Studioul Mansudae a fost creat in 1959 pentru a satisface cererea imensa a regimului de la Phenian pentru materiale de propaganda. Statuile monumentale, panourile si pancardele de la paradele militare, dar si foarte multele afise care fac parte din viata de zi cu zi a nord-coreenilor sunt rezultatul muncii celor 4000 de angajati ai acestui atelier de creatie.

"De fapt, este mai degraba un campus decat un intreprindere, dar este cel mai mare din lume", descrie studioul Mansudae, situat in Phenian, Pierre-Luigi Cecioni, un italian, singurul reprezentant in strainatate al acestei societati.

Studioul a finalizat recent un panou tesut urias pentru unul dintre cele mai cunoscute branduri de moda din lume, Benetton si a executat tapiteria interioara pentru un muzeu din Cambodgia. Dar cei mai multi clienti ai studioului se afla in Africa, unde produsele lui se bucura de mare popularitate.  Exportul acestor opere realizate in stil autoritar a demarat la inceputul anilor 1980, sub forma de cadouri diplomatice acordate de "fratii nord-coreeni tarilor nealiniate sau socialiste", precizeaza BBC.

Iar de curand, Mansudae a devenit o sursa pretioase de valuta straina pentru regimul nord-coreean. Mai mult, artistii studioului au inceput sa lucreze in Angola, Benin, Chad, Congo, Guinea si in alte tari africane. Presa din Zimbabwe sustine ca doua statui gigantice ale lui Robert Mugabe asteapta ca, dupa moartea presedintelui sa-i cinsteasca memoria.

Dar cea mai cunoscuta dintre lucrarile studioului Mansudae este uriasul Monument al renasterii africane din Senegal. Inalta de 49 de metri, sculptura a fost dezvelita in 2010. Potrivit estimarilor, pentru aceasta opera, atelierul a incasat zeci de milioane de dolari. "Rusii si chinezii nu mai fac astfel de lucruri. Iar popularitatea rezida in faptul ca aceste lucrari se impun, marimea fiind elementul esential", a explicat criticul de arta William Fever.

Pierre-Luidgi Cecioni le-a aratat artistilor nord-coreenilor galeriile de arta italiene. "Sunt foarte buni cunoscatori ai artei clasice. In ceea ce priveste arta abstracta si cea conceptuala, pentru ei este ceva haios. Nu resping si nu critica. Pur si simplu sustin ca lor nu le trebuie asa ceva", a explicat italianul.

"Acesti oameni care lucreaza la studioul Mansudae sunt privilegiati. Pentru ca, spre deosebire de artistii occidentali, nu-si fac griji in legatura cu vanzarea lucrarilor lor. Ei sunt platiti, traiesc in respectul celorlati si beneficiaza de prime si reduceri. Oamenii pe care-i stiu sunt, se pare, cu adevarat fericiti in lumea lor, pentru ca simt ca fac parte din ceva maret", a continuat Cecioni.