Actualitate

CECCAR propune amânarea procedurii de precompletare a TVA până după 1 iulie 2025

Posted on

Foto: iStock

Corpul Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România (CECCAR) propune amânarea până după data de 1 iulie 2025 a procedurii prin care se stabileşte să cadă în sarcina contribuabililor, sub sancţiunea amenzii, întocmirea unei note justificative şi raportarea de neconcordanţe dintre decontul precompletat de TVA şi cel depus.

Potrivit unui comunicat al organizaţiei, transmis joi AGERPRES, dacă recentele modificări ale legislaţiei fiscale care vizează e-TVA şi extinderea obligativităţii utilizării facturării electronice şi a raportării facturilor în scop fiscal pentru TVA nu respectă principiul proporţionalităţii riscă să pună o presiune suplimentară semnificativă pe umerii firmelor mici şi mijlocii, precum şi pe profesioniştii contabili care au sarcina sprijinirii companiilor pentru conformare voluntară, care sunt deja suprasolicitate de cerinţele birocratice existente.

„Cerinţele de raportare digitală (CRD – n. r.) au reprezentat unul dintre pilonii vizaţi de aceste măsuri, scopul fiind implementarea unui model de raportare tranzacţie cu tranzacţie, în timp real/cvasireal, bazat pe standardul european, care să înlocuiască sistemul existent bazat pe declaraţii recapitulative. Facturarea electronică (e-invoicing) ar deveni metoda implicită de facturare, iar conţinutul standardizat al informaţiilor care trebuie raportate ar avea ca scop realizarea interoperabilităţii sistemelor. Pentru fundamentarea propunerii de directivă s-au luat în calcul mai multe scenarii. În ceea ce priveşte raportarea TVA, opţiunile au variat de la o simplă recomandare de a introduce o CRD la nivelul UE şi de a solicita date într-un format specific, până la introducerea CRD atât la nivelul UE, cât şi la nivel naţional”, se arată în comunicat.

Conform propunerii de directivă, se preconizează că eliminarea declaraţiilor recapitulative ca urmare a CRD va aduce un beneficiu net societăţilor implicate în tranzacţii transfrontaliere. Cu toate acestea, întreprinderile care nu sunt active la nivel transfrontalier (marea majoritate a microîntreprinderilor şi a entităţilor mici) ar suporta costuri legate de introducerea unei CRD.

„Raportându-ne la acest cadru european de reformă, considerăm că prevederile ordonanţelor de urgenţă adoptate şi publicate vineri, 21 iunie a.c., în Monitorul Oficial trebuie reevaluate. Considerăm că prevederile actelor normative invocate nu sunt conforme cu principiul proporţionalităţii şi depăşesc ceea ce este necesar pentru atingerea obiectivelor fiscale în materie de TVA”, notează CECCAR.

Reprezentanţii experţilor contabili subliniază că, în urma discuţiilor pe care le-au avut în data de 26 iunie, cu ministrul Finanţelor, Marcel Boloş, referitor la analiza redundanţei raportării de date către autorităţile fiscale, şi având în vedere faptul că, la nivel naţional, există deja legislaţia care va obliga firmele, de la 1 ianuarie 2025, să realizeze raportarea SAF-T, propun prorogarea acestui termen (1 iulie 2025) pentru a se verifica dacă datele obţinute din raportarea SAF-T nu ar fi suficiente pentru analizele efectuate de minister. „Abia după această analiză ex-post să se decidă dacă este necesară extinderea la tranzacţiile B2C”, precizează CECCAR.

De asemenea, în ceea ce priveşte introducerea instrumentului de precompletare a declaraţiei de TVA şi impunerea obligaţiei justificării de către contribuabil, sub sancţiunea amenzii, a diferenţelor dintre decontul precompletat şi decontul depus, dacă acestea depăşesc un anumit cuantum, se propune să se abroge articolul prin care se stabileşte să cadă în sarcina contribuabililor, sub sancţiunea amenzii, acestei proceduri. Termenul de aplicare al acesteia, propus de CECCAR, este după 1 iulie 2025.

În acelaşi timp, referitor la termenul de raportare în sistemul e-Factura, acesta să fie stabilit conform amendamentului propus de Parlamentul European la propunerea de modificare a Directivei 2006/112/CE în ceea ce priveşte normele în materie de TVA pentru era digitală, respectiv de cinci zile lucrătoare de la data înregistrării în sistemele de contabilitate, respectând-se celelalte termene fiscale.

„Această propunere are logică, având în vedere că, în realitate, firmele mici nu au resursa umană specializată pentru această activitate. În multe cazuri, această activitate este realizată de persoana care se ocupă şi de ţinerea contabilităţii: fie este angajat cu timp parţial, fie este externalizată către un prestator, iar evidenţa contabilă se ţine lunar, nu zilnic”, sunt de părere experţii.

Nu în ultimul rând, pe subiectul diminuării amenzilor, disproporţionat stabilite, este nevoie de stabilirea unui prag de semnificativitate al erorilor de la care să se aplice sancţiunile.

„O abordare precipitată riscă să submineze beneficiile teoretice ale e-facturării, transformând ceea ce ar trebui să fie un instrument de simplificare într-o povară suplimentară. Întreprinderile mici şi mijlocii sunt deosebit de vulnerabile în faţa acestor schimbări abrupte, având resurse limitate pentru a face faţă cerinţelor adesea complexe şi costisitoare. În acest sens, considerăm că este momentul coagulării competenţelor tuturor părţilor interesate pentru a asigura un real succes al reformei raportării în scop de TVA. Specialiştii CECCAR îşi exprimă disponibilitatea de a răspunde pozitiv la orice solicitare de implicare şi dialog venită din partea autorităţii competente în vederea elaborării proiectelor de reglementări”, se precizează în comunicatul CECCAR.

Cele mai citite știri

Exit mobile version