in tara noastra din anul 1996, iar in 2007 a preluat producatorul de cos­metice Elmiplant, pentru 6,5 mili­oane de euro, in intentia de a deveni lider pe aceasta piata in Europa de Est. Pe langa cosmetice, in porto­foliul firmei se mai regasesc produse pentru ingrijirea casei si auto, ali­mente pentru animale si suplimente alimentare.


Comisia Europeana nu mai vrea teste pe animale


Una dintre problemele cu care se confrunta industria cosmeticelor este gasirea unor metode noi de testare a produselor, in care sa nu mai fie folosite animalele. In urma cu cateva zile, la Roma s-a desfasurat al VII-lea congres mondial despre alternativele la folosirea animalelor in cercetarea stiintifica, in care au fost anuntate rezultatele colaborarii dintre Comisia Europeana si repre­zentantii industriei cosmetice, gru­pati in Asociatia Europeana a Pro­ducatorilor de Cosmetice.  In luna iulie, Comisia Europeana a lan­sat o propunere de alocare a 25 de milioane de euro cercetarilor des­tinate inlocuirii animalelor, iar re­pre­zentantii industriei de cosmetice s-au angajat sa gaseasca fonduri. Ca urmare, pana la 50 de milioane de euro vor fi alocate pentru gasirea unor metode de testare a produselor care sa fie mai rapide si mai ieftine decat testele pe animale. Cercetarile viitoare se vor axa pe efectele uti­lizarii in mod repetat a substantelor chimice aflate in cosmetice.


Piata de cosmetice, in cifre

  •  10% este cresterea estimata a pietei in acest an
  •  12,5 milioane de euro valoreaza produsele vandute in supermarketuri in primele sase luni
  •  4,9 milioane de euro au costat produsele pentru ochi si ten comercializate
  •  17% este cresterea vanzarilor la cosmetice pentru maini comparativ cu 2008
  •  9% este scaderea vanzarilor la mastile pentru fata