Cursurile de leadership nu sunt o noutate, însă, în 2009, când Adelina Maria, membră a fundaţiei LEADERS, a început să le organizeze şi la noi în ţară, a descoperit un lucru curios. Tinerii care participau la ele nu prea ştiau cine sunt sau ce vor să facă. Pleca¬seră din şcolile româneşti cu un bagaj de cunoştinţe, însă nu şi cu o idee clară despre cum ar trebui să le folosească pentru ei. „Nu ştiu care le iden¬titatea, ce valori au, de unde şi le-au luat. Nu ştiu ce vor să fie când o să crească”, spune Adelina. Astfel, cursurile de leadership pe care aceasta le organizează au fost concepute avându-se în minte specificul local. „Încercăm să nu copiem modelele din străinătate, pentru că există pornirea de a spune: da, asta e posibil la ei, dar nu şi la noi. Avem reacţii de genul: înainte să vin la Leaders, mi-era ruşine să recunosc că mă simt OK în România”.

Nu orice meci poate fi câştigat
În cadrul programului, tinerii sunt învăţaţi să-şi fixeze obiective care pot fi atinse. „În lucrul în echipă putem avea următorul exerciţiu: Conduci o echipă de fotbal, una la retrogra¬dare. Trebuie fixat obiectivul. Un obiectiv ar fi câştigarea tuturor meciurilor, dar dacă l-ai pierdut pe primul, obiectivul a dispărut. Trebuie fixat un obiectiv realist”, explică Adelina Maria. La finalul unui curs de o săptămână, tinerii dau proba practică. O probă ar putea fi mulgerea vacilor şi crearea de produse lactate, care chiar ajung în magazine. Aici important nu este doar u n p l a n d e afaceri, dar şi comunicarea între membrii e c h i p e i . „ Î i f a c e m s ă înţeleagă că nu toţi sunt la fel şi că ceea ce contează este livrarea mesajului, indiferent de stilul fiecăruia”, spune Adelina. După cursuri, fiecare participant trebuie să plece cu un obiectiv clar despre ceea ce vrea să facă în viaţă. „Îi punem să-şi creeze un crez al leadershipului – cum se văd în următorii 20 de ani. Merge în felul următor: În anul 2035 apari pe coperta unei reviste. Ce revistă e, care e titlul, ce se zice despre tine, cine vorbeşte despre tine ?”

Paradoxal, un succes al cursului este că, după absolvirea lui, unii dintre cursanţi şi-au dat demisia, pentru că au realizat că nu fac ce trebuie. Unii au început afaceri personale. Una dintre cursante şi-a luat un credit şi s-a dus la masterat în Olanda, un vis mai vechi pe care nu îndrăznea să-l urmeze.

Funcționează cu lista de valori. Leaders Academy este un program dedicat tinerilor care lucrează în companii şi vor să îşi dezvolte aptitudinile de conducere sau pur şi simplu să dea un randament mai bun. Programul, care durează o săptămână, costă 520 de euro, preţ care include cazări şi deplasări în diverse oraşe din ţară şi care, deseori, este suportat chiar de companiile la care tinerii lucrează. Programul s-a extins, însă, şi în licee, aici gratuit, tocmai în ideea de a le insufla tinerilor idei de leadership cât mai de timpuriu. Echipele de instructori merg în 25 de şcoli pe an. Esenţial, spune Adelina Maria, este ca tinerii să îşi dea seama care le sunt valorile.
„Le dăm o listă de valori şi îi punem să bifeze. Apoi să rămână la 10. Apoi la trei. Iar din cele trei să facă un top. Asta înseamnă că dacă ţi-ai fixat valoarea numărul unu, trebuie urmată chiar dacă trebuie să renunţi la valoarea numărul doi”, spune Adelina.

Un u l d i n t r e exerciţiile făcute în cadrul cursului de leadership a fost managerierea unei băcănii din Braşov. Cursanţii au plecat de la a face un plan de afaceri, până la a realiza produse. Rezultatul: vânză¬rile s-au dublat într-o singură zi.