Cand in 1991, avioanele americane invizibile F-117 au bombardat Bagdadul, Moscova si "alti potentiali inamici ai Washingtonului" au inteles ca trebuie sa afle cum pot fi doborate astfel de aparate. Ulterior, in Serbia, un F-117 a fost lovit, aruncand o umbra asupra tuturor avioanelor care foloseau tehnologia stealth, scrie Business Insider. 

Astazi, Rusia si China au creat radare de inalta frecventa si alte tehnologii, care, in anumite conditii, pot descoperi chiar si cele mai avansate avioane americane de lupta invizibile, precum F-22 si F-35. Si chiar daca unii considera inutila si mult prea costisitoare aceasta tehnologie stealth, maiorul Dan Flatley, maior in rezerva, explica de ce pilotii americani nu se tem de radarele rusesti si cheneze.

"Inamicii mai trebuie sa recreeze intrgul lant de atac", spus Flatley. Faptul ca un radar rusesc a depistat un avion de atac nu inseamna ca el poate fi imediat bodorat cu o racheta. "Suntem ca niste verigi intr-un lant de atac, care pot efectua diferite variante de manevra", a continuat ofiterul american.

"Ceea ce inseamna ca rusii si chinezii au cheltuit degeaba o gramata de bani, de timp si eforturi, incercand sa traga in noi. Fireste ca un radar poate gasi un avion, care, in ultima instanta, este construit din metal si tot felul de aliaje. Radarul indica locul unde s-a aflat aparatul la un moment dat, dar "ar fi o adevarata minune daca l-ar si dobori", a subliniat maiorul.

In schimb, in timp ce, la sol, radarele scormonesc cerul in cautarea avioanelor americane invizibile, F-35 urmareste semnalul radarelor, ceea ce il ajuta sa descopere unde sunt amplasate sistemele de aparare si avioanele inamicului. Noile avioane americane nu trebuie sa aleaga intre misiuni, pentru ca poate indeplini 4, 16 sau 32 de misiuni in acelasi timp.