Profil de antreprenor
Antreprenorul care evaluează perfect orice afacere
Evaluările reprezintă domeniul în care Andrei Botiș este… evaluat ca antreprenor de succes. Evaluează orice, de la imobile, până la companii sau obiecte de artă, dar pasiunea aceasta, pentru că vorbim despre o pasiune înainte de profesie, și-a descoperit-o încă din copilărie, din vremea în care măsura terenuri împreună cu tatăl său. Indiferent că erau ale familiei sau ale vecinilor, cu un compas de doi metri, el lua dealurile la picior și își nota lungimi, lățimi…. Erau, de fapt, măsurători cadastrale, dar, spune el, topografia se îmbină foare bine cu evaluările, pentru că trebuie să fii atent „la virgulă”, cum se spune.
Apoi a început să își însușească abilități de manager în liceu, unde organiza diverse evenimente și își îndruma chiar și propria trupă de muzică, el fiind saxofonistul formației. Fără să își dea seama la momentul respectiv, interacțiunea din adolescență cu foarte mulți oameni l-a ajutat, în timp, să înțeleagă că orice obiectiv se poate atinge prin comunicare directă și sinceră. „Poate sună a clișeu, dar nu există niciun lucru pe care să nu îl poți face, dacă ți-l dorești cu adevărat. Este unul dintre motto-urile după care mă ghidez zi de zi. Și nu doar eu mă ghidez, ci îl și transmit celor din jur atunci când văd că poate și-au pierdut puțin din încredere sau poate au nevoie de un mic imbold”, mărturisește Andrei.
După perioada boemă din liceu, s-a mutat la București pentru a urma facultatea, dar s-a și angajat încă de la început. Muncea și câte 16 ore pe zi într-o companie de consultanță și evaluări în domeniul imobiliar. Jobul i-a intrat repede pe sub piele și a rămas adânc impregnat, pentru că și astăzi, după aproape două decenii, a rămas ancorat în această industrie. A evoluat rapid în compania în care era angajat, pentru că întotdeauna a tratat „task”-urile pe care le primea ca și cum le-ar fi făcut pentru el însuși. „Întotdeauna, atunci când fac un lucru, dacă aleg să îl fac, îl fac ca și cum ar fi pentru mine, așa că știu sigur că am făcut absolut tot ceea ce puteam face. Bineînțeles, când sunt procese care implică mai mulți oameni, nu mai poți controla rezultatul 100%, dar tot contează direcția pe care o setezi.”
13, cu noroc
În 2008, în timpul crizei economice, când multe dintre companii au suferit schimbări majore sau chiar au intra în faliment, a fost un moment de răscruce și pentru Andrei. A fost momentul în care în mintea lui a încolțit ideea unui business propriu, având deja și un bagaj vast de cunoștințe. A anticipat că economia României va intra într-o perioadă de creștere susținută, ceea ce s-ar fi reflectat și într-o creștere a pieței evaluărilor, și așa a apărut, în urmă cu aproximativ 13 ani, Appraisal & Valuation, companie care se ocupă de evaluări din diverse domenii: imobiliare, active, artă și multe altele. Afacerea a crescut de atunci de 50 de ori, dar secretul este simplu: „Principalul avantaj este că am început de la zero, iar atunci când începi de la zero nu poți decât să crești”, spune Andrei, mai în glumă, mai în serios. Știa și simțea că acesta este drumul lui, dar nu a avut de la început un business-plan concret, cu proiecții atât de îndrăznețe pe termen lung. „Secretul meu este acela că nu am avut un obiectiv în sine să cresc de 10, de 15 sau de 20 de ori, ci lucrurile au decurs natural. Am avut lângâ mine o echipă senzațională, care, la fel ca mine, nu a fost motivată doar de creșteri și de bani, ci de viziunea noastră. Voiam toți să ajungem unde ne-am propus pentru că asta simțeam, nu pentru că visam să ne îmbogățim. Așa că dacă pui pasiune în ceea ce faci, cred că poți să crești de 50, de 100, de 1.000 de ori. Dacă și pe piață este loc pentru așa ceva, bineînțeles.” În plus, un alt atu al lui Andrei Botiș, care l-a propulsat în vârf, este că nu a spus niciodată nu. În compania pe care o conduce „NU” este folosit puțin, spre deloc chiar, spune el. „Uneori îndeplinim task-uri ale clienților care nu țin neapărat de firma noastră, și nu se pot face în mod normal. Dar în felul acesta știu sigur că am făcut tot ce mi-a stat în putință. Uneori trebuie să învârtim foarte multe rotițe ca să ne ajutăm clienții dincolo de obligațiile noastre contractuale, dar asta nu face altceva decât să sudeze și mai bine atât relațiile de business, cât și pe cele personale, pentru că, da, business-ul este despre relațiile dintre oameni. Așa este construită orice afacere: pe încrederea unui om în abilitățile altui om, și anume că acesta din urmă poate realiza ceva de care are nevoie primul”, explică antreprenorul.
Norocul ți-l faci cu mâna ta
A pornit afacerea cu minus 10.000 de euro spune el, pentru că suma a fost împrumutată de la un cunoscut, dar i-a transformat, în cei 13 ani de activitate, într-o cifră de afaceri care bate spre un milion și jumătate de euro. Mărturisește însă că dacă nu ar fi primit această șansă din partea prietenului care l-a creditat, povestea lui ar fi fost cu totul și cu totul alta. „La bancă nu aș fi avut nicio șansă de credit, mai ales în perioada aceea de criză, și având în vedere că era un start-up neînființat, practic. Acum lucrurile s-au schimbat mult. Au altă șansă tinerii care vor să înceapă un business. Dar la vremea respectivă ar fi fost imposibil să pornesc acest business fără ajutorul de 10.000 de euro. Era extrem de greu. Și cred că nici nu mai conștientizăm acum cum era viața cu 13 ani în urmă. Ce să zic, am avut noroc. Dar norocul ți-l mai faci și cu mâna ta.”
Andrei a profitat de șansa oferită, iar compania a crescut văzând cu ochii, așa că în 2021 s-a listat la Bursa de Valori București pentru o dezvoltare și mai accentuată. „Experiența cu bursa a fost una foarte bună, pentru că ne-am atins obiectivul: am atras suma de care am avut nevoie, iar acum, concret, nu facem decât să punem în practică planul nostru de dezvoltare. Suntem prima companie de evaluări listată la BVB, iar gradul nostru de atractivitate în piață a sporit. Nu doar că am reușit să facem niște achiziţii ale unor companii de care eram interesați, dar am și atras în echipa noastră cei mai buni specialiști de pe piață. Dar nu a mers totul din prima. De fapt, a mers, dar eu nu știam să interpretez activitatea de pe bursă. M-am speriat, de exemplu, chiar din primele minute de listare, pentru că după aproximativ un sfert de oră acțiunile nostre scăzuseră cu 20%. Și nu știam efectiv cum să reacționez. Evident, ulterior m-am documentat, m-am consultat și am constatat că fusese doar un joc de piață, să îi spunem. Nici acum nu știu dacă ar fi trebuit să mă pregătesc eu și mai mult pentru listare sau dacă sunt lucruri pe care efectiv le înveți din mers, la orice nivel ai ajunge cu afacerea”, povestește Andrei Botiș.
Ce greșeli fac milionarii României
Cum spunea și el, drumul până pe culmile succesului nu a fost mereu lin, dar a învățat să „plombeze” găurile din… asfaltul afacerii sale ca să poată merge mai departe. A făcut și greșeli, dar s-a bucurat de fiecare în parte, pentru că mereu a învățat câte ceva, iar dacă s-a întâmplat să le repete, rezultatele au fost cu mult mai bune decât prima dată. Una dintre greșelile de care încă nu a scăpat, și pe care o regretă cel mai tare, este că nu alocă de fiecare dată suficient timp pentru discuțiile cu colegii. „Eu am ceva în minte, dar nu am timp în momentul respectiv să detaliez, apoi apare rezultatul care mie, evident, nu îmi place. dar vina este a mea, tocmai pentru că nu mi-am făcut timp să vorbesc cu omul respectiv și să îi spun cum văd eu lucrurile. încă mă lupt cu greșeala asta de care tot nu reușesc să scap. sper doar să nu mă coste prea scump să o învât o dată pentru totdeauna. ideea este că știu când greșesc, recunosc și chiar am puterea să îmi cer scuze.”
Și mai are și puterea unui leader de a merge înainte pentru echipa și pentru visul lui, oricâte piedici ar întâlni și oricâte greșeli ar face. Este de altfel un sfat pe care l-ar da oricărui tânăr care își dorește să intre în fascinanta și provocatoarea lume a afacerilor. Curajul este tot bagajul de care are nevoie un tânăr, ne-a spus, spre finalul întâlnirii, Andrei Botiș. Iar această evaluare, foarte optimistă, reprezintă cea mai bună concluzie.