Profil de antreprenor
Antreprenorul care și-a propus să digitalizeze serviciile medicale din România. Alexandru Gheorghiu, InteroCloud: „Suntem pregătiți pentru marea scenă”
Cu o piață a soluțiilor med-tech estimată la peste 400 de milioane de euro și o creștere anuală prognozată de peste 7%, companiile care oferă servicii de digitalizare a serviciilor medicale și a interacțiunii cu pacienții își dispută cotele în piață clinică cu clinică, cabinet medical cu cabinet medical și medic cu medic. În ciuda oportunităților evidente, serviciile medicale românești sunt în urmă când vine vorba de migrarea către soluții digitale. Decalajul tehnologic este estimat la aproximativ 10 ani față de piețele occidentale, spune Alexandru Gheorghiu, CEO & Fondator InteroCloud, companie românească specializată în oferirea de soluții digitale pentru sectorul medical. Într-un interviu pentru Income Magazine, Gheorghiu a vorbit despre soluția InteroCloud, dar și despre drumul său în antreprenoriat și performanța în business în România.
Income Magazine: Alexandru Gheorghiu este antreprenor în serie, investitor sau pasionat cu un scop?
Alexandru Gheorghiu: Dacă mi-ai fi adresat întrebarea acum câțiva ani, probabil că aș fi răspuns că sunt un antreprenor. Mă gândeam mult mai mult la randamentul unei afaceri decât la valoarea pe care o aduce in societate. Probabil cu vârsta și înțelepciunea, apar nevoia si dorința de a contribui real in societate. Iar când a apărut pe lume fetița mea, Lara, gândul de a putea influența viitorul intr-un sens pozitiv a apăsat pedala de accelerație.
I.M.: Alexandru Gheorghiu: De ce domeniul medical?
A.G. Motivația mea și misiunea InteroCloud este de a eleva standardul serviciilor medicale din România și din țările Europei de Est unde regăsim aceeași paradigmă. De ce medical? Este un mix intre oportunitate și zona în care am simțit că pot aduce plus valoare. Este un sector care încorporează multe nuanțe, interpretări și inclinații umaniste în general, dar este acoperit în marea lui majoritate de solutii software care aplică o gândire de tip 0-1, alb sau negru.
Atât eu, cât și Claudiu, co-fondator si head of product la InteroCloud, încercăm să descoperim nevoile mai puțin articulate ale medicilor și să construim soluții care să le poată acoperi cât mai bine, într-un mod simplu și intuitiv. Este indeajuns că acești oameni văd 20 de pacienți în doar jumătate de zi în mediul privat, în contextul în care vin poate după o gardă solicitantă. Nu mai trebuie să le aruncăm în brațe alte zeci de task-uri, care pot fi ușor automatizate, cum ar fi reamintirile pentru controalele periodice sau îndosarierea datelor pacientului la fiecare vizită.
I.M.: Cum a apărut InteroCloud? Este o soluție de business sau a apărut dintr-o necesitate de care v-ați lovit în viața personală/profesională?
A.G.: InteroCloud s-a născut dintr-o întâmplare favorabilă: eu îmi căutam scopul într-o nouă afacere, Claudiu, credea că soluțiile bune vin prin tehnologie, iar Bogdan, un alt prieten și co-fondator, se străduia să intre cu un MVP pe piață. Fiecare dintre noi avea ceva de pus pe masă și ne-am completat în aproape tot ce ar avea nevoie o companie din domeniu: sales, marketing și product design. După aproximativ un an de dezvoltare cu o echipă externă din Cluj, am realizat că avem nevoie de al patrulea mușchetar în echipă, și așa ni s-a alăturat Dan, un adevărat om orchestră în ceea ce înseamnă dezvoltare de software.
Acum pot spune, fără pic de modestie, că am putea deveni un fel de Beatles în lumea tehnologiei, fiecare talentat în felul lui, dar împreună avem sentimentul că putem redefini normele. Pentru necunoscători, nici Beatles nu a avut succes din prima, au cântat ani buni, seară de seară, prin diferite baruri, fără un succes notabil, rafinându-și stilul și învățând unul de la altul ce înseamnă să faci muzică în patru. Ca să inchid analogia, cam așa am petrecut și noi ultimii ani, vorbind cu sute de medici, perfecționând produsul InteroCloud, nopți nedormite încercând să simplificăm flow-urile, să intelegem mentalităti si să creăm soluții. Cred că acum suntem pregătiți pentru marea scenă, iar accesarea unei prime runde de investiție, de 100,000 de euro de la oameni valoroși în domeniu, ne confirmă această credință.
I.M.: Cum a fost adoptată aplicația? Cum evoluează numărul de utilizatori/parteneri?
A.G.: Drumul nu a fost lin, la prima versiune am pierdut jumătate din clienți pe parcurs, datorită diferitelor limitări. La a doua doar 25%, iar acum, la versiunea 3, retenția este de peste 95%. Medicii vor unelte digitale pentru a le face viața mai ușoară, iar noi am făcut o misiune din asta la InteroCloud.
Am dublat numărul utilizatorilor de la începutul anului și preconizăm că 2024 va fi de cinci ori mai bun ca anul trecut. Medicii vor să facă pasul către digitalizare, dar din păcate pentru mulți este un pas mare, ce necesită obiceiuri noi. Ce facem la InteroCloud este să eliminăm orice obstacol și să venim cât mai aproape de medici cu unelte digitale intuitive, care se învață repede și o implementare rapidă a softului în clinici, de ordinul zecilor de minute, nu al zilelor.
I.M: Soluția InteroCloud este folosită și de unități publice sau doar în mediul privat? Ar putea fi folosită pentru digitalizarea spitalelor publice?
A.G.: Recent, datorită multiplelor cerințe din partea clinicilor, am explorat integrarea softului cu cel al Casei Naționale de Asigurări, o nevoie absolut necesară când lucrezi cu mediul public, dar observând cât de diferită este abordarea soluțiilor statului român, am conștientizat că este un efort mult prea mare pentru noi acum să executăm această integrare. Preferăm să ne folosim energia în a dezvolta module noi, foarte utile medicului pe partea de comunicare și retenție a pacienților. Dacă vă puteți imagina un spectru pentru intuitivitate și ușurința folosinței unui soft, InteroCloud este poziționat într-o extremă, iar soluția CNAS în cealaltă.
Așteptăm cu nerăbdare o comunicare ceva mai simplă cu dosarul unic și casa de asigurări. Sunt zvonuri că se va implementa o nouă soluție până la finalul acestui an, iar noi o așteptăm cu brațele deschise.
I.M.: Cum poate sistemul public de sănătate face mai ușoară trecerea către digitalizare? Cum stăm în prezent?
A.G.: Asta e o întrebare bună, mă bucur că mi-ai adresat-o. Este nevoie de două pârghii importante, în afară de cea evidentă a finanțării în sensul ăsta, care există la nivelul Uniunii Europene și sperăm într-o absorbție ceva mai bună a fondurilor. Una din pârghii și cea mai importantă este educarea personalului medical. Ne place să credem că România este o “țară a IT-iștilor”, „românul se pricepe la calculatoare”, dar adevărul este că accesul la tehnologie în blocul ex-comunist a venit cu o mare întârziere, cei mai mulți dintre medici au peste 50 de ani, iar toate aceste obiceiuri noi trebuiesc învățate. Acum asistentele aleargă prin spitale cu dosare în mână de la un cabinet la altul, cu liftiera de la subsol până la etajul 10, culegând parafele necesare sau aprobările cu pixul. La implementarea soluțiilor digitale, ce prespun comportamente noi, trebuie să ne asumăm o perioadă de până la un an de zile pentru suport și training in locație, până când personalul devine 100% confortabil cu soluția. Nu poți avea așteptări fără un program național în sensul ăsta.
Și în al doilea rând, degeaba venim cu soluții software de ultimă generație, dacă în spitale nu există infrastructură. Toate aceste cabinete și săli de intervenție trebuie cablate la rețea, o rețea care trebuie bine securizată împotriva atacurilor informatice din exterior, pentru că avem de-a face cu date personale sensibile. Bănuiesc că dacă piața pentru lucrul cu statul ar fi ceva mai liberă, evoluția digitală ar fi mult mai accelerată. Așteptăm oportunități și în sensul ăsta. Echipa InteroCloud este pregătită să vină cu soluții.
I.M.: Care sunt planurile de viitor? Poate fi folosită aplicația și în alte domenii?
A.G.: Nu vrem să ne îndepărtăm de domeniul medical. Avem credința că atunci când ne concentrăm resursele într-o singură direcție, rezultatele vor fi pe măsură. În plus, este un domeniu care ne deschide toti porii creativității și sunt atât de multe lucruri de făcut încă.
Viitorul apropiat pentru noi îl reprezintă portofelul inteligent pentru pacient cu un asistent AI. Ne dorim să acoperim cât mai multe din nevoile pacientului. Numărul medicilor este în scădere față de populație și timpul petrecut într-o consultatie devine din ce în ce mai scurt. Ne dorim ca lamuririle pe care pacientul le caută în momentul de față pe internet din surse indoielnice sau întrebând un prieten, să se schimbe cu o informație științifică, curatoriata de medici, primari sau specialisti, cu ani de experiență în respectiva specialitate.
Așteptăm ca și statul român să prioritizeze investițiile în medicina preventivă și educarea populației. Până atunci, ne dorim să arătăm dorința românului de a asimila comportamente sănatoase de prevenție sau recuperare, iar Interocloud ii va sta la dispozitie ca unealta de educare in acest sens.
InteroCloud a fost fondată în urmă cu 3 ani, de către Alexandru Gheorghiu, Claudiu Sofonea și Bogdan Zecheru, cu o investiție de peste 300.000 euro până în prezent, accelerată cu ajutorul platformei de crowdfunding SeedBlink.