Profil de antreprenor

Apetit pentru business. Radu Timiș Junior, unul dintre cei mai tineri CEO de mare companie din România

Posted on

Foto: Mihai Dină

La etajul al treilea al sediului Cris-Tim ne așteaptă Radu Timiș Junior, unul dintre cei mai tineri CEO de mare companie din România. Intrăm în același birou în care cu ani în urmă m-a primit tatăl, Radu Timiș Senior, cel care în 1992 a pus bazele afacerii ajutat de soția sa, Cristina. Aceeași masă lungă și masivă, parcă și același decor, interlocutorul politicos și zâmbitor – am un oarecare sentiment de deja vu.

Chiar și începutul discuției mă surprinde cu opinii care îmi sună familiar, rostite în același loc și cu aceeași convingere ca în urmă cu mulți ani: „Educația e cel mai important lucru, școala te formează ca om și te pregătește pentru viață”.

Radu Timiș Junior vorbește calm și apăsat, iar tema se vede că i se potrivește de minune. Pentru că părinții săi au fost vizionari, el a beneficiat probabil de cel mai important capital pe care cineva îl poate primi – șansa de a te instrui, de a vedea lumea și de a explora noi culturi. Tânărul CEO a urmat studii de managementul afacerilor la Madrid, iar apoi și-a continuat educația la Academia de Studii Economice din București, adică s-a pregătit temeinic pentru tot ceea ce businessul ar fi putut să-i aducă în cale. Bineînțeles, nu s-a dus să deprindă tainele managementului cu lecția neînvățată, ci a plecat cu un „ghiozdan” plin de amintiri valoroase.

Ce am apreciat foarte mult și am iubit la părinții mei a fost faptul că m-au implicat de mic în business, adică mi-au arătat ce înseamnă, m-au dus cu ei. M-au dus într-un magazin să văd cum vând marfă, m-au dus încă în prima lor fabrică pe care au construit-o. Ce puteam eu să înțeleg la vârsta de cinci ani, de șase ani, cât aveam în vremea aceea… dar m-au făcut să prind gustul, să mă să mă familiarizez cu businessul și să mă pregătesc pentru o preluare ulterioară a businessului”, își conștientizează atuurile Radu Timiș Junior.  

Genă de antreprenor

Există numeroase exemple de tineri pe care exact avantajul de a putea obține lucrurile ușor i-a făcut să eșueze. Le-a lipsit motivația, au devenit delăsători. Nu este cazul lui Radu Timiș Junior. Inspirat de părinți, a realizat că trebuie să-și construiască și el propriul drum în lumea antreprenoriatului. A încercat mai multe domenii, a și greșit, dar a și reușit. A avut un mic business în asigurări, iar în sectorul alimentar a demarat o afacere chiar în domeniul cărnii.

Acum am un mic business în domeniul energiei. Eu, oricum, am cochetat întotdeauna cu mediul antreprenorial, chiar în paralel cu businessul familiei, și voi continua să o fac. Dacă lucrez doar în cadrul businessului de familie nu înseamnă că nu am și alte aspirații, alte vise sau alte idei care cred că ar aduce un plus valoare”, explică tânărul CEO.

În plus, este el convins, experiența pe care care o capătă în aceste demersuri îl ajută enorm în efortul de a deveni un mai bun manager pentru Cris-Tim. Știe asta și pentru că a văzut cât de multe a învățat într-o perioadă în care a avut un job de consultant la una dintre companiile din Big4.

Am fost și eu, la rândul meu, consultant o perioadă pentru alte companii din industria alimentară și a fost o experiență foarte importantă: poți să acumulezi cunoștințe, poți să înțelegi mecanisme. Apoi, poți să vezi și partea opusă a businessului tău, adică să vezi cum se lucrează într-o firmă care-ți poate fi furnizor, să vezi cum se lucrează într-o firmă care-ți poate fi client. Acumulezi foarte multe informații și înțelegi de unde pleacă un business, de la bază, de la construcția unui produs și până la livrarea lui la consumatori”, explică Radu Timiș Junior. 

Cris-Tim, o companie în continuă expansiune

Misiunea pe care tânărul CEO o are de îndeplinit nu este deloc simplă. Cris-Tim a fost mereu o companie care a dat trendul pieței, care a inovat și a creat un standard. Prin urmare, dezvoltarea rapidă și creșterile spectaculoase au fost constantele unui business care a ajuns să fie cunoscut și în țară, dar și peste hotare. Mai mult, Radu Timiș Senior, care ocupă funcția de președinte al grupului, deși nu mai conduce operațional Cris-Tim, rămâne „pilonul de bază în dezvoltarea companiei, fiind implicat la nivel de strategie și de viziune pe termen lung”, așa cum chiar fiul recunoaște.

Toate aceste realități pun presiune pe modul în care iei decizii, efortul depus pentru a te ridica la toate așteptările fiind unul care te poate termina. Radu Timiș Junior a reușit nu doar să facă față, ci și să obțină performanțe istorice într-o perioadă dificilă pentru economie, în care crizele s-au succedat una după alta. Anul trecut, cifra de afaceri a ajuns la 184 de milioane de euro, în creștere cu aproape 20% față de 2021.

2022 a fost pentru noi un an foarte bun, în pofida tuturor greutăților. Chiar dacă condițiile, factorii externi au avut o amprentă, cum a avut asupra tuturor businessurilor, ele n-au făcut decât să ne motiveze să devenim mai buni și să căutăm soluții permanent, să ne optimizăm din punct de vedere al cheltuielilor, să ne eficientizăm mai mult pe lanțul operațional. Noi ne-am obișnuit să creștem în fiecare an și întotdeauna ne-am setat obiective ambițioase”, explică CEO-ul Cris-Tim.

Pe lângă fabricile de mezeluri de la Filipeștii de Pădure și din Câmpina, din grupul Cris-Tim mai fac parte brandul de lactate Mugura, produsele ready-meal comercializate sub marca Bunătăți și rețeaua de magazine proprii. Dar lista nu se oprește aici, ci este completată de investiții importante în agricultură, energie și turism. 

Strategie pentru producții record

Cris-Tim este cel mai mare producător român de mezeluri, având o producție medie zilnică de peste 140 de tone din toate categoriile de produse. La nivelul unui an, compania procesează mai bine de 38.000 de tone de materie primă – porc, pui, vită, curcan. Pentru a avea o imagine mai clară asupra acestor cifre, trebuie menționat că, în total, cele două platforme de producție ocupă peste 80.000 de metri pătrați. Un avans rapid l-a avut zona de ready-meal, unde Cris-Tim a ajuns la o producție medie zilnică de 20 tone și la o varietate de peste 100 de sortimente de produse gătite. O evoluție peste așteptări a avut-o și businessul din domeniul agriculturii, de care Radu Timiș Senior se ocupă și la nivel operațional. Suprafața de teren agricol lucrat este de 1.500 de hectare, iar numărul de vaci din fermă a ajuns la 2.000, din care 1.200 sunt vaci de lapte. În fiecare zi se procesează peste 40.000 de litri de lapte pe zi, în diferite game de produse. Toate aceste performanțe se pot rezuma într-o singură propoziție: în ultimii trei ani, compania a avut o creștere spectaculoasă, de aproape 50%. 

Chiar dacă a avut conducerea operațională în acest timp, meritul, spune Radu Timiș Junior, aparține eforturilor echipei și unui mod de lucru perfecționat în timp, căruia el a încercat să-i aducă mici îmbunătățiri.

Noi, la bază, suntem o companie antreprenorială, iar acest stil de conducere a fost motorul de creștere permanent, care, indiferent de vremuri, de conjuncturile de piață, ne-a făcut să rămânem ancorați în viziunea noastră de dezvoltare, să reperăm și să acaparăm oportunități de piață într-un orizont de timp foarte scurt în raport cu competiția noastră, să investim mereu în același ritm susținut și să fim pionieri în toate segmentele de business în care activam. Provocarea mare odată cu creșterea businessului și complexitatea operațională a acestuia a fost să păstrăm același spirit antreprenorial în luarea deciziilor, însă să implementăm un model de guvernanță corporatistă, cu proceduri, procese, reguli, roluri și responsabilități bine definite, care să nu depindă de oameni, ci să reprezinte un set de standarde clare de funcționare, în care orice angajat, de la prima linie de management până la nivel de blue collar, să lucreze cu aceleași obiective comune”, explică CEO-ul Cris-Tim.

Un alt punct important a fost rafinarea strategiei de HR, fiind pus un important accent pe partea retenție și motivare.

Am reușit să creăm echipe performante datorită sistemului nostru de remunerare bazat pe meritocrație. În acest sistem, toți angajații până la nivelul 3 de management din toate departamentele au un nivel de venituri și beneficii non salariale, atât de natură fixă, cât și variabilă (lunară, trimestrială, anuală). Acesta este definit încă de la începutul anului de obiective SMART, atât la nivel individual, cât și de echipă, iar limitele de câștig sunt foarte motivante, nici un fel de venit nu este judecat sau câștigat decât obiectiv, pe rezultate măsurabile”, explică Radu Timiș Junior.

Investiții fără limite

Pe lângă multă muncă și management modern, un alt secret este responsabil pentru performanța Cris-Tim: strategia curajoasă de investiții. Deși anul trecut a fost unul extrem de complicat deoarece efectele pandemiei încă se mai făceau simțite, iar războiul din Ucraina a avut un impact nefast și în economie, compania a realizat investiții uriașe, de peste 15 milioane de euro. O parte importantă din sumă a plecat tot în zona de producție, de retehnologizare și de construcții de capacități noi, iar o altă felie consistentă s-a dus către zona de de turism, mai precis în Resortul Casa Timiș.

Resortul Casa Timiș

În 2018, familia Timiș  a cumpărat un conac aflat la mai puţin de o oră de Bucureşti și l-a introdus, în urma unor investiții ample, în circuitul turistic. Construit de un discipol al arhitectului Ion Mincu, această emblemă a curentului neoromânesc a primit numele Casa Timiș. Locul poartă amprenta Cristinei Timiș , mama CEO-ului Cris-Tim, ea fiind cea care gestionează acest proiect exclusivist în continuă dezvoltare. Doar anul trecut au fost inaugurate noi spații de cazare – 16 bungalouri de lux, realizate integral hand-made, cu exterior și interior pictat manual, terasă și grădină privată. 

Totuși, cele mai inspirate investiții, deoarece și-au dovedit deja eficiența, au fost cele în zona de energie. „Nu suntem oracol să putem prezice și nu ne așteptam la niște creșteri atât de mari în zona asta. Dar sunt două componente – este vorba de a fi independent energetic, iar apoi este o strategie și de sustenabilitate a grupului nostru de a fi un producător cât mai responsabil și de a influența pozitiv comunitățile din jur, în sensul că tot ceea ce producem și ce utilizăm să fie fructificat la maximum, cu pierderi sau cu impact negativ colateral cât mai mic asupra mediului înconjurător. Tocmai de aceea, ultima investiție recentă pe care a finalizat-o a fost un parc fotovoltaic de 3,7 megawați, o investiție mare, de peste 2 milioane de euro, care astăzi ne va asigura o bună parte din necesarul nostru de consum”, anunță CEO-ul Cris-Tim.

România, atuuri și vulnerabilități

Optimismul este una dintre calitățile care îl caracterizează pe Radu Timiș Junior. El este de părere că România are numeroase avantaje competitive, care însă trebuie fructificate.

România beneficiază de niște investiții, relocări de unități de producție, încă are forță de muncă și mai are niște atuuri, în sensul că are un sistem fiscal foarte favorabil, are energie, poate asigura energie pe termen lung în zona de industrie. Nu în ultimul rând, avem un program de investiții mari în PNRR, iar România trebuie să pună la bătaie toate mințile luminate și să depună toate eforturile să atragă acești bani pentru a putea într-adevăr să dezvoltăm trei componente cheie: infrastructură, educație și sănătate. Aceste trei zone sunt baza unei bune dezvoltări, a unei economii sănătoase”, explică acesta.

Totuși, există și o mare vulnerabilitate care e strâns legată de profesionalismul și buna-credință a aparatului de stat.

Pesta porcină a afectat foarte mult economia României – dacă acum cinci-șase ani de zile România producea undeva la opt milioane de capete de porc, astăzi mai produce undeva pe la două. Este o reducere dramatică a producției interne, ceea ce pune o presiune uriașă pe balanța comercială, pentru că astăzi, din păcate, suntem forțați să importăm 90% din materia primă. Noi am vrea să producem, dacă s-ar putea, totul cu produse fabricate în România. Acesta reprezintă și un risc la adresa siguranței naționale, pentru că nu putem să continuăm să fim dependenți doar de importuri. România trebuie să-și creeze o strategie în zona alimentară”, avertizează Radu Timiș Junior. 

Mi-ar plăcea să văd  o dorință și o motivație mai mare a mediului politic și de stat să susțină producătorii români – cei care aici au crescut, aici au dezvoltat și aici vor rămâne să dezvolte în continuare – prin diferite programe, fie că vorbim despre ajutoare de stat, fie că vorbim despre subvenții, fie că vorbim despre un suport fiscal de o anumită natură”, mai spune tânărul antreprenor. 

 

Hobby-uri de CEO

Radu Timiș practică sporturi precum ski, înot și tenis. De asemenea, printre pasiunile sale se numără snowmobilul și motocicleta. De asemenea, îi place mult să călătorească, să viziteze locuri deosebite și să descopere noi culturi. 

Cele mai citite știri

Exit mobile version