Cum ar fi dacă am putea aduna într-un singur recipient mirosul... fericirii, aroma fructului preferat, esența gustului şi a culorilor care ne plac cel mai mult, iar parfumul l-am purta cu noi, într-o sticluţă franţuzească, cu medalion din porţelan japonez, pictat manual? Ştiinţa osmologiei ortomoleculare şi un „croitor” de parfumuri, medic de profesie, au făcut ca acest lucru să fie posibil. Preţul unui astfel de produs, făcut pe „măsurile” fiecărui client, calculate după cifra destinului, pleacă de la 500 şi ajunge la 100.000 de euro.

Doctor atestat în biofizică medicală aplicată, Alina Ieva şi-a creat propriul parfum, pe care l-a numit „Life”, în 2009. Asta după ce a studiat osmologia ortomoleculară (ştiinţa care studiază simţul olfactiv şi substanţele care intră în compoziţia parfumurilor) în laboratoare de specialitate din Franţa.
Într-un singur recipient, a surprins esenţa vieţii aşa cum şi-o imagina: aroma frunzelor, a fructelor, a florilor, a rădăcinilor şi a lichenilor au devenit una singură. Mai toată tehnologia creaţiei a stat într-o pipetă, pentru că fiecare strop trebuia atent măsurat, astfel încât aromele să se combine armonios şi să definească viaţa, aşa cum fusese percepută de creatoare.

Doi ani au fost necesari pentru găsirea formulei potrivite, timp în care esenţele aduse dintr-unul din cele mai renumite laboratoare franceze din Grasse, datând din 1747, au fost combinate în fel şi chip. Rezultatul a fost unul pe măsură: „Persoanele din jur au început să întrebe ce fel de parfum folosesc şi cum a fost posibil să-l creez”, povesteşte creatoarea de arome, spunând că cererea a fost cea care a dat naştere businessului actual, „Natură şi Distincţie”, deschis în primăvara acestui an. În acest timp, aproximativ 100 de persoane au comandat parfumuri personalizate. Dintre acestea, o medie de doi clienţi pe lună a provenit din Germania, Anglia, Spania şi India, comandând parfumuri elaborate.

Alina Ieva povesteşte că aceia sunt persoane care au deja „uzanţa întâlnirilor cu un creator de parfumuri”, îşi cunosc preferinţele şi ştiu exact ce îşi doresc. Chiar şi aşa, elaborarea esenţei potrivite durează, de obicei, între două săptămâni şi două luni, dar pentru cele „extrem de elaborate, pot lucra şi 6 luni”.

„Până la realizarea primelor şapte parfumuri conceptuale, îmi luam o perioadă mai lungă de elaborare, respectiv un an, timp în care lucram în paralel la mai multe parfumuri”, îşi amintește creatoarea de perioada când nu privea această activitate ca pe un business.

Pe lângă esenţele pe care le realizează la comandă, deţine un stoc de sticluţe gata preparate, care pot fi cumpărate pe loc. Nu sunt personalizate, dar sunt făcute după reţete secrete şi în cantităţi limitate. Preţurile în acest caz pornesc de la 100 de euro/sticluţă.

Lista furnizorilor cu care lucrează este ţinută secretă, aflăm doar că pentru România sticluţele sunt personalizate împreună cu artiştii de la Casa Wagner, dar cele mai multe dintre recipiente sunt lucrate în Franţa. Fie că sticla este pictată, încrustată cu cristale, metale prețioase ori porţelan, parfumul reuşeşte să trezească emoţii chiar înainte de a fi deschis.

Planuri de extindere: Singapore şi Vancouver
Cu o investiţie de 500.000 de euro, cea mai mare parte fiind făcută pentru achiziţionarea materiilor prime și amenajarea studioului de creaţie din Bucureşti, Ieva şi-a propus să mai deschidă alte două ateliere de creaţie, dar pe alte continente. În a doua jumătate a lui 2013 vrea să ducă businessul în Singapore, iar dacă totul merge conform planurilor, până în 2015 vrea să ajungă şi în Vancouver. De toate aceste lucruri se vor ocupa însă consultanţii săi actuali din România, dar şi viitorii, pe care încă îi caută acum în acele state. În prezent, creatoarea se ghidează după sfaturile date de câţiva oameni, asistenţi personali, şi pe cele ale personalului din compania de consultanţă şi marketing cu care „Natură şi Distincţie” are încheiat un contract. Şi asta pentru că medicul- creator de parfumuri se ţine departe de tot ce înseamnă obiective şi cifre. „Intenţionez să dezvolt businessul, dar vreau să rămân în zona de clienţi personali, voi crea şi câteva parfumuri tematice, care pot ajunge la clienţi prin agenţiile de consultanţă şi branding personal. Parfumurile deja create sunt mai accesibile ca preţ, deoarece costul creaţiei nu l-am inclus în preţul final”, a explicat Alina Ieva.

Parfum inspirat din darurile magilor

În prezent, pe lângă parfumurile făcute pe comandă, lucrează şi la o linie de esenţe despre care ne-a spus că reprezintă „un prototip”, conceput pentru sărbătorile de iarnă. Este vorba despre o serie de 300 de bijuterii care vor avea în interior o sticluţă cu extracte pe bază de nard, tămâie şi aur coloidal, care simbolizează darurile magilor biblici.

În acest caz, pentru parfumurile gata concepute preţul este cuprins între 100 şi 200 de euro, în funcţie de cantitate, limitată, desigur. Pentru cele personalizate însă, preţul porneşte de la 500 de euro şi ajunge până la 10.000 de euro. Şi asta doar pentru cele manufacturate în studioul din România, pentru că în ceea ce priveşte elaborarea unor formule pe care le realizează în Franţa, preţul pleacă de la 10.000 de euro şi poate ajunge până la 100.000 de euro. Pentru suma maximă, clientul primeşte 100 de mililitri de parfum din extracte rare, precum cel din floare-de-colţ, într-un flacon personalizat, din materiale alese în funcţie de preferinţe, precum argintul, decorat cu porţelan japonez, pictat manual sau cu diverse cristale aplicate. Atât compoziţia, cât şi ambalajul sunt personalizate.

Client la probă

În timpul creaţiei, clientul vine „la probă” de mai multe ori. Şi asta după ce la prima vizită a completat „fişa personală de osmologie ortomoleculară”, pe baza căreia începe procesul. Creatoarea povesteşte că sunt persoane care, ajunse în cabinet, îşi pun pentru prima dată întrebări referitoare la memoria olfactivă, precum cele care ţin de mirosuri plăcute sau neplăcute din perioada copilăriei. Aceeaşi fişă conţine şi informaţii referitoare la data, ora sau locul naşterii, tipul de personalitate, comportament, gusturi, preferinţe olfactive, culori sau fructe preferate, consumul diferitelor alimente, starea pe care clientul ar dori să o obţină de la viitorul parfum sau contextul în care va fi folosit.

Toate acestea sunt informaţii care vor fi folosite ulterior, în realizarea parfumului personalizat. Pare mai mult o lucrare de alchimie, pentru că o componentă importantă este dată de cifra destinului, calculată după data naşterii.

„La prima programare la studio, clientul are şi prima experienţă olfactivă. Ne poziţionăm corect vizavi de aşteptări şi starea dorită, iar apoi începem pur şi simplu creaţia.  Clientul poate să participe la fiecare pas al acesteia, dar sunt şi persoane care nu au timpul necesar, iar după ce au completat fişa spun că îşi asumă riscul de a nu fi mulţumiţi şi revin doar la final”, afirmă creatoarea. Ceva mai greu de realizat sunt parfumurile conceptuale, destinate componentei emoţionale, care să exprime stări, precum fericirea şi care trebuie să exprime la exterior ceea ce se întâmplă în interior. Odată ieşită din laborator, formula unui parfum nu va mai putea fi niciodată repetată în mod identic, chiar dacă acelaşi client solicită să i se realizeze exact acelaşi parfum. Şi asta pentru că, spre deosebire de parfumurile din comerţ, fabricate industrial, aici este vorba de creaţie. Este greu de crezut, dar comparaţia cu vinurile ne demonstrează acest lucru. „Niciodată un vin din aceeaşi podgorie, dintr-un anumit an, nu va fi la fel cu vinul maturat în alt an”, explică Alina Ieva.

Cel mai scump parfum realizat pentru România
Cel mai scump parfum personalizat realizat în studioul „Natură şi Distincţie”, pentru clienţii din România, face parte din Gama Diamond şi costă 50.000 de lei, echivalentul a peste 11.000 de euro. Creatoarea spune că preţul este justificat, pentru că parfumurile fac parte din „categoria extracte elaborate, cu o formă specială de prelucrare, fiind cea mai nobilă formă de parfum, obţinută prin îngheţarea particulelor într-o cameră specială, după care are loc reconversia lor în starea lichidă”. Dacă aroma este personalizată, la fel se întâmplă şi cu recipientul destinat să poarte creaţia olfactivă.


PARFUMURILE ŞI ALERGIILE

„Alergicii sunt primii mei clienţi”, spune dr. Alina Ieva. Astfel, parfumurile create de ea nu produc iritaţii, pentru că în componenţa lor intră doar substanţe naturale alese în funcţie de problemele de sănătate cu care se confruntă clienţii, iar problema alergiilor declanşate de anumite substanţe de sinteză chimică este soluţionată tot din combinarea ingredientelor.
Creatoarea foloseşte în prezent o bază de „calităţi olfactive” de 128 de extracte, precum tija florilor proaspăt tăiate, un melanj de frunză, floare şi rădăcină de frezie, „note” oceanice sau mediteraneene.


PENTRU EL ŞI PENTRU EA

„Parfumurile create de mine sunt destinate fiinţelor. Fericirea nu este masculină sau feminină, de exemplu. La fel se întâmplă şi cu cifra destinului. În aceeaşi dată se poate naşte atât o femeie, cât şi un bărbat. În momentul în care a apărut parfumul feminin şi masculin, omenirea avea disociată esenţa vieţii de caracteristicile fiecărei fiinţe. La început, oamenii se parfumau cu aceleaşi arome naturale, precum salvia sau ienupărul, pe care le foloseau atât bărbatul, cât şi femeia. Acum avem stereotipuri, înţelegem existenţa prin intermediul stereotipurilor.”
Alina Ieva

PROFIL DE CLIENT

Alina Ieva susţine că cei care trec pragul studioului sunt oameni foarte diferiţi, de la intelectuali până la oameni de afaceri şi manageri care sunt aduşi la „Natură şi Distincţie” de proprii consultanţi de imagine. Cei mai mulţi clienţi din România sunt persoane publice, care doresc însă confidenţialitate. Vin aici pentru că „vor să aibă parfumul lor personalizat pentru un anumit eveniment, precum o nuntă, o aniversare şi, în special, pentru momente unice”.
În ceea ce priveşte clienţii străini, aceştia sunt „persoane care au deja uzanţa artei în viaţa lor, o educaţie deosebită şi un nivel cultural ridicat”.

CÂT PERSISTĂ MIROSUL
Cel mai puţin 24 de ore, susţine creatoarea. Dar durata depinde de factori precum pH-ul, starea de hidratare a pielii sau noxele din mediu. Dacă parfumul este folosit pe un material textil, el poate persista şi până la nouă zile.