Tehnologie

Comisia Europeană stimulează producţia de celule de baterii pentru vehiculele electrice

Posted on

Foto: iStock

Comisia Europeană (CE) a anunţat marţi că lansează două noi cereri de propuneri, cu un buget de 3,4 miliarde de euro, pentru a accelera implementarea tehnologiilor inovatoare de decarbonizare în Europa, inclusiv a bateriilor pentru vehiculele electrice (EV), se arată într-un comunicat al Executivului comunitar.

Propunerile vin pe fondul intensificării eforturilor CE de stimulare a tehnologiilor care contribuie la obiectivul zero emisii nete, care sunt esenţiale pentru a asigura competitivitatea industriei europene, îndeplinind în acelaşi timp obiectivele climatice convenite.

De asemenea, Comisia lansează cea de a doua licitaţie a Băncii Europene pentru Hidrogen pentru a accelera producţia de hidrogen din surse regenerabile în Spaţiul Economic European (SEE), cu un buget de 1,2 miliarde de euro din fonduri UE, plus peste 700 de milioane de euro din trei state membre. Atât cererile de propuneri, cât şi licitaţia sunt finanţate de Fondul pentru inovare, utilizând veniturile provenite din schema UE de comercializare a certificatelor de emisii (ETS).

Toate cele trei cereri de propuneri includ noi criterii de rezilienţă pentru a stimula industria europeană. Licitaţia pentru baterii şi licitaţia băncii de hidrogen vor include, de asemenea, criterii specifice de rezilienţă pentru a proteja Europa împotriva dependenţei de un singur furnizor.

Cele două cereri de propuneri subliniază angajamentul UE de a consolida poziţia de lider a Europei şi capacitatea sa de producţie în domeniul tehnologiilor inovatoare, de vârf şi cu zero emisii nete, urmărind în acelaşi timp calea către neutralitatea climatică până în 2050.

Cererea generală de propuneri pentru tehnologii care contribuie la obiectivul zero emisii nete, în valoare de 2,4 miliarde de euro (cererea IF24), sprijină proiecte de decarbonizare de diferite dimensiuni, precum şi proiecte axate pe fabricarea de componente pentru energia din surse regenerabile, stocarea energiei, pompele de căldură şi producţia de hidrogen.

Proiectele care se aplică cererii de propuneri pentru tehnologii care contribuie la obiectivul zero emisii nete vor fi evaluate pe baza potenţialului lor de a reduce emisiile de gaze cu efect de seră, a gradului de inovare, a maturităţii proiectului, a reproductibilităţii şi a eficienţei din punctul de vedere al costurilor. În plus, pentru prima dată în cadrul cererii de propuneri din cadrul Fondului pentru inovare, statele membre vor avea posibilitatea de a completa cererea de propuneri din cadrul FI 24 „zero net” cu scheme naţionale de finanţare. Această nouă opţiune, denumită „Grants-as-a-service”, permite statelor membre să profite de procesul de evaluare al Fondului pentru inovare şi să simplifice procesul de aprobare a ajutoarelor de stat.

Pentru prima dată, o cerere de propuneri în valoare de 1 miliard de euro pentru fabricarea de celule de baterii pentru vehicule electrice (bateriaIF24)va sprijini proiecte care pot produce celule de baterii inovatoare pentru vehicule electrice sau pot implementa tehnici, procese şi tehnologii de fabricaţie inovatoare. Apelul de astăzi este doar o măsură dintr-o abordare mai largă de mobilizare a investiţiilor într-un domeniu care este esenţial pentru succesul Europei în tranziţia către o energie curată şi pentru competitivitatea acesteia. Acesta sprijină întreprinderile să îşi direcţioneze investiţiile în Europa către noi tehnologii, în cazul cărora se înregistrează în continuare progrese. Sunt necesare mai multe instrumente pentru a depăşi unele dintre barierele economice cu care se confruntă în prezent lanţul valoric al bateriilor din Europa, inclusiv gigafabricile sale. Comisia va continua să utilizeze instrumentele disponibile şi să se angajeze pe noi căi, inclusiv pe termen scurt, pentru eliminarea barierelor din calea extinderii industriale la scară largă.

Tot marţi, Comisia şi Banca Europeană de Investiţii (BEI) au iniţiat un nou parteneriat pentru a sprijini investiţiile în sectorul producţiei de baterii din UE. Acest parteneriat va beneficia de o suplimentare cu 200 de milioane EUR (garanţie de împrumut) a programului InvestEU din Fondul pentru inovare. Banii vor fi direcţionaţi pentru a sprijini proiecte inovatoare de-a lungul lanţului valoric european de fabricare a bateriilor, pentru a aborda provocările de finanţare, permiţând operaţiuni suplimentare de împrumut de risc ale BEI în următorii trei ani.

În plus, Comisia lansează a doua licitaţie în cadrul Băncii Europene pentru Hidrogen, prin intermediul Fondului pentru inovare (licitaţie IF24). Acesta va aloca 1,2 miliarde de euro din veniturile sistemului UE de comercializare a certificatelor de emisii (ETS) pentru a sprijini producătorii de hidrogen clasificat drept combustibil din surse regenerabile de origine nebiologică (RFNBO) situaţi în Spaţiul Economic European (SEE).

Cu un buget majorat cu 400 de milioane de euro faţă de prima licitaţie IF23, noua licitaţie IF24 va sprijini proiecte pentru producţia de hidrogen din surse regenerabile, indiferent de sectorul în care va fi consumat, cu un buget dedicat de 1 miliard de euro; precum şi producţia de hidrogen în proiecte cu achizitori din sectorul maritim, cu un buget specific de 200 de milioane de euro.

Comisia oferă, de asemenea, un mecanism de „licitaţii ca serviciu”, care permite statelor membre să finanţeze proiecte care au licitat în cadrul licitaţiei, dar care nu au fost selectate pentru sprijin din partea Fondului pentru inovare din cauza limitărilor bugetare. Acest lucru permite statelor membre să utilizeze fondurile naţionale pentru a sprijini proiecte pe teritoriul lor, fără a fi nevoie să organizeze o licitaţie separată la nivel naţional, reducând sarcina administrativă şi costurile pentru toate părţile. Spania, Lituania şi Austria şi-au anunţat recent participarea la licitaţii ca serviciu în acest an, angajând fonduri naţionale în valoare de până la 836 de milioane de euro pentru a sprijini proiectele de producţie a hidrogenului din surse regenerabile situate în ţările lor.

Cele mai citite știri

Exit mobile version