Deși este privită cu reticență uneori, inteligența artificială (AI) și-a câștigat un loc important în viețile multor persoane. Grație algoritmilor avansați de învățare automată, aceasta nu doar că a simplificat realizarea diverselor taskuri recurente, însă a reușit și să redefinească normalitatea cotidiană. De la discuții telefonice cu operatori virtuali sau recomandări personalizate primite automat, nimic nu ne mai surprinde în ziua de azi.
Întrucât industria vestimentară s-a făcut remarcată prin deschiderea manifestată față de adoptarea noilor tehnologii, GLAMI, platformă europeană lider în descoperirea modei, a decis să analizeze și părerea consumatorilor români cu privire la această situație. Ca atare, a chestionat un număr de 6,054 respondenți, vizitatori ai www.glami.ro, ca parte a analizei Year in Review.
Inteligența artificială, un subiect controversat
Fără doar și poate, filtrele și instrumentele bazate pe algoritmii AI, dezvoltate în raport cu preferințele utilizatorilor, sunt foarte populare în e-commerce. Însă este publicul român conștient de ele? 42% dintre respondenți au afirmat că au observat că e-shop-urile de modă folosesc instrumente AI, 37% au spus că nu au sesizat aspectul amintit, iar 21% nu sunt siguri.
Și sentimentele generate de implementarea acestei tehnologii sunt extrem de diverse. 36% se declară foarte entuziasmați și curioși în legătură cu subiectul, 44% nu manifestă interes, 14% simt îngrijorare, 3% au parte de frică, 2% de furie, iar 1% nu și-au identificat cu precizie emoția.
Cum văd românii avantajele inteligenței artificiale
Reticența față de conceptul în sine nu împiedică publicul să-și dorească să experimenteze, cel puțin când vine vorba de unele arii ale industriei fashion. 38% dintre participanții la sondaj se simt confortabil să primească recomandări de produse în conformitate cu preferințele personale, 16% sunt de acord cu instrumentele online de realitate augmentată ce utilizează inteligența artificială (cum ar fi cabinele de probă virtuale, în cazul cărora utilizatorii încarcă fotografii cu ei înșiși pentru a-și face o idee despre cum ar arăta purtând anumite articole), 10% susțin folosirea pozelor cu modele generate de AI, 9% acceptă ajutor din partea unor asistenți virtuali, alți 9% solicită chatboților să găsească piese vestimentare adaptate dorințelor și nevoilor lor, iar 7% cred că ar fi o idee bună ca brandurile să primească ajutor AI în crearea designurilor.
Mai mult decât atât, 9% dintre respondenți ar fi de acord cu integrarea inteligenței artificiale în oricare dintre ariile anterioare, în timp ce 28% ar dori să nu fie prezentă în niciuna. Și totuși, 66% dintre participanții la sondaj recunosc că au utilizat căutarea vizuală online pentru a găsi piesele vestimentare văzute în magazinele fizice, însă la un preț mai accesibil în e-shopuri.
Instrumentele favorite pentru descoperirea modei
Realitatea momentului ne arată că românii folosesc inteligența artificială atât pentru a compara prețuri și a găsi ofertele cele mai bune, cât și pentru a descoperi noi articole de îmbrăcăminte.
De departe cea mai populară metodă este reprezentată de căutarea online pe bază de imagini (preferată de 57% dintre respondenți), cumpărăturile prin social media (aleasă de 36%), recomandările personalizate oferite de asistenții virtuali (opțiune la care apelează 7% dintre cei chestionați) și, în final, căutarea vocală (utilizată de 3% dintre participanți). Merită punctat și faptul că doar 15% au spus că nu au recurs încă la variantele menționate, oricare ar fi ele.