Finanțe personale
6 din 10 români alocă pentru cadourile de Crăciun bugete similare anului trecut, deşi preţurile au urcat şi cu 30%
Şase din zece români alocă sub 700 de lei anul acesta pentru cadourile de Crăciun, bugetele fiind similare celor din 2023, deşi preţurile sunt mai mari cu până la 30%, potrivit unui sondaj realizat la iniţiativa tbi bank la nivel naţional.
„Românii sunt mai chibzuiţi în cheltuielile de Crăciun şi pregătesc cadouri mai puţine sau cu valoare mai mică sub brad, pe fondul incertitudinilor de la finalul anului. 6 din 10 români au alocat cel mult 700 de lei pentru cadouri, iar pentru 84% dintre respondenţi bugetul este similar sau chiar mai mic decât anul trecut. Reducerea sau stagnarea bugetelor apare în contextul în care 8 din 10 români au observat că preţurile produselor pe care intenţionează să le ofere cadou sunt cu până la 30% mai mari decât în 2023”, relevă rezultatele sondajului.
La polul opus, peste 33% dintre respondenţi au alocat un buget între 700 şi 1.000 de lei pentru cadourile de Crăciun, în timp ce 9% au depăşit pragul de 1.500 de lei. Cu toate acestea, doar 16% dintre respondenţi spun că au alocat un buget mai mare în acest an faţă de anul trecut, mai arată sondajul tbi bank.
„Crăciunul este cu adevărat un moment cu totul special, când petrecem clipe plăcute şi relaxante alături de cei apropiaţi la finalul unui an obositor. Când vorbim însă de achiziţia de cadouri, să nu uităm că ne aflăm într-un context social şi economic marcat de tensiuni. Dincolo de atenţia la cheltuieli, vedem că mulţi se limitează la bugetul disponibil din salariu, din eventuale prime şi din economii sau caută soluţii alternative de plată cum sunt cele Buy Now, Pay Later, cu rate fără dobândă, semn că preferă o abordare mai prudentă decât în alţi ani”, spune Ionuţ Sabadac, VP Merchant Solutions, tbi.
Peste trei sferturi dintre respondenţi, respectiv 79%, spun că au planificat din timp cumpărăturile pentru cadourile de Crăciun, iar o parte au profitat inclusiv de reducerile de Black Friday pentru produsele pe care le vor pune sub brad, reducând astfel o parte din presiunea pe bugetul lunii decembrie.
Aproximativ 42% dintre respondenţi pregătesc 2-3 cadouri anul acesta, iar 32% au avut 4-5 cadouri pe lista de cumpărături.
Cele mai căutate produse sunt cele de fashion (40,8%), beauty (38,8%), jucării (29,4%), electronice (24,2%) şi home & deco (20,7%), mai arată sondajul tbi bank. Cadourile sunt alese în funcţie de preferinţele specifice ale persoanelor care le vor primi, spun aproape nouă din zece respondenţi, restul preferând cadouri universale care s-ar potrivit oricui.
Sondajul tbi bank a analizat obiceiurile şi preferinţele consumatorilor în perioada Crăciunului şi a fost desfăşurat în octombrie 2024, la nivel naţional, prin platforma iVox, pe un eşantion total de 1.171 utilizatori de internet din România. Peste 48% dintre participanţi sunt de sex feminin, iar aproape 39% au un venit net mai mare de 5.000 de lei.
tbi bank este o bancă challenger din Europa de Sud-Est şi lider regional în domeniul soluţiilor de plată alternative, îmbinând serviciile de finanţare şi cele de shopping pentru a răspunde nevoilor actuale şi tendinţelor viitoare de consum ale clienţilor. Activă în Bulgaria, România, Grecia, Germania şi Lituania, tbi bank are o bază de peste 2 milioane de clienţi şi a acordat aproape 750.000 de credite în 2023.
În România, peste 200.000 de utilizatori folosesc în mod constant aplicaţia de cumpărături creată de tbi bank.