Actualitate

CE vrea să reducă barierele existente care frânează comerțul și investițiile în interiorul UE

Foto: iStock

Comisia Europeană a prezentat miercuri o strategie privind piața unică, cu scopul de a crea o piață internă europeană mai simplă, mai fluidă și mai puternică.

Potrivit unui comunicat al Executivului comunitar, strategia stabilește acțiuni îndrăznețe pentru a reduce barierele existente care frânează comerțul și investițiile în interiorul UE, ajută IMM-urile să își desfășoare și să își extindă activitățile și atenuează întreprinderile prin stimularea digitalizării.

Strategia invită statele membre să contribuie la transformarea pieței UE în cea mai bună alegere pentru întreprinderi, lucrători și consumatori.

În lumea de astăzi, marcată de volatilitate economică și tensiuni comerciale, piața UE este primul motor al competitivității noastre. Piața UE a crescut PIB-ul UE cu cel puțin 3-4 % și a creat 3,6 milioane de locuri de muncă de la crearea sa. Finalizarea în continuare a pieței unice ar dubla câștigurile deja obținute, apreciază Comisia Europeană.

Printre prioritățile stabilite în strategia privind piața unică se află eliminarea barierelor: deși recunoaște necesitatea de a depune eforturi pentru eliminarea tuturor barierelor, strategia se axează pe eliminarea celor mai dăunătoare 10 bariere raportate de întreprinderi – cele ‘îngrozitoare zece’: înființarea și operațiunile complicate ale întreprinderilor; norme complexe ale UE; lipsa de asumare a responsabilității de către statele membre; recunoașterea limitată a calificărilor profesionale; lipsa unor standarde comune; norme fragmentate privind ambalarea; neconformitatea produsului; reglementări naționale restrictive și divergente privind serviciile; norme împovărătoare pentru detașarea lucrătorilor în sectoarele cu risc scăzut; constrângeri teritoriale nejustificate în materie de aprovizionare care determină prețuri ridicate pentru consumatori.

‘Acestea sunt barierele care împiedică cel mai mult libera circulație a bunurilor și serviciilor și îngreunează valorificarea deplină de către întreprinderi și cetățeni a pieței unice europene. Acestea au fost identificate pe baza unor consultări cuprinzătoare cu părțile interesate. Eliminarea acestora va îmbunătăți libera circulație a produselor sigure, furnizarea transfrontalieră de servicii și simplificarea înființării și funcționării întreprinderilor în întreaga UE’, se arată în comunicatul Executivului comunitar.

De asemenea, Comisia Europeană are în vede un nou dinamism în sectorul serviciilor din Europa, în condițiile în care serviciile reprezintă cea mai mare parte a economiei europene, dar comerțul lor transfrontalier stagnează. Strategia se axează pe sectoare specifice de servicii și propune: să prezinte o lege privind serviciile de construcții și o nouă lege a UE privind livrările pentru a moderniza normele atât în sectorul construcțiilor, cât și în sectorul poștal și al coletelor; să faciliteze serviciile legate de industrie, cum ar fi instalațiile, serviciile de întreținere și reparații și să sprijine statele membre în ceea ce privește scutirea serviciilor reglementate pentru întreprinderi de reglementările inutile.

Toate aceste acțiuni vor completa inițiativele în curs din sectoarele energiei, telecomunicațiilor, transporturilor și serviciilor financiare, precizează Executivul comunitar.

O altă prioritate o reprezintă sprijinirea dezvoltării și creșterii IMM-urilor. Pentru a ajuta IMM-urile să profite la maximum de oportunitățile de extindere ale pieței unice, Comisia introduce o nouă definiție a întreprinderilor mici cu capitalizare medie, extinzând unele dintre beneficiile acordate IMM-urilor la aceste țări sud-mediteraneene. Strategia propune un ‘ID pentru IMM-uri’, un instrument online care oferă o modalitate simplă de verificare a statutului de IMM. În plus, rețeaua reprezentanților pentru IMM-uri va promova măsuri de sprijinire și facilitare a activității IMM-urilor în comerțul transfrontalier. Aceste noi inițiative sunt publicate împreună cu cel mai recent raport anual privind IMM-urile europene, care evidențiază creșterea preconizată a valorii adăugate și a ocupării forței de muncă în rândul IMM-urilor.

Și simplificarea normelor existente și transformarea digitalizării în normă reprezintă o prioritate pentru Executivul comunitar. Ca parte a angajamentului Comisiei de a reduce sarcina administrativă și de reglementare pentru întreprinderi, au fost anunțate măsuri care reduc costurile administrative anuale ale întreprinderilor cu 400 de milioane de euro. Printre altele, întreprinderile vor putea să transmită documente în format digital pentru a respecta obligațiile care le revin în temeiul anumitor acte legislative armonizate ale UE privind produsele și pentru a furniza instrucțiuni privind produsele în format digital, mai degrabă decât pe suport de hârtie.

O altă prioritate este îmbunătățirea asumării în comun a responsabilității pentru piața unică: pentru ca beneficiile pieței unice să devină mai tangibile, este important să se sporească asumarea politică comună a acesteia cu statele membre. În acest scop, statele membre ar trebui să numească un reprezentant la nivel înalt al pieței unice (‘Sherpa’) care să supravegheze aplicarea normelor UE privind piața unică. Statele membre sunt, de asemenea, încurajate să prevină barierele din calea pieței unice prin evaluarea proporționalității proiectelor lor de măsuri naționale.

Cele mai recente știri

To Top