Analize
Clienţii din România au cumpărat online de 7 miliarde de euro anul trecut
Sectorul de e-commerce din România este evaluat la aproximativ 7 miliarde de euro pentru finalul anului 2023, valoarea fiind cu circa 10% mai mare decât cea înregistrată în 2022 (6,3 miliarde de euro), potrivit estimărilor GPeC, ARMO şi ale principalilor jucători din domeniu.
„Valoarea de 7 miliarde de euro face referire la toate tranzacţiile generate din România atât către comercianţii autohtoni, precum şi către magazinele online din afara graniţelor ţării şi reprezintă strict segmentul e-tail, adică produsele fizice (tangibile) care au fost cumpărate prin internet. În acest cuantum nu au fost incluse serviciile, plata facturilor la utilităţi, conţinutul digital sau biletele de avion, vacanţele şi călătoriile, rezervările hoteliere, biletele la spectacole ori la diferite evenimente etc. Dacă le-am adăuga şi pe acestea, valoarea totală ar depăşi 10 miliarde de euro”, se arată într-un comunicat al Asociaţiei Române a Magazinelor Online (ARMO).
Potrivit lui Andrei Radu, CEO & Founder GPeC, comerţul online este în continuă dezvoltare, cu perspectivă de dublare a volumelor în următorii 10 ani. Potrivit statisticilor oficiale citate de acesta, 68% dintre internauţi au cumpărat online cel puţin o dată în 2023, ceea ce arată un apetit în creştere pentru e-commerce şi un grad de adopţie tot mai mare a acestei metode conveniente de a face cumpărături.
„Însă, magazinele online româneşti trebuie să fie din ce în ce mai dinamice, să îşi găsească diferenţiatorii reali şi să îi promoveze, să aibă un customer service bun, să îşi diversifice oferta şi canalele de vânzare pentru că în 2023 a sosit deja valul jucătorilor chinezi care este încă în creştere – nu a atins apogeul – şi care poate aduce schimbări semnificative în peisajul de e-commerce autohton”, a subliniat Andrei Radu în comunicat.
La rândul său, Cristi Movilă, preşedinte ARMO, consideră că apetitul românilor pentru cumpărături online este în creştere continuă şi tot mai mulţi consumatori recunosc principalul avantaj al acestui tip de comerţ, respectiv economisirea timpului.
„În următorii ani, anticipăm o creştere a numărului de IMM-uri româneşti care vor comercializa produse şi servicii online. Pe măsură ce numărul cumpărătorilor creşte anual, este esenţial ca şi numărul vânzătorilor să evolueze în acelaşi ritm. Acest proces poate fi stimulat de autorităţi prin menţinerea unui mediu competitiv echitabil, în care toţi actorii din piaţă să beneficieze de tratament egal, şi prin măsuri care să încurajeze tot mai multe companii româneşti să vândă cross-border”, a declarat Cristi Movilă.
Potrivit estimărilor jucătorilor din domeniu, comerţul online va continua să crească şi în 2024 cu aproximativ 10% faţă de anul precedent.
Una dintre cele mai importante provocări pentru comercianţii autohtoni este, potrivit declaraţiilor agenţiilor de Digital Marketing din România care au în portofoliu clienţi e-commerce, creşterea costului de marketing cu până la 40% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Principala cauză este dată de intrarea agresivă (în termeni de marketing) a platformelor din afara UE care cresc bid-ul prin cheltuielile masive cu reclama online, subliniază comunicatul.
Din discuţiile purtate de GPeC cu reprezentanţii magazinelor online care au în ofertă produse similare cu cele vândute de jucătorii chinezi, în primul trimestru al anului 2024 aceştia au înregistrat scăderi în vânzări, neputând ţine pasul cu bugetele de marketing alocate de companiile chineze.
O altă provocare ţine de faptul că 2024 este an electoral în România, iar acest lucru conduce, de asemenea, către creşterea bugetelor de marketing, cu spaţii publicitare şi vizibilitate limitată.