În condiţiile în care o parte dintre aceste oraşe sunt deja acoperite de spaţii de retail modern, raportat la puterea de cumpărare actuală, dezvoltări noi sunt anunţate doar în 12 dintre oraşele analizate, mare parte dintre acestea având o densitate a spaţiilor comerciale moderne per cap de locuitor sub media marilor oraşe.

Cele 23 de oraşe au în prezent un stoc de retail de aproape 3,4 milioane de metri pătraţi la o populaţie de 6,3 milioane de locuitori, corespunzând unei densităţi medii de 534 de metri pătraţi/ 1.000 de locuitori. Prin completarea noilor proiecte anunţate, densitatea medie va creşte cu 15%, până la 614 metri pătraţi/ 1.000 de locuitori.

Oraşele cu cel mai ridicat nivel al spaţiilor de retail planificate sunt Bucureşti (122.000 mp) şi Timişoara (78.000 mp), urmate de Braşov (58.000 mp), Sibiu (53.000 mp) şi Târgu Mureş (50.000 mp).

În ceea ce priveşte cea mai mare creştere procentuală a stocului şi a densităţii, pe primele locuri se situează Râmnicu Vâlcea (187%), Satu Mare (87%), Sibiu (67%), Târgu Mureş (58%) şi Braşov (43%).

 

Bogdan Marcu, Partner, Retail Agency: „Marile oraşe, în special centrele universitare, care atrag investiţii şi locuitori din alte zone ale ţării, continuă să fie o prioritate pentru marii dezvoltatori de spaţii de retail, care caută de cele mai multe ori să vină cu proiecte complementare ca zone şi ca mix de magazine şi servicii. Piaţa este dinamică, majoritatea retailerilor înregistrează creşteri ale vânzărilor de două cifre, iar varfurile de consum sunt vizibile cel mai adesea în marile oraşe.”