Actualitate

Aproape jumătate dintre vânzările între companiile din România sunt afectate de întârzierile la plată

Posted on

Foto: iStock

Aproape jumătate dintre vânzările între companiile din România sunt afectate de întârzierile de plată iar industriile construcţiilor şi farmaceutică se confruntă cu datorii neperformante, arată un barometru realizat de o companie care furnizează servicii de asigurare a creditelor comerciale.

„Studiul Atradius observă că, în România, mediul de tranzacţionare este unul relativ stabil, în care circa 60% dintre companii nu raportează nicio schimbare semnificativă în comportamentul de plată al clienţilor B2B în ultimele 12 luni. Cu toate acestea, 49% din toate vânzările între companiile din România sunt afectate de întârzierile de plată, deşi în general, datoriile neperformante sunt constante, reprezentând 5% din toate vânzările B2B pe credit. Sondajul nostru indică şi faptul că Industriile construcţiilor şi farmaceutică se confruntă cu datorii neperformante, în timp ce companiile din sectorul metalurgic sunt cel mai puţin afectate”, a explicat Alexandra Mehedinţu, Country Manager Romania, Atradius Credito y Caucion S.A. de Seguros y Reaseguros, într-un comunicat al companiei.

Barometrului Atradius privind Practicile de Plată a fost realizat pe 1.719 companii din Europa Centrală şi de Est, în prima parte a acestui an (final T1 – început de T2), eşantionul din România fiind de 216 companii.

Conform acestui studiu, în ţara noastră aproximativ 47% din vânzări sunt tranzacţionate pe credit, un nivel similar cu cel înregistrat în anul anterior. Dintre companiile chestionate, cele din sectorul metalurgic sunt cel mai probabil să folosească o strategie de vânzare B2B pe credit, cu scopul de a menţine un avantaj competitiv. Acestea oferă, de asemenea, şi cele mai indulgente termene de plată clienţilor comerciali din toate sectoarele implicate. În opoziţie, industria construcţiilor este cel mai puţin înclinată să tranzacţioneze pe credit cu clienţii B2B.

În general, termenele de plată extinse clienţilor B2B de către companiile româneşti au rămas constante faţă de anul trecut, la o medie de două luni de la facturare, mai arată studiul citat. În plus, pe fondul preocupărilor legate de datorii neîncasate, o treime dintre companiile româneşti răspund la plăţile întârziate prin amânarea planurilor de investiţii, în timp ce 30% amână plăţile către furnizori.

La nivelul Europei Centrale şi de Est, aproape 60% dintre companii se aşteaptă la o creştere a insolvenţelor în anul următor, în special în România şi Republica Cehă.

„În ceea ce priveşte ţara noastră, această perspectivă este susţinută de datele publicate de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului (ONRC), care indică o creştere în primul trimestru din 2024 faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior, cu aproape 9,7% a numărului firmelor şi PFA-urilor intrate în insolvenţă. În peisajul economic volatil actual, întârzierea plăţilor poate destabiliza serios fluxul de numerar al unei companii şi poate amplifica riscurile financiare”, se precizează în comunicat.

Plăţile întârziate afectează în prezent în medie două din trei vânzări facturate între firme în rândul companiilor din Europa Centrală şi de Est, în timp ce datoriile neîncasate au crescut până la 8% din toate vânzările B2B.

Studiul Atradius arată că Slovenia şi Republica Cehă sunt cele mai grav afectate de datoriile neîncasate, iar în ceea priveşte sectoarele evaluate, construcţiile, metalurgia şi transportul-auto suferă cel mai mult. În acelaşi timp, se remarcă faptul că termenele de plată mai flexibile sunt cel mai frecvent întâlnite în România şi Ungaria şi în sectoarele agri-food şi metalurgie.

Atradius Payment Practices Barometer (Barometrul Practicilor de Plată) este o evaluare anuală a practicilor internaţionale de plată corporativă.

În 2024, în România au fost consultate 216 companii, mici, medii şi mari, din sectoarele farmaceutic, construcţii şi metalurgie, acoperind zona de producţie (manufacturare, comerţ en-gros, retail/distribuţie şi servicii).

Grupul Atradius este un lider mondial în furnizarea de servicii de asigurare a creditelor comerciale, garanţii şi servicii de colectare la nivel mondial, fiind prezent prin intermediul a 160 de birouri în peste 50 de ţări, se arată în documentul citat.

Cele mai citite știri

Exit mobile version