Implementarea soluțiilor de inteligență artificială (AI) în companiile din România a cunoscut o creștere importantă în ultimul an, stimulată de evoluțiile tehnologice și de nevoia de optimizare a proceselor interne și externe. Această tendință accelerează în 2024, pe măsură ce companiile caută soluții pentru reducerea costurilor și îmbunătățirea eficienței operaționale, potrivit unei analize TARA Interactive, companie românească de dezvoltare de software.
Anul trecut, implementările de soluții AI au fost prezente în diverse sectoare din România, cu exemple notabile în domeniul sănătății, unde algoritmi de inteligență artificială sunt folosiți pentru diagnosticare medicală, și în sectorul financiar, unde AI este utilizată pentru detectarea fraudelor și optimizarea tranzacțiilor. Iar lansarea prototipului ChatGPT în noiembrie 2022 a accelerat semnificativ interesul și adopția AI în companii. În doar câteva luni, ChatGPT a început să fie integrat în diverse aplicații, stimulând companiile să exploreze modalități de utilizare a AI pentru îmbunătățirea operațiunilor.
„Contextul economic actual și lipsa de personal determină companiile să se orienteze către automatizare, iar AI-ul devine un catalizator esențial pentru transformarea digitală. Estimările indică faptul că investițiile în AI vor reprezenta între 1% și 10% din cifra de afaceri a companiilor, în funcție de mărimea și specificul acestora”, spune Vlad Lepădatu, Managing Partner la TARA Interactive, menționând că Investițiile în AI sunt așteptate să crească în viitorul apropiat, atât pentru companiile care abia încep să exploreze această tehnologie, cât și pentru cele care au făcut deja pași semnificativi în direcția automatizării. „În următorii ani, soluțiile AI vor deveni din ce în ce mai avansate și integrate în procesele de afaceri. Este de așteptat ca, în următorii cinci ani, cei care amână adoptarea AI să fie depășiți de companiile care îmbrățișează aceste tehnologii încă de pe acum”.
Cum sunt folosite soluțiile AI în România
AI-ul își găsește aplicații în multiple industrii din România. În sectorul IT, inteligența artificială asistă programatorii în dezvoltarea soluțiilor software, iar în comerțul electronic, ajută la documentarea produselor și la generarea imaginilor. În sectorul financiar, detectarea fraudelor este îmbunătățită semnificativ de soluțiile de inteligență artificială AI. Tendințele dominante, însă, în utilizarea AI-ului, țin de automatizarea proceselor și utilizarea chatboților. La nivel internațional, se adaugă utilizarea AI în machine learning, sănătate, robotică și sustenabilitate.