Lucrarile la noul avion de atac din generatia sase sunt abia la inceput, iar primul zbor ar putea avea loc peste un deceniu, doua. Pentagonul nici macar nu a decis care ar fi necesarul de aparate pentru flota si aviatia militare. Cu toate acestea, militarii american se gandesc ce trebuie facut pentru ca povestea cu F-35 sa nu se repete si cum poate fi evitat inca un proiect a carui realizare a depasit toate termenele stabilite, dar si bugetele alocate.

Actualul director al programului F-35, general-locotenentul Christopher Bogdan, recomanda, spre exemplu, sa fie bine cantarite toate aspectele proiectului inainte de a trece la transpunerea lui in practica. "Trebuie gandit ce ne trebuie de fapt de la un avion din generatia sasse si in ce masura coincid cu nevoile US Navy si US Air Force", a explicat el.

In opinia lui, "a elabora, in acelasi timp, avioane pentru mai multe tipuri de arme nu este nici bine, nici rau, este complicat". Bogdan a amintit ca in anii 1990, cand proiectul F-35 era doar in faza de dezbateri, s-a cerut un aparat comun pentru marina si aviatia militare, pentru infanterie, ba chiar pentru aliatii Statelor Unite".

Oficialul american este de parare ca, daca Pentagonul va opta in favoarea unui nou avion multirol conceput in cateva versiuni, Ministerul apararii va trebuie sa accepte mai multe concesii decat in cazul realizaarii proiectului F-35 care a inghitit pana acum 400 miliarde de dolari. "Cand este vorba de asemenea cheltuieli, este greu sa se ajunga la un compromis", a avertizat generalul.