Profil de antreprenor
Antreprenorul pentru care ambalajele și etichetele fac toți banii
Dacă faci bine, lucruri bune ți se întâmplă. Acesta este crezul lui Silviu Savu, antreprenorul care a făcut din Etiquetas Montllo România unul dintre jucătorii care contează pe piața românească a packagingului și a etichetelor. Compania este parte din reţeaua globală Etiquetas Montlló, holding înfiinţat în Spania în urmă cu mai bine de jumătate de secol ca afacere de familie. Antreprenorul a beneficiat de la început de know-how-ul grupului, așa că i-a fost ușor să se îndrepte către direcţiile cerute de piaţa românească. Totuși, dezvoltarea a venit „la pachet” cu multă muncă și cu sacrificii.
Silviu Savu absolvit Academia de Studii Economice, dar nu s-a gândit să urmeze o carieră în domeniu. În schimb, s-a îndreptat spre grafică. „Salariile erau atunci de vreo 100 de euro pentru ceea ce mă pregătisem, iar în grafică se câștigau chiar și 300 de euro”, își motivează el alegerea. Prin urmare, s-a angajat la o multinațională și a început să se perfecționeze într-un job care, atunci, la începutul anilor 2000, era la mare căutare.
După ce a mai prins experiență, și-a schimbat angajatorul și a nimerit tot la o multinațională. În acest timp, doar ca exercițiu, și-a făcut un site personal, de prezentare. Aici, pe lângă un scurt CV, și-a pus și portofoliul. Nu mică i-a fost mirarea când a primit un telefon de la o mare companie spaniolă specializată în producția etichetelor textile. Deoarece această nișă nu era acoperită pe piața românească, și-au propus să deschidă aici o reprezentață și căutau pe cineva care să se ocupe de noul business. Iar, probabil pentru că era vorba de o afacere de familie, nu voiau un angajat, ci un parteneriat cu un antreprenor, care să aibă tot interesul ca businessul să se dezvolte. Lui Silviu Savu i-a plăcut mult ideea și a ales să renunțe la siguranța unui job pentru inedita aventură în lumea businessului. A devenit partener și s-a apucat să dezvolte firma de la zero.
„Primul birou a fost amenajat într-o cameră de hotel, de acolo dădeam telefoane și trimiteam faxuri, iar primul angajat a fost o secretară”, își amintește antreprenorul. Nu avea experiență în recrutare, așa că la interviuri și-a rugat soția să îl ajute. „Soția mi-a ales secretara! Cert este că a ales singura doamnă care a venit la interviu împreună cu soțul”, își amintește, cu umor, antreprenorul.
Deși nu avea o experiență relevantă în domeniul vânzărilor, a reușit să găsească clienți. Etichetele erau produse în Barcelona, la cele mai bune standarde de calitate, și livrate rapid în România. Totul funcționa bine, așa că, împreună cu partenerii spanioli, a ales să treacă la următoarea etapă de dezvoltare: producția. Astfel, Silviu Savu a început să investească în utilaje și în oameni. Între timp, cel mai mare client din România, o multinațională franceză, l-a anunțat că are nevoie de niște ambalaje de carton de calitate pentru a „împacheta” lenjeria pe care o producea într-o fabrică din județul Brașov. Deși avea o expertiză bogată în producţia de etichete, antreprenorul s-a hotărât să-și dezvolte activităţile de printing și packaging. Iar decizia s-a dovedit, încă de la început, una cât se poate de inspirată. Au început să vină solicitări din ce în ce mai multe și, în scurt timp, această nouă direcție de business a devenit activitatea principală.
„Este un domeniu în care ne-am propus să atingem excelenţa. Ne ajută mult utilajele de ultimă generaţie, dar și profesionalismul echipei. Am colegi care îmi sunt alături aproape de la începutul firmei, știu cât de buni și de conștincioși sunt, așa că avem tot ce ne trebuie pentru a oferi produse de mare calitate”, își prezintă atuurile Silviu Savu.
În companie, antreprenorul a încercat să construiască o cultură organizaţională bazată pe valori precum transparenţa, comunicarea și respectul pentru muncă. Toate acestea, crede el, au darul de a crea un mediu de lucru plăcut și de a motiva angajaţii. În toată perioada de schimbare a domeniului de activitate, o provocare complexă a managementului a fost optimizarea proceselor și a procedurilor, o etapă obligatorie în urma integrării noilor tehnologii și a automatizării. Partea bună este că investiţiile finalizate ajută compania să poată concura cu jucătorii mari din regiune.
„Acum avem toată gama de produse și servicii tipografice, iar calitatea și seriozitatea rămân caracteristicile noastre principale”, susține Silviu Savu.
De altfel, fabrica lui beneficiază de certificarea FSC, care garantează că societatea utilizează materie primă provenind din surse forestiere legale și administrate responsabil. Toate acestea contează pentru clienții lui, care sunt ori multinaționale cu multă rigoare în procesul de selectare al furnizorilor, ori companii locale care trebuie să aleagă repede soluții inspirate. Cert este că, poate și datorită ADN-ului spaniol pe care îl are compania, modul în care are loc interacțiunea cu clienții, indiferent de mărime, este unul cât se poate de relaxat. Nu se pune presiune pe respectarea la virgulă a termenelor de plată, iar consecința este că majoritatea clienților achită de obicei facturile cu mult înainte de scadență. Cu alte cuvinte, în ciuda investițiilor masive, Etiquetas Montllo România nu a avut probleme de cash-flow.
Cum de a reușit Silviu Savu să găsească filosofia de business care să-i asigure dezvoltarea într-o piață grea și plină de capcane? Răspunsul său este același ca la întrebarea cum a devenit antreprenor: „M-a ajutat Dumnezeu!”