"În prezentul proiect de act normativ sunt reglementate limitele minime de răspundere acoperite prin asigurarea RCA conform reglementărilor Uniunii Europene. Pentru prejudicii materiale produse în unul şi acelaşi accident, indiferent de numărul persoanelor păgubite, limita de despăgubire se stabileşte, pentru accidente, la un nivel de 1.000.000 euro. Pentru vătămări corporale şi decese, inclusiv pentru prejudicii fără caracter patrimonial produse în unul şi acelaşi accident, indiferent de numărul persoanelor păgubite, limita de despăgubire se stabileşte, pentru accidente, la un nivel de 5.000.000 euro", se arată în documentul preluat de agerpres.

Limitele de răspundere sunt revizuite din 5 în 5 ani, în funcţie de evoluţia indicelui european al preţurilor de consum (IEPC) stabilit în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 2.494/95 al Consiliului din 23 octombrie 1995 privind indicii armonizaţi ai preţurilor de consum şi sunt prevăzute în reglementările Autorităţii de Supraveghere Financiară.

O altă noutate o constituie posibilitatea răscumpărării părţii din prejudiciu suportată de asigurat. Prin contractul RCA părţile pot conveni posibilitatea răscumpărării, respectiv suportarea de către asigurat a contravalorii despăgubirii corespunzătoare evenimentului, asiguratul compensând asigurătorului RCA cuantumul acesteia, ulterior achitării despăgubirii cuvenite persoanei prejudiciate.

Conform aceluiaşi document, ar putea fi introdus un sistem naţional general de control al preţurilor în cazul RCA pentru a se putea interveni asupra nivelului primei, conform unui proiect de Ordonanţă de Urgenţă privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule.

"Cu toate că piaţa asigurărilor este liberalizată, directiva 2009/138/CE a acordat statelor membre, în anumite condiţii restrictive, posibilitatea de a exercita un control asupra preţurilor. În acest context, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) poate solicita asigurătorilor să notifice în prealabil majorarea primelor sau poate solicita aprobarea majorării acestora, ca parte a unui sistem general de control al preţurilor. Introducerea în proiectul de act normativ a acestei prevederi va oferi posibilitatea legală de a se putea interveni asupra nivelului primei, ca o acţiune de ultimă instanţă, în contextul introducerii unui sistem general de control al preţurilor", se spune în nota de fundamentare a proiectului.

Potrivit documentului, transpunerea prevederilor europene în legislaţia naţională lărgeşte posibilitatea de acţiune şi intervenţie cu privire la stabilirea nivelului primelor de către asigurători în condiţiile introducerii unui sistem naţional general de control al preţurilor. În absenţa acestei prevederi nu există vreo situaţie în care să se poată interveni asupra primelor.

Tot în document se precizează că "piaţa asigurărilor este liberalizată complet din punct de vedere al stabilirii preţurilor, respectiv primelor de asigurare, ASF neputând interveni asupra condiţiilor de asigurare decât în măsura în care acestea pot fi dovedite ca fiind abuzive în relaţia cu asiguraţii".

Potrivit Ordonanţei RCA, şoferii vor avea posibilitatea de a încheia poliţe o perioadă de la o lună la 12 luni, multiplu de o lună, în funcţie de opţiunea asiguratului. De asemenea, contractul RCA poate fi suspendat la cererea asiguratului care a încheiat un contract RCA pe perioada suspendării dreptului de circulaţie al vehiculului conform prevederilor legale sau pe perioada imobilizării vehiculului.

"Persoana prejudiciată are dreptul să înainteze cererea de despăgubire către asigurătorul RCA sau către propriul asigurător RCA în cazul compensării directe, în cazul producerii unui risc acoperit prin asigurarea RCA sau către Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR), în cazul producerii unui risc acoperit de acesta în condiţiile prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă", se mai arată în document.