"De o piaţă SPA în România putem vorbi de acum 10 ani, însă abia în urmă cu 7 ani a apărut o primă locaţie SPA. Centre SPA în adevăratul sens al cuvântului sunt în continuare foarte puţine la număr, în jur de 40 la nivelul întregii ţări, inclusiv SPA-urile de hotel. Piaţa a crescut cu 5-6% din 2012 şi până în 2014, respectiv de la 6,2 milioane de euro până la 6,9 milioane de euro, însă în 2015 creşterea a fost de 12%, până la 7,7 milioane de euro. Este încă foarte puţin, dar trebuie menţionat că în aceste cifre sunt incluse doar terapiile SPA, numai cele de relaxare şi prevenţie, fără terapii de slăbire sau de fitness. Dacă le includeam şi pe acestea, categoric vorbeam de alte cifre. Consider că şi pentru 2016 vom avea o creştere cel puţin similară, însă datele le vom şti abia în luna mai", susţine Ioana Marian, ambasador al Global Wellnes Day în România, fondator şi director general al unei platforme de referinţă în domeniul SPA & wellness.

Potrivit sursei citate, unul dintre motivele pentru care în România nu sunt centre SPA este legat de faptul că nu există în Legea turismului o definiţie a ceea ce înseamnă SPA şi niciun nomenclator de meserii, ceea ce nu permite înfiinţarea unor şcoli pentru acest domeniu cu un potenţial real de dezvoltare. Ioana Marian spune ca, pe lângă deficienţa de personal "şcolit" pe piaţa SPA, românii nu sunt educaţi în "a se relaxa şi a preveni şi dau banii pentru tot felul de distracţii".

Evoluţia numărului de clienţi români şi străini pe piaţa SPA a crescut de la 140.000 în anul 2012 la 160.500 în 2015, ponderea străinilor fiind sub 20.000. Dacă în anii 2012 - 2014 un român a cheltuit, în medie, 150 de lei pe un tratament SPA, în 2015 suma s-a majorat la 160 de lei, iar numărul tratamentelor a ajuns la 212.000.

În ceea ce priveşte numărul turiştilor străini interesaţi de astfel de terapii, din peste două milioane de turişti străini care au înnoptat mai mult o noapte pe teritoriul României, doar 15.300 au făcut tratamente SPA în anul 2015, iar din aceştia peste 80% au venit în scop de business şi pe parcursul mai multor săptămâni, relevă un studiu de profil, scrie agerpres.

Potrivit raportului Global Wellness Institute (GWI) realizat în anul 2016, turismul wellness mondial a generat 563 de miliarde de dolari în anul 2015, fiind în creştere cu 28% faţă de 439 de miliarde de dolari înregistrate în 2013, dar estimările arată că în 2020 se va ajunge la 808 de miliarde de dolari.