Unii specialisti sunt de parere ca preturile la petrol vor creste in urmatorii cativa ani. In primul rand va scadea volumul rezervelor mondiale de titei pe fondul amanarii unor proiecte de anvergura in domeniu, iar in al doilea rand se va reduce productia de gaze naturale, dar cererea va continua sa urce. Potrivit prognozelor, in 2018 barilul va inregistra un pret mediu de 65 de dolari, pentru a atinge 70 de dolari spre sfarsitul deceniului.

Nu toti investitorii cred insa in aceste pronosticuri, preferand sa se ghideze dupa traditionalele mituri legate de piata petrolului in special si de sectorul energetic, in general.

1. Rezervele SUA sunt "foarte mari"

Desi reprezinta doar un sfert din rezervele mondiale, Investitorii acorda exagerat de multa atentie rezerverlor de petrol ale SUA, in conditiile in care ritmul productiei a crescut in ultimii sase ani cu 80%, scrie Financial Times.

2. Petrolul de sist va "inunda piata"

Exista in piata o oarecare neliniste legata de cresterea productiei de sist, unde costurile de exploatare sunt de 35-40 de dolari/baril. Sunt estimari destul de superficiala, tinand cont de faptul ca nu includ factori precum cheltuielile neproductive si platile de taxe si impozite. Adunate, toate ar creste costurile la 50 de dolari/baril.

Nu trebuie uitat ca marile companii energetice au redus finantarea proiectelor pe termen lung inca din 2014, cand preturile la titei au coborat dramatic. Iar pentru realizara respectivelor proiecte ar fi nevoie de aproximativ patru ani.

3. Automobilul electric va "ucide" cererea de petrol

Inainte de toate, trebuie precizat ca automobilul electric isi incarca bateria la priza de curent electric, energie produsa de centrale care lucreaza fie pe carbune, fie pe gaze naturale. Deci, un impact pe piata energiei va exista in continuare.

In plus, potrivit estimarilor, aceste masini vor reducere cererea de petrol pana in 2020, cu doar 270.000 de barili pe zi, adica 0,25% din totalul prognozat pentru anul mentionat anterior. Chiar daca acest tip de autorisme va deveni popular, vor mai exista si in urmatoarele decenii suficiente masini traditionale.

4. Nigeria si Libia vor "sparge" piata

Intr-adevar, cele doua tari sunt capabile sa livreze pe pietele lumii importante cantitati de aur negru. Nu trebui uitat insa faptul ca atat in Nigeria, cat si in Libia, situatia politica este vesnic conflictuala, facand absolut incerta perspectiva mentinerii unui ritm constant de productie si, implicit, aprovizionare.