Analize

ANALIZĂ. Harta infrastructurii rutiere din România va arăta un pic mai bine în 2024

infrastructura constructie autostrada
Foto: iStock

România a reușit să depășească în 2023 borna de 1.000 de kilometri de autostradă. După ce anul trecum am reușit să deschidem doar 55 de kilometri de autostradă și drumuri expres, anul acesta și mai ales anul viitor par mai productivi. Ritmul inaugurărilor va fi crescut, iar ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, promite că până la sfârșitul lui 2024  se vor deschide 250 de kilometri de șosele de mare viteză. În prezent Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) are contracte semnate pentru execuția a 834 de kilometri de autostradă și drum expres, iar alți 95 de kilometri sunt în licitație pentru lucrări, potrivit Asociației Pro Infrastructura. Suma totală contractată se ridică la 10,8 miliarde de euro la care se mai pot adăuga 2,1 miliarde de euro, valoarea estimată a proiectelor aflate în faza de licitație.

Până la sfârșitul lunii noiembrie, CNAIR reușise să deschidă doar 13,55 km de autostradă în acest an, după ce în septembrie a inaugurat secțiunea de autostrada Nusfalău – Suplacu de Barcău pe autostrada A3. La sfârșitul lunii noiembrie a fost deschisă traficului prima bucată din autostrada de Centură a Capitalei A0. Este vorba despre primul lot cu o lungime de aproximativ 10 km din cei 19 km construiți ai A0 Nord. Acesta face legătura între A3 și DN1, în zona localităților Otopeni-Balotești. După finalizarea legăturii cu Lotul 3, se va putea circula, anul viitor, pe 21 de km între DN1 și DN2. Pe sectiunea de nord a autostrazii există contracte semnate pe toate cele patru loturi, dupa ce contractul pentru lotul 1 a fost semnat în septembrie 2023 (49,6 km).

Alte deschideri programate

Până la sfârșitul anului ar urma să mai fie dat în folosință lotului 3, Valea Mare – Colonești (31 km), din Drumul Expres Craiova – Pitești Acesta va avea în total o lungime de 121 km și câte două benzi de circulație pe sens, dar vom mai avea de așteptat până va fi gata. Drumul este împărțit în patru loturi, iar până în prezent a fost deschis lotul 2, cu o lungime de 40 de kilometri, pe ruta Balș – Slatina. Contractul pentru lotul 1, Craiova – Balș (17 km), a fost reziliat în decembrie 2022 de CNAIR și atribuit din nou în 2023. În ceea ce privește lotul 4, Colonești – Oarja – Pitești, în lungime de 31,82 km, acesta va fi finalizat și dat în circulație anul viitor.

Următoarea deschiderea ipotetică până la sfârșitul acestui an ar urma să fie 33 km de pe A0 Sud. Este vorba despre loturile 1 (16,93 km între A2/Cernica și Jilava) și 2 (16,30 km între Jilava și Bragadiru/DN6). Mai precis, ele vor face legătura între Bragadiru și Autostrada Soarelui. Contractele au fost semnate în 26.08.2019 și 09.03.2019, cu 12 luni de proiectare și 30 de execuție fiecare. Termenele de finalizare au fost deja depășite și este posibil ca doar o parte din lungimea de 33 km să fie inaugurată. Pro Infrastructura, asociația care monitorizează proiectele de infrastructură, spune că în ciuda promisiunilor oficialilor din Transporturi, în decembrie pe Autostrada A 0 Sud nu va fi deschis decât tronsonul dintre DN 6 Bragadiru și DN 5 Jilava, adică 10 kilometri. Ministrul Sorin Grindeanu dădea în vară asigurări că vor fi inaugurați 33 de kilometri (lotul 1 și lotul 2 complet), dar la sfârșitul lunii noiembrie vorbea despre inaugurarea a numai 23 km. Rămâne de văzut dacă pe A0 Sud vor fi inaugurați doar cei 10 kilometri între DN 6 și DN 5 sau toți cei 23 km până la DN 4 Popești-Leordeni, dar sigur nu vor mai fi 33 km deschiși până la sfârșitul anului.

O altă porțiune de autostradă prevăzută să fie inaugurată anul acesta este lotul 3 Cheţani – Câmpia Turzii (15,66 km) de pe Autostrada Transilvania, Sectiunea 2A Târgu Mureș – Ogra – Câmpia Turzii. Cost pentru realizarea acestui lor este de 420,35 milioane de lei, fara TVA. Contractul a fost semnat în octombrie 2022 și avea termen 3 luni pentru proiectare și 18 luni pentru execuție.
Ultima promisiune făcută de ministrul Transporturilor la sfârșitul lunii noiembrie este deschiderea Drumului Expres Oradea – Biharia care asigură legătura orașului Oradea la Autostrada Transilvania. „Drumul Expres cu o lungime de 19 kilometri (11 profil drum rapid) pe care îl construiește Strabag este la peste 85% execuție și va fi dat în trafic luna viitoare (decembrie – n. red), a anunțat ministrul Sorin Grindeanu.

Autostrăzile cu termen de deschidere în 2024

Brașov – Târgu Mureș – Cluj – Oradea

  • Secțiunea 3b, Subsecțiunea 3b2: Zimbor – Poarta Salajulu (12,24 km);
  • Ogra – Câmpia Turzii (2A3 Chețani – Câmpia Turzii, 15,69 km);

Autostrada de centura a Municipiului București (A0)

  • Sector Nord, lot 4 (4,47 km);
  • Sector Nord, lot 2 (19 km);

Autostrada Buzău – Focșani

  • Buzău (Autostrada Ploiești – Buzău) – Vadu Pașii (drum de legătură către DN2), tronson 1 (4,5 km);

Autostrada Ploiești – Buzău

  • Pietroasele – Municipiul Buzău, lot 3 (13,9 km);

Drum Expres Brăila – Galați

  • 10,77 km;

Drum Expres Craiova – Pitești

  • Colonești – Oarja – Pitești, lot 4 (31,82 km);
  • Valea Mare – Colonești, lot 3 (31,75,km);

Drum Expres Oradea – A 3

  • Legatură Centură Oradea – Autostrada A3 (18,96 km);

Cum arată marile proiecte

Autostrada Moldovei, termen de finalizare 2026

Autostrada Moldovei (A7) are aproape 450 km și se întinde de la Ploiești până la Siret, la granița cu Ucraina. De la Ploiești până la Pașcani (circa 335 de km) construcția este realizată cu finanțare PNRR, ceea ce înseamnă că toate tronsoanele trebuie să fie gata până în 2026. Pe toate loturile se lucrează deja, cu excepția lotului 3 (Pietroasele-Buzău, 13,9 km) al cărui contract a fost semnat pe 22 noiembrie. Asocierile Pizzarotti-Retter și Trace-Coni vor termina primele două loturi de pe A 7 în a doua parte a anului viitor, iar pentru cele șapte loturi pe care lucrează compania UMB termenul de finalizare este noiembrie 2025. Autostrada A7 prevede încă 130 de kilometri de la Pașcani la Siret, la granița cu Ucraina, iar licitația pentru primul tronson, Pașcani – Suceava, urmează să fie lansată.

Autostrada Sibiu-Pitești, promisiuni pentru 2028

Autostrada Sibiu – Pitești ar urma să fie gata în 2028, cel mai târziu în 2029, primit oficialii Ministerului Transporturilor. Lucrările pe lotul 2 Boița – Cornet executate de asocierea Mapa-Cengiz ar fi trebuit să înceapă, dar termenul s-a decalat pentru primăvară deoarece au fost necesare foraje geotehnice suplimentare și cercetări amănunțite, din cauza studiului de fezabilitate vechi. Contractul de 4,2 miliarde lei pentru lotul 2 Boița-Cornetu (31 km) a fost semnat în februarie 2022 și are termen de proiectare 18 luni. Lotul 3 Cornetu-Tigveni (37 km) are termen de execuție 45 de luni este deja în lucru, iar lotul 5 Pitești – Curtea de Argeș ar putea fi terminat în decembrie 2024 (eventual parțial). Pentru lotul 4 Curtea de Argeș-Tigveni (10 km) termenul de finalizare este anul 2027, după ce contractul de execuție a fost semnat în noiembrie 2021. Lotul 1 Sibiu – Boița (13 km) a fost deschis circulației în decembrie 2022.

Autostrada Unirii, cel mai devreme în 2030

Autostrada Unirii Târgu Mureș-Iași-Ungheni (A 8) care ar urma să lege Moldova de Transilvania și mai departe la rețeaua europeană de transport are oficial termenul de finalizare anul 2030. A8 are o lungime de peste 300 km. și doar un singur contract semnat care acoperă circa 10% din lungime. Este vorba despre lotul Leghin-Târgu Neamț (contract câștigat de UMB). Licitația pentru secțiunea de munte Miercurea Nirajului-Leghin (159 km) ar urma să fie lansată până la sfârșitul anului. În timp ce licitația pentru lotul Târgu Mureș-Miercurea Nirajului este contestată la CNSC, astfel că sunt șanse mici ca acest contract să se semneze. În ceea ce privește ultimul lot, Târgu Neamț-Iași-Ungheni, aici lucrările sunt încă în faza de proiectare, iar termenul de predare este septembrie 2024.

Restanțe mari pe calea ferată

Lucrările de reabilitare a căii ferate sunt și mai mult întârziate. Sute de restricții de viteză impuse și milione de minute întârziere colectate de trenuri sunt problemele de care calea ferată nu va scăpa prea curând la cum se mișcă lucrurile. În prezent, doar pe Magistralei 800 București-Constanța și pe tronsonul Sighișoara – Curtici (M 200) trenurile ating 160 km/h. Deocamdată pe celelelte linii care fac legătura cu Moldova și cu Oltenia nu există nciun contract semnat pentru reabilitare. Recent, a fost scos la licitație un tronson de pe M 500 București-Suceava, iar licitația pentru contractarea lucrărilor de reabilitare a căii ferate Craiova – Caransebeș a fost anulată.

Cele mai recente știri

To Top