Necesarul de investiţii în reţele de distribuţie este de 15,6 miliarde de euro pentru perioada 2020-2030, din care circa 9 miliarde euro trebuie atraşi în plus faţă de ce au planificat deja operatorii de distribuţie din fonduri proprii şi din fondurile europene atrase pentru perioada următoare, a declarat marţi Cristina Păun, director adjunct al Federaţiei Asociaţiilor Companiilor de Utilităţi din Energie (ACUE).
„Obiectivele PNIESC (Planul Naţional Integrat în domeniul Energiei şi Schimbărilor Climatice, n.r.) pot fi atinse numai cu pregătirea şi adaptarea reţelelor de distribuţie a energiei electrice. O analiză ACUE estimează că necesarul de investiţii pentru perioada 2020-2030 este de 15,6 miliarde de euro. Din aceştia, circa 9 miliarde de euro sunt bani suplimentari care trebuie atraşi în plus faţă de ce au deja planificat operatori de distribuţie din fonduri proprii şi din fondurile europene atrase pentru perioada următoare. Sectorul de distribuţie este în competiţie cu alte sectoare şi trebuie să fie suficient de atractiv pentru a atrage aceste fonduri suplimentare private. Acest lucru se poate face printr-un cadru de reglementare stimulativ şi o remunerare adecvată a capitalului pentru investiţii”, afirmat Cristina Păun la evenimentul „Energy R/Evolution – România în tranziţia energetică: tensiune şi rezistenţă.
Potrivit acesteia, consumatorii au nevoie de o reţea stabilă, de un serviciu de distribuţie calitativ, de o reţea rezilientă şi de investiţii.
„Consumatorii şi prosumatorii încep să aibă un rol activ în sistemul energetic. Pe lângă nevoile pe care le cunoşteam până acum, aceştia încep să aibă alte tipuri de consumatori, cum sunt pompele de căldură, consumatorii mai mari mari în zonele rezidenţiale, cum sunt maşinile electrice”, a mai spus Cristina Păun.
În opinia sa, digitalizarea reţelelor trebuie susţinută în noul cadru de reglementare pentru următorii 5 ani, care să impulsioneze investiţiile în această zonă, atât în partea hardware, cât şi în partea software „pentru că investiţiile în digitalizare sunt integrate în reţele şi trebuie să fie integrate şi dacă vorbim de prosumatori”.
„Sunt soluţii de digitalizare în interiorul gospodăriilor prin care prosumatorul poate să-şi dirijeze consumul pe timpul zilei în momentul în care produce, să pornească anumiţi consumatori din casă pentru a consuma energia produsă sau să investească în baterii de stocare, lucru pe care noi îl susţinem de ceva vreme, astfel încât să mute producţia din timpul zilei cât mai aproape de momentul de seară, când are nevoie să consume mai mult”, a adăugat reprezentanta ACUE.