Fondurile de pensii private din Pilonul II fac plăţi către participanţi şi beneficiari exclusiv în trei situaţii, respectiv în cele de pensionare pentru limită de vârstă din sistemul public, pensionare pentru invaliditate din sistemul public şi în cazul decesului participantului.
Precizările au fost făcute de Asociaţia pentru Pensiile Administrate Privat din România (APAPR) care a arătat că în spaţiul public au fost vehiculate interpretări eronate ale legislaţiei şi informaţii inexacte despre situaţiile în care participanţii la Pilonul II de pensii private obligatorii pot obţine banii acumulaţi în fondurile de pensii.
„Potrivit legislaţiei în vigoare (Legea 411/2004 cu modificările şi completările ulterioare, coroborată cu Norma ASF nr. 27/2017 consolidată), fondurile de pensii private din Pilonul II fac plăţi către participanţi şi beneficiari exclusiv în următoarele trei situaţii: când participantul obţine decizia de pensionare pentru limită de vârstă din sistemul public; când participantul obţine decizia de pensionare pentru invaliditate din sistemul public (indiferent de gradul de invaliditate); în cazul nefericit al decesului participantului, situaţie în care activul acumulat de participant în contul personal din Pilonul II este plătit către moştenitorii săi legali sau testamentari”, menţionează APAPR.
De asemenea, organizaţi subliniază că „încetarea calităţii de participant” nu înseamnă altceva decât încasarea banilor din Pilonul II şi ieşirea din sistem.
„Nu există situaţii în care participanţii nu încasează banii din fondurile de pensii în condiţiile legale descrise mai sus, la fel cum nu pot fi speculate alte situaţii decât cele prevăzute de lege pentru obţinerea banilor din Pilonul II de pensii private”, mai spun reprezentanţii APAPR.
De la lansare şi până la finele lunii februarie 2024, când sunt cele mai recente date publice disponibile, fondurile de pensii private din Pilonul II au făcut plăţi totale în valoare de peste 2,2 miliarde de lei către 161.000 de participanţi şi beneficiari.