La sfârşit de an, până şi multinaţionalele cu reguli severe sunt cuprinse de efervescenţa Sărbătorilor. Organizează petreceri tematice, oferă prime sau cadouri pentru angajaţi. Chiar și la vremuri de criză s-au căutat soluții pentru a nu lăsa Sărbătorile să treacă fără a fi marcate. Totul are în spate raţiuni de business – companiile au înţeles că un angajat care se simte apreciat şi recompensat este mai loial şi mai eficient. Aşa că, în luna decembrie, angajatorul devine Moş Crăciun.

În multinaţionale şi în companiile mari, în general, este o regulă clară: termenele de predare sunt strânse, lista de sarcini lungă, iar ziua de lucru poate ajunge să aibă şi 12 ore. La fel de riguroase sunt însă şi politicile de recompensare financiară a angajaţilor.

Salariul creşte după un plan clar, cei mai performanţi angajați primesc întotdeauna prime, iar de Sărbători Moş Crăciun vine şi la serviciu. Este o convenţie acceptată în consens, asupra căreia nu au loc dezbateri de principiu şi care a intrat, în cazul multor companii, într-o stare de normalitate de ani buni. Este drept că au fost şi situații, nu puţine, în care reducerile de cheltuieli s-au răsfrânt şi asupra bugetelor pentru prime şi beneficii, astfel încât numărul angajaţilor care de Sărbători nu primesc nimic în plus la salariu a devenit majoritar. „Conform studiului salarial şi de beneficii PayWell, derulat de PwC în acest an, evoluţia bonusurilor fixe oferite angajaţilor cu ocazia Crăciunului a înregistrat o scădere faţă de 2011, cu un sfert din companii oferind prime de Crăciun în 2012, faţă de 40% din companii în 2011”, spune Horaţiu Cocheci, senior manager şi liderul echipei de servicii de consultanţă în resurse umane, la PwC România.

Acelaşi studiu susţine că mai mult de o treime, adică 34% din companiile participante oferă prime fixe, independente de performanţa individuală sau de performanţa companiei, tuturor angajaţilor, iar cel mai frecvent oferite prime fixe sunt cele de Crăciun.

Ceva în plus

„Primele de Crăciun sunt oferite ca sumă fixă pentru toţi angajaţii şi variază între 200 şi 1.000 de lei, cu o valoare medie de 600 de lei. Tot cu ocazia Crăciunului, companiile obişnuiesc să ofere angajaţilor cadouri în natură, 30% dintre companiile participante la studiul PayWell oferind acest tip de beneficiu. Valoarea acestor cadouri variază, de obicei, între 50 şi 300 de lei, beneficiul fiind oferit mai frecvent în sectorul bunurilor de larg consum”, adaugă Cocheci.

Dintre companiile în care se regăseşte acest beneficiu, mai mult de jumătate, respectiv 57%, sunt companii de dimensiuni mari, cu peste 500 de angajaţi şi cifră de afaceri de peste 50 de milioane de euro. Mai mult, în majoritatea cazurilor, primele de Sărbători sunt negociate prin contractul colectiv de muncă, ceea ce le transformă mai mult într-o obligaţie a angajatorului şi mai puţin într-o mişcare opţională pentru a creşte gradul de satisfacţie a angajaţilor la locul de muncă.

Cele mai populare sunt, în fiecare an, tichetele cadou, alese de angajatori pentru principalul avantaj de a fi deductibile şi scutite de taxe salariale şi patronale în limita a 150 de lei pentru fiecare beneficiar.

Această limită indică, de altfel, şi valoarea la care se opresc unii angajatori atunci când oferă cadouri angajaţilor. Practic, aceste scutiri de taxe determină reducerea costurilor totale ale companiei cu până la 35% faţă de varianta acordării unei sume echivalente în bani. Pentru emiţătorii de astfel de tichete, luna decembrie este un cadou în sine, pentru că atunci creşte şi afacerea lor. „Ne aşteptăm ca piaţa tichetelor de cadouri să ajungă la 600 de milioane de lei în 2012, după doi ani de creşteri de 10%, dar este încă departe de nivelul de dinainte de criză, respectiv aproximativ 900 de milioane de lei în 2009”, spune Iulian Alexe, director de marketing şi comunicare la Edenred. Cel mai adesea, clienţii emiţătorilor de astfel de tichete, dar şi cei care în luna decembrie oferă altfel cadouri angajaţilor sunt companiile din sectorul producţiei industriale, din cel financiar, industria bunurilor de larg consum sau telecom. Trebuie spus însă că schema de bonusare este aplicată diferenţiat în rândul angajaţilor, în funcție de vechimea în companie, poziția deţinută sau performanţele obţinute în acel an. „Încă de la înfiinţare, din 1999, am oferit prime de Crăciun şi la fel vom face şi anul acesta. În ciuda tuturor dificultăţilor provocate de climatul economic dificil din ultimii ani, am făcut tot posibilul ca angajaţii DPD România să primească prime de Crăciun în fiecare an. Acestea constau în tichete şi bonuri valorice, care nu depăşesc, în medie, 100 de euro”, spune Lucian Aldescu, CEO al companiei de curierat DPD România, care are 500 de angajaţi şi subcontractori. Acesta nu neagă faptul că anii de criză au influenţat valoarea primelor oferite, dar a fost o tăiere pe care compania a fost nevoită să o facă, în condiţiile în care piaţa de curierat, în general, a avut, la rândul ei, de suferit de pe urma crizei.

„Este adevărat că valoarea primelor oferite de DPD a fost diminuată, însă am făcut tot posibilul ca acestea să nu lipsească în niciun an. Este primordial ca toţi angajaţii DPD să se simtă şi să fie motivaţi”, completează Aldescu.

Recompense în funcţie de performanţe
Judith Kis, directorul de resurse umane al retailerului de bricolaj Ambient, spune că structura de bonusare este gândită în funcţie de performanţe, dar şi de specificul fiecărui post în parte şi de modul în care fiecare poziţie contribuie la dezvoltarea planului de afaceri. „Evident, vorbind de o perioadă specială, compania oferă şi cadouri de sfârşit de an angajaţilor, precum şi copiilor acestora. Pentru noi este foarte important ca fiecare membru al echipei să ştie care îi este rolul în cadrul echipei, care este aportul muncii lui în tot mecanismul afacerii şi, normal, să fie el însuşi mulţumit de rezultatele proprii şi ale echipei, dar să primească şi recunoaştere pentru meritele sale. Rezultatele ne-au demonstrat că o informare asupra schemelor de bonusuri încă de la începutul anului, combinată cu o comunicare regulată şi transparentă asupra evoluţiei businessului, are rezultate pozitive în cadrul echipei”, menţionează Kis. Tradiţia bonusării angajaţilor a fost implementată încă din primii ani de la înfiinţarea companiei, adică din 1993, iar în 2012 peste 2.000 de oameni care fac parte din echipă vor avea primă de Crăciun.

Pe aceeaşi logică merge şi Kuma România, producător de echipamente sanitare. Camelia Olesen, directorul executiv al companiei, susţine că din 1999 acest obicei a rămas neschimbat, în luna decembrie fiind oferite prime în bani, dar şi tichete cadou pentru angajaţii care au copii. „Nu am renunțat la primele de Crăciun pentru că acestea reprezintă un semn de apreciere. În plus, suntem o companie care, şi pe timp de criză, realizează profit, plăteşte taxe la stat și o parte din acest succes trebuie împărţit cu toţi angajaţii, evident, în funcţie de eficienţa şi responsabilităţile fiecăruia”, precizează Camelia Olesen.

Nu doar de Crăciun

Pentru BRD, a doua cea mai mare bancă din România, luna decembrie este de departe cea mai bună, din punct de vedere financiar, pentru angajaţi. Pe lângă salariu, aceştia primesc încă din prima zi de iarnă o primă denumită „prima de Ziua Băncii”. Această primă a început să fie oferită din anul 2005, 1 decembrie fiind data care marchează transformarea fostei Bănci de Investiţii în BRD, în anul 1990. „În același timp însă, în apropierea Crăciunului, organizăm o sesiune de shopping cu reduceri preferenţiale pentru cei 8.000 de angajaţi, chiar în sediile bancii, prin programul «Legitimația BRD contează»”, spune Adela Jansen, director de resurse umane la BRD Groupe Société Générale.

Din categoria companiilor care fac din toată luna decembrie o sărbătoare în sine face parte şi Avangate, companie din grupul Gecad. Bonusurile nu sunt acordate doar pentru Crăciun, politica de recompensare fiind asociată mai degrabă cu performanţele individuale, astfel încât primele sunt acordate angajaţilor performanţi în primul trimestru al fiecărui an. Altfel, sfârşitul de an este sărbătorit prin evenimente specifice, care se desfăşoară pe tot parcursul lunii decembrie. Pe lângă petrecerea copiilor şi petrecerea angajaţilor, mai avem, de exemplu, <<home- made day>>, când angajaţii pregătesc prăjituri pentru colegi, care plătesc pentru acestea, banii find donaţi în scopuri caritabile”, spune Mădălina Teodorescu, HR manager la Avangate. Compania are acum 130 de membri, dintre care 100 lucrează în România.

Sunt investiţii pe care companiile trebuie să le facă. Au înţeles de mult că numai aşa angajaţii vor avea un alt nivel de implicare în munca pe care o desfășoară.

În plus, pentru marile companii, cele care vânează cei mai buni oameni din domeniu, un brand bun de angajator este extrem de important, iar pentru asta trebuie să aibă o raportare ireproşabilă la salariaţi, fie că este vorba despre perspectivele de dezvoltare profesională pe care le oferă, echilibrul dintre viaţa personală şi cea profesională sau politica de remunerare.

NU NUMAI BANI

Sondajele derulate în rândul angajaţilor arată că aceştia preferă ca, de Crăciun, să primească prime clasice – adică bani sau bonuri valorice, pe care le pot folosi la cumpărături, după bunul plac. Aşa că, majoritatea companiilor rămâne tributară liniilor clasice de bonusare a angajaţilor cu ocazia Sărbătorilor. Sunt însă şi angajatori care aleg altfel de cadouri.

- Vouchere cadou pentru spa – aceasta este o tendinţă recentă în materie de bonusare, apreciată în special de angajate. Companiile realizează parteneriate cu diverse saloane, ceea ce le oferă posibilitatea de a achiziţiona vouchere cadou la preţuri preferenţiale.
- Sesiuni de cumpărături în cadrul companiei – unii angajatori oferă salariaţilor posibilitatea de a-şi face cumpărăturile chiar în sediul firmei, înainte de Crăciun. Angajaţii beneficiază de reduceri importante la produsele retailerilor sau producătorilor parteneri, un alt avantaj fiind acela că pot astfel evita aglomeraţia care se produce inerent în această perioadă a anului în marile lanţuri de magazine.
- Coşuri cadou cu produse pentru masa de Crăciun – aceasta este o metodă pe care tot mai mulţi angajtori o aleg. Chiar dacă este un cadou mai degrabă impersonal, angajatorii au grijă întotdeauna să umple coşul cu produsele necesare pentru masa de Crăciun.
- Preţuri promoţionale pentru produsele companiei – doar companiile producătoare pot oferi aceste prime şi în special cele din sectorul bunurilor de larg consum. Astfel, angajaţii pot face cumpărăturile pentru Sărbători cu un buget mai mic.