Profil de antreprenor
Antrepreprenorul care dă ora exactă în business
Arhitect și antreprenor pasionat de design și inovație, Ruben Perju, fondatorul NOAH și Tinovo, este unul dintre puținii est-europeni aleși de-a lungul timpului de către Forbes SUA să facă parte din Top 30 sub 30. Povestea lui de business, pornită de la un hobby descoperit din întâmplare, poate fi nu doar o inspirație pentru cei care vor să intre în lumea antreprenoriatului, ci chiar să stea la baza unui scenariu de film… american.
Ruben Perju a fondat și se ocupă direct de trei businessuri active în România, unul în domeniul orologeriei și alte două în turismul premium de nișă. NOAH este brandul de producție și comercializare a ceasurilor de mână realizate din lemn, TINOVO – conceptul de turism cu unități de cazare pentru perioade scurte și medii și NCLAV – un restort premium de tip Landscape Hotel. „Cred că în toate afacerile pe care le conduc provocarea din ultimii doi ani a fost legată de scalare și multiplicare. În cazul NOAH ne dorim să ieșim pe piața internațională și este extrem de mult de lucru pentru a pregăti acest pas”, începe abrupt tânărul antreprenor. Asta poate și pentru că timpul e important în business. Bine, poate mai importante sunt timingul și alegerea potrivită a nișei. „Cred că România are un potențial foarte mare, încă insuficient exploatat, în domeniul turismului și sunt convins că în următorii ani vor apărea concepte turistice tot mai relevante și inovatoare. Explicațiile sunt relativ simple: s-a născut o nouă clasă de turiști, aceia care pun mare preț pe experiențele pe care le oferă resorturile și, pe de altă parte, noile tehnologii și inovația nu aveau cum să ocolească acest domeniu. Astfel că vom vedea din ce în ce mai mult această combinație de elemente, pe care am poziționat de la bun început conceptul NCLAV”, explică Ruben Perju.
Prima secundă de business
Totul a început cu un ceas din comerț, primit în dar de la soția sa, în 2012, pe care avea să-l scape pe gresie. Atunci, mai multe elemente aplicate pe cadranul acestuia s-au desprinses și blocaseră mecanismul. În 2013, Ruben Perju era deja în anul 5 la Facultatea de Arhitectură și Urbanism din Cluj-Napoca și avea proiecte la care folosea destul de mult lemn. Așa se face că a luat câteva tije de lemn și, cu un simplu cutter, a început să strunjească și să taie din elementele respective de lemn până i-a ieșit „o mică ramă de tablou”, de dimensiunea unui ceas. Tot atunci a luat cureaua de la ceasul defect și a montat-o pe noua piesa de lemn pe care tocmai o crease. A pus „ceasul de lemn“ pe mână și i-a plăcut senzația. Așa că, până la ideea de a-și crea propriul ceas a fost doar un pas… Câteva zile mai târziu i-a trimis prietenului său Iosif Harasemiuc o poză cu „rama de tablou pe mână” să îi povestească ce idee îi venise. „Iosif, fiind inginer, un om tehnic și priceput, a reușit să afle ce ne trebuie pentru a produce un ceas de lemn. După mai multe iterații, am fost de acord să pornim pe acest drum și să producem în România un ceas de mână folosind lemn exotic. Au urmat doi ani de investiții ca timp și bani, mii de schițe, nopți nedormite, nenumărate teste și prototipuri. Au fost grei nu doar datorită nivelului de investiții care se impunea, dar și pentru că reacția oamenilor a fost aproape dezarmantă, când auzeau ce vrem să facem. Mulți dintre ei au fost sceptici, dar probabil că cei mai mulți ne credeau nebuni”, spune Ruben Perju. În 2015, în luna mai, a lansat pagina de Facebook NOAH și a participat la un târg de design intitulat Made în România, unde a vândut primele opt ceasuri, cu un preț mediu de 700 lei/ceas. „Acela a fost momentul în care am prins aripi, toată presa a început să vorbească despre ideea noastră, primeam o grămadă de mesaje și multe comenzi prin intermediul Facebook, fără să avem un website.” Atunci când povestește despre provocările de la început, își amintește cum, inițial, în primul său business (NOAH), a căzut în capcana în care pică majoritatea antreprenorilor. „Am investit absolut tot ceea ce aveam în produs ca atare, ceasul. Era copilașul nostru și acesta era singurul lucru pe care îl făceam natural. Aveam grija de el, îl făceam tot mai frumos, tot mai bun și am neglijat vânzările. Am atras finanțare în 2016 și am investit toți banii în produs și într-o linie de producție, cu toate că și înainte de acel moment puteam produce mai mult decât puteam vinde. Mult mai târziu am înțeles că, dacă vrei sa construiești un business de succes, trebuie să ai priorități corecte și să investești cel mai mult în echipă și în sisteme, ceea ce te ajută să vinzi.” De altfel, spune că cel mai bun sfat pe care l-a primit vreodată a fost acela de a investi într-o echipă solidă și performantă, de la bun început. În businessurile pe care le deține, Ruben Perju colaborează cu 30 specialiști, formulă în care consideră că impactul și „drive-ul” fiecărui coleg este foarte mare.
Schițe antreprenoriale
Ruben Perju are o mai mare experiență în antreprenoriat decât în fața planșei, unde totuși a dezvoltat concepte arhitecturale și concepte de design produs. Este adeptul inovației și așa se explică noua sa direcție de business. De ceva timp, pregătește un proiect de mare anvergură în turism, respectiv primul landscape hotel cu unități de cazare dinamice din Europa. „În următoarele șase luni avem în plan investiții de peste un milion de euro în conceptul NCLAV, primul landscape hotel cu unități de cazare dinamice din Europa. Eu sunt pasionat de ceea ce fac și, de regulă, creez concepte noi. Nu cred ca mă voi opri vreodată la un singur domeniu în care sa activez. Mă reinventez și migrez în domenii și în contexte diferite, mereu”, explică Ruben Perju. Printre cele mai mari realizări din 2023 se numără faptul că a reușit să atragă șase investitori în resortul NCLAV – un moment extrem de important pentru dezvoltarea acestui proiect. „Am identificat terenul potrivit unde implementăm NCLAV, landscape hotel unicat, cel puțin până în acest moment, care va fi format din căsuțe (enclave) de cazare dinamice din Europa, unde serviciile vor fi premium, iar experiențele pe care le-am imaginat pentru clienții noștri vor fi de-a dreptul surprinzătoare. Avem în plan să inauguram NCLAV în Q3 2025, deci până atunci nu putem discuta despre cifra de afaceri și profit, dar putem discuta despre investiții de peste trei milioane euro în acest proiect inovator”, anunță antreprenorul.