Tehnologie
ANCOM: Fiecare furnizor de servicii de telecomunicaţii stabileşte condiţiile de utilizare a cartelelor preplătite
Metodele de reîncărcare a cartelelor preplătite, perioada de valabilitate sau de graţie a acestora, precum şi condiţiile de activare şi reactivare a opţiunilor sau a planurilor tarifare sunt stabilite de fiecare furnizor, în funcţie de politica sa comercială, precizează Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM), într-un comunicat de presă transmis, joi, AGERPRES.
Arbitrul pieţei locale de telecomunicaţii notează, totodată, că, la ora actuală, legislaţia din domeniul comunicaţiilor electronice nu stabileşte condiţii concrete pentru furnizarea serviciilor de comunicaţii electronice prin intermediul cartelelor preplătite şi nici nu abilitează ANCOM să intervină în modul în care furnizorii îşi stabilesc ofertele comerciale.
„ANCOM primeşte frecvent reclamaţii de la utilizatorii de cartele preplătite, legate în special pierderea numărului de telefon din cauza nerespectării termenelor de reîncărcare prevăzute de furnizori (…) Cartelele preplătite oferă avantajul unui control mai riguros al consumului de voce şi date şi, implicit, al costurilor asociate utilizării acestora. De asemenea, ofertele sunt mai dinamice şi utilizatorii pot opta cu uşurinţă pentru ofertele adaptate nevoilor lor de consum. Totuşi, cei care aleg acest tip de servicii trebuie să aibă în vedere reîncărcarea periodică a cartelei şi, eventual, activarea unei opţiuni cu beneficii suplimentare. Este important de ştiut că metodele de reîncărcare a cartelelor preplătite, perioada de valabilitate/de graţie a cartelei sau condiţiile de activare şi reactivare a opţiunilor sau planurilor tarifare sunt stabilite de fiecare furnizor, în funcţie de politica sa comercială. Legislaţia din domeniul comunicaţiilor electronice nu stabileşte condiţii concrete pentru furnizarea serviciilor de comunicaţii electronice prin intermediul cartelelor preplătite şi nici nu abilitează ANCOM să intervină în modul în care furnizorii îşi stabilesc ofertele comerciale”, precizează Autoritatea.
Potrivit sursei citate, în cazul serviciilor furnizate prin intermediul cartelelor preplătite, drepturile şi obligaţiile părţilor sunt stabilite printr-un document numit „Termenii şi condiţiile generale pentru utilizarea serviciilor preplătite”, care înlocuieşte un contract formal.
„De regulă, după expirarea perioadei de valabilitate a creditului/opţiunii, furnizorii pot oferi o perioadă de graţie, care începe în ziua următoare expirării perioadei de valabilitate şi pe parcursul căreia utilizatorul poate fi apelat şi poate apela doar anumite numere gratuite. În situaţia în care utilizatorul nu efectuează o reîncărcare înainte de expirarea perioadei de graţie, accesul la servicii este complet restricţionat, iar cartela nu mai poate fi utilizată. În această situaţie, numărul de telefon poate fi alocat altui abonat, dar cu respectarea perioadei de carantină de 60 de zile, potrivit legi”, subliniază ANCOM.
Specialiştii instituţiei vin şi cu o serie de recomandări pe acest subiect, iar utilizatorii sunt sfătuiţi ca, înainte de utilizarea unei cartele preplătite, să verifice: planurile tarifare oferite de furnizor, precum şi promoţiile valabile; termenul de valabilitate a fiecărei opţiuni; modalităţile de reînnoire a cartelei; termenul de activare/reactivare a unei extraopţiuni; perioada de graţie, ce poate să varieze în funcţie de furnizor şi ofertele disponibile.
ANCOM susţine că, în cazul în care întâmpină probleme la folosirea cartelelor preplătite, utilizatorii trebuie să se adreseze în primul rând furnizorilor. Dacă „Termenii şi condiţiile generale pentru utilizarea serviciilor preplătite” nu conţin informaţii esenţiale sau dacă acestea sunt neclare, consumatorii se pot adresa direct Autorităţii de reglementare.
În plus, nerespectarea de către furnizori a termenilor şi condiţiilor proprii poate fi semnalată de consumatori (persoane fizice) Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC).