'Pentru menţinerea preţurilor produselor petroliere competitive în regiune, se propune revenirea, pentru benzină şi motorină, la nivelurile accizelor practicate în anul 2016, respectiv la benzină cu plumb - 3.022,43 lei/tonă, 2.327,27 lei/1.000 de litri, la cea fără plumb - 2.643,39 lei/tonă, 2.035,40 lei/1.000 de litri şi la motorină - 2.245,11 lei/tonă, respectiv 1.897,08 lei/1.000 de litri', informează MFP.

Conform notei de fundamentare, deşi în semestrul I al anului 2017 consumul de motorină a crescut faţă de semestrul I al anului 2016 cu 253,07 milioane litri, iar cel de benzină fără plumb cu 58,854 milioane litri, încasările au scăzut cu 634,348 milioane lei, respectiv 223,661 milioane lei, motivele principale fiind scăderea, de la 1 ianuarie 2017, a nivelului accizelor prevăzut pentru motorină, de la 1.897,08 lei/1000 litri, la 1.518,04 lei/1000 litri, respectiv a nivelului accizelor prevăzut pentru benzina fără plumb de la 2.035,4 lei/1000 litri, la 1.656,36 lei/1000 litri, precum şi scăderea cu un punct procentual a taxei pe valoarea adăugată.

'În prezent, urmare analizei efectuate în ceea ce priveşte nivelurile accizelor practicate de statele membre, se constată că România are printre cele mai scăzute niveluri ale accizelor, aproape de nivelurile minime prevăzute de legislaţia Uniunii Europene. Astfel, România a ajuns în iulie 2017 să înregistreze cel mai mic preţ al benzinei Euro-95 din Uniunea Europeană (0,997 euro pe litru cu taxe) şi al treilea cel mai mic preţ pentru motorină (0,977 euro pe litru cu taxe), după Luxemburg (0,955 euro pe litru) şi Bulgaria (0,961 euro/litru)', menţionează sursa citată de agerpres.

MFP precizează că dacă România are cel mai mic preţ din UE al benzinei cu taxe, când vine vorba de preţul benzinei fără taxe România este pe locul 15 în UE cu un cost al benzinei mult peste ţări producătoare de petrol precum Marea Britanie şi Olanda, dar şi peste ţări precum Austria, Polonia, Bulgaria. 'Astfel, în luna iulie 2017, taxele reprezintă 52% din preţul benzinei, respectiv 50% din preţul motorinei (în România), în condiţiile în care, în medie, la nivelul Uniunii Europene, taxele cumulează 62% din preţul benzinei şi respectiv 57% din preţul motorinei', informează Ministerul.

De asemenea, spune instituţia, ponderea taxelor în preţurile de piaţă ale carburanţilor este mai redusă în prezent în România comparativ cu alte ţări din regiune, precum Austria (60% în cazul benzinei şi 55% în cazul motorinei), Polonia (57% în cazul benzinei şi 54% în cazul motorinei) sau Bulgaria (53% pentru benzină şi 51% pentru motorină).