O afacere începută cu șase persoane, patru mașini de cusut și o Dacia 1.300 a ajuns astăzi la o cifră de afaceri de peste 5 milioane de euro, 186 de angajați și 19 magazine proprii în 11 orașe din țară. Și nu se oprește aici.
O nișă aleasă cu inspirație
Povestea primului brand de pijamale din România, Sofiaman, a prins contur în anul 1996, în satul Șoimănești din județul Neamț, unde a fost deschis primul atelier de croitorie de către Teodora Mihailiasa, fostă învățătoare și co-autoare de manual școlar alături de soțul său, Mihai Mihailiasa, fost cadru militar. „Totul a pornit cu un covor persan, un televizor color și câteva bijuterii amanetate la bancă pentru care am primit credit cu dobândă de 160% pe an”, își amintește Florin Cucu, directorul general al Sofiaman și ginerele soților Mihailiasa, care a preluat ulterior conducerea afacerii de familie, împreună cu soția sa, Mihaela.
În anii 90, oferta de pijamale din magazinele din România era limitată, în ciuda existenței unei industrii textile funcționale și a forței de muncă calificate. Soții Mihailiasa au identificat nișa și au răspuns cererii. „De la primul gând de a deschide o firmă și până a luat ființă compania s-au scurs șase luni. Ideea a apărut în jurul vârstei de 40 de ani, în contextul anilor după Revoluție, în care toată lumea cu dorința de a crește și evolua își dorea să intre în antreprenoriat. Urmând câteva exemple din familie, dar și oportunitățile apărute s-a conturat ideea unui business în confecții textile”, spune Florin Cucu.
Pe măsură ce compania creștea, soții Mihailiasa încercau să schimbe percepția pe care o aveau românii asupra pijamalelor. Acestea nu ar mai fi doar produse destinate doar somnului, ci mult mai mult. De altfel, așa s-a și dezvoltat brandul Sofiaman, prin crearea unor articole care să poată fi purtate confortabil în interiorul casei în orice moment al zilei. În ansamblu, au căutat să combine funcționalitatea diverselor produse pentru a oferi mai multă libertate în privința modului în care pot fi purtate. „Alegerea fibrelor din care sunt confecționate hainele de casă sau de somn contribuie direct la abilitatea noastră de regenerare după stresul de peste zi. Această alegere joacă un rol determinant în calitatea odihnei sau a somnului, și are un impact nemijlocit asupra sănătății noastre, aspecte adesea neglijate de mulți dintre noi. Fie că vorbim de haine de casă sau de hainele de somn, acestea funcționează ca semnal pentru creier și ne pot ajuta să ne regăsim, să ne conectăm la sursă, să revenim la izvorul nostru de vitalitate, la liniștea de acasă și spațiul nostru intim”, explică Florin Cucu filosofia care stă la baza businessului Sofiaman.
Provocările vin cu oportunități
Că au fost și perioade dificile, până acum, și că vor mai fi, o recunoaște și Florin Cucu. De pildă, în 2009-2010 s-au simțit pe deplin efectele crizei economice și lipsa puterii de cumpărare a oamenilor și în businessul Sofiaman. „Atunci am învățat să folosim mult mai atent resursele pe care le gestionăm și am lansat o linie de produse pentru copii mici și bebeluși care ne-a ajutat să optimizăm mai mult consumurile de materii prime. De asemenea, a fost linia de produse care a susținut o perioadă scurtă de timp vânzările”, își amintește directorul general al companiei. De altfel, el menționează că mentalitatea cu care a fost pornită această afacere a fost aceea de a nu renunța și de a face tot ce le stă în puterea lor să continue.
Chiar și ultimii trei ani au adus nenumărate provocări afacerii de familie. Pe de-o parte, pandemia și începerea războiului din Ucraina, iar pe de alta, ritmul accelerat de creștere a prețurilor la majoritatea utilităților și a materiilor prime au avut un efect semnificativ atât asupra activității Sofiaman ca producător, cât și asupra consumatorilor, ceea ce s-a tradus în costuri de fabricație mai mari și o scădere a apetitului de cumpărare.
Dacă încă din a doua jumătate a anului 2021 s-au văzut semnale alarmante de creștere a prețurilor pentru materiile prime de bază, ritmul creșterilor s-a intensificat la începutul anului 2022, când Sofiaman înregistra diferențe între 50% și 80% la prețurile de achiziție, chiar și dublări pentru unele articole, spre exemplu cele realizate din fibre de bumbac. „Am reușit să înregistrăm o ușoară creștere a cifrei de afaceri la final de 2022. Acest lucru a însemnat să acordăm mai multă atenție mediului online, unde încă din perioada pandemiei am accelerat vânzările fără să neglijăm sectorul retail”, își dezvăluie strategia Florin Cucu. Cu alte cuvinte, pe fondul Covid-19, în contextul lucrului de acasă, românii și-au petrecut mai mult timp în pijamale și au identificat în acest context nevoia de a cumpăra haine de casă mai diferite.
Vânzări confortabile
Anul trecut, Sofiaman a înregistrat o cifră de afaceri de 5 milioane de euro, în creștere cu 5% față de anul 2021, iar rezultatele au fost influențate de deschiderea de noi magazine fizice, dar și de performanțele suplimentare aduse de magazinul online. „Piața este dominată de retaileri străini pe segmentul de fashion și este o adevărată provocare să susții un business de nișă pe o piață atât de competitivă în care de cele mai multe ori prețul face diferența. În ultimii ani, piața de haine pentru casă și somn din România a înregistrat o creștere semnificativă, odată cu creșterea interesului consumatorilor pentru confortul și bunăstarea personală. Oamenii își doresc să se simtă confortabil și relaxați în propriile case și acordă o atenție sporită achiziționării de produse care să ofere acest nivel de confort”, spune CEO-ul Sofiaman.
La nivel național, brandul Sofiaman este prezent prin magazine proprii sau franchizate în București – unde deține 5 magazine, Cluj, Bacău, Baia Mare, Brașov, Iași, Piatra Neamț, Sibiu, Suceava, Târgu Mureș, Târgu Neamț și Timișoara. De altfel, brandul este prezent și pe piețe internaționale precum Slovacia, Cehia, Croația, Germania, Italia, dar și în două țări mai exotice pentru producătorii români: Maroc și Senegal.
Anul trecut, Sofiaman a deschis două magazine noi, după un concept modern pe care Florin Cucu vrea să-l implementeze la nivelul rețelei de magazine, în Timișoara și Piatra Neamț, iar valoarea investițiilor totale la nivel de companie s-a ridicat la peste 320.000 de euro. Până la finele lui 2023, Florin Cucu estimează o creștere atât a cifrei de afaceri cât și a profitului de două cifre.