Cele mai mari scăderi la Bursa de la Doha au fost înregistrate de Qatari Investors Group, 23%, din cauza temerilor privind încetinirea din sectorul construcţiilor, Aamal Co., 17%, cu afaceri în sectorul de retail, medical, construcţii şi imobiliar, Qatar National Bank QPSC, 15%, cel mai creditor din Orientul Mijlociu după active, dependent de finanţarea externă, şi Qatar Islamic Bank, 15%.

Cele mai mari creşteri au fost înregistrate de Qatar Navigation, 7,5%, care efectuează transport pe mare şi ar putea beneficia de extinderea legăturilor comerciale cu Iranul şi Turcia, precum şi Qatar Gas Transportation.

Analiştii apreciază că ruperea relaţiilor diplomatice dintre Qatar şi vecinii săi din Golf - Arabia Saudită, Emiratele Arabe Unite, Egipt şi Bahrein - ar putea costa miliarde de dolari din cauza încetinirii comerţului şi a investiţiilor, precum şi a creşterii costurilor de împrumut pentru statele din regiune.

Fondul Suveran de Investiţii al Qatarului, cu active estimate la 335 de miliarde de dolari, ar putea ajuta emiratul să evite o criză, dar analiştii avertizează că o parte a economiei emiratului ar putea fi afectată semnificativ, dacă disputa se prelungeşte în următoarele luni.

Analiştii se aşteaptă ca Fondurile de Investiţii al Qatarului să intervină pe piaţă pentru a achiziţiona acţiuni şi a oferi sprijin pieţei bursiere. ''Dacă disputa se extinde, ramificaţiile ar putea fi imense. Firmele care gestionează active vor deveni mai prudente şi nu vor face diferenţe între Qatar şi alte state din Golf'', a declarat un bancher care a dorit să-şi păstreze anonimatul.

Deoarece toate aceste ţări sunt puternic dependente de exporturile de ţiţei şi gaze, legăturile comerciale şi de investiţii dintre ele sunt destul de reduse, astfel încât efectele negative ale disputei ar putea fi limitate.

Cu toate acestea, Qatarul se va confrunta cu costuri mai ridicate în unele domenii. În 2015, importurile de alimente ale Qatarului s-au ridicat la 1,05 miliarde de dolari, din care 309 milioane de dolari au reprezentat importurile din Arabia Saudită şi Emiratele Arabe Unite. Majoritatea produselor, în special cele lactate, veneau pe la graniţa terestră cu Arabia Saudită, astfel încât Doha va trebui să facă alte aranjamente.

Costurile construcţiilor în Qatar ar putea de asemenea creşte, majorând inflaţia, deoarece aluminiul şi alte materiale de construcţii nu vor mai putea fi importate pe cale terestră. Analiştii avertizează că Arabia Saudită ar putea convinge mai multe state să-şi reducă legăturile cu Doha şi ar putea forţa companiile străine să aleagă între a face afaceri cu Qatarul şi a obţine acces la piaţa saudită, care este mult mai mare, scrie agerpres.