Actualitate
Conferinţa Naţională „Implementarea sistemului de garanție – returnare (SGR): drepturi, obligații, educație, cooperare și beneficii”
Una dintre marile probleme ale României o reprezintă managementul defectuos al deșeurilor. Gunoiul ajunge direct la groapă, în loc să fie reciclat și refolosit. Astfel, avem o rată de reciclare de numai 11%, în timp ce media Uniunii Europene este de 45%. Soluția pentru a ne apropia de standardele europene poate veni de la noul sistem garanție-returnare (SGR), care va intra în vigoare la 31 noiembrie 2023. Acesta este compus din mai multe instrumente, norme și legi, prin intermediul cărora producătorii și comercianții sunt responsabili de colectarea și gestionarea ambalajelor din sticlă și plastic puse pe piață. Fiecare persoană care achiziționează o băutură (sticlă, plastic, metal – volum între 0,1 – 3 litri) de la un comerciant va plăti o garanție în valoare de 0.50 de bani, urmând ca ulterior aceasta să fie returnată. Pentru a vedea care sunt obligațiile tuturor celor implicați, ce eforturi se fac și ce obiective urmează să fie atinse, Antena 3 CNN și cotidianul național Jurnalul au organizat în cadrul proiectului România Inteligentă Conferinţa Naţională „Implementarea sistemului de garanție – returnare (SGR): drepturi, obligații, educație, cooperare și beneficii”. În cadrul acesteia, Mircea Fechet, Ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor a explicat că sistemul va intra în vigoare în data de 30 noiembrie 2023.
Mircea Fechet, Ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor
Termenul rămâne 30 noiembrie. Este lucrul pe care l-am spus încă din prima zi a mandatului meu, este un lucru pe care nu doar că l-am spus, ci în care cred cu foarte mare tărie, pentru că o nouă amânare care ar fi venit după alte amânări nu ar fi făcut altceva decât să creeze premisele unui delay perpetuu a acestui sistem garanție-returnare, ori cred că din acest punct de vedere trebuie să fim fermi, trebuie să ne asumăm, cu riscurile de rigoare, anumite lucruri. Eu cred că sistemul garanție-returnare înseamnă nu doar un angajament politic extrem de concret, înseamnă nu doar un mediu mai curat pentru cetățenii din România, ci va însemna, fără îndoială, investiții. Aici trebuie să dăm Cezarului ce este al Cezarului și să spunem că efortul financiar extraordinar de mare ce a fost deja făcut și ce urmează a fi făcut în continuare este cel al producătorilor și al comercianților și al statului român, bineînțeles în limita a 20% din acțiunile companiei Returo, dar trebuie să precizăm faptul că acest sistem înseamnă niște investiții foarte mari care, pe de o parte, sunt făcute de marii producători de băuturi din România și pe de altă parte, ca orice altă investiție, înseamnă o întreagă economie orizontală dezvoltată, înseamnă locuri de muncă, înseamnă acces la tehnologie și așa mai departe. Există doar beneficii din acest sistem garanție-returnare.
Gemma Webb, CEO RetuRO
Sistemul de garanţie-returnare (SGR) din România sau implementarea acestuia este o componentă foarte importantă a economiei circulare din România şi o componentă complexă, care aduce multe avantaje, pentru că nu doar ne va permite să îmbunătăţim obiectivele de reciclare şi să realizăm obiectivele stabilite de UE, dar ne va ajuta şi ca România să fie mai ecologică, un lucru esenţial pentru generaţiile viitoare. Nu e uşor să creezi o astfel de platformă. Sunt necesare multe schimbări de mentalitate şi de comportament. Sistemul este complex, reprezintă o provocare. Dacă îl comparăm cu alte sisteme din Europa, pentru că mai multe ţări au implementat deja un astfel de sistem, stăm în felul următor: în România va exista acest sistem clasat imediat după Germania.
Complexitatea mai provine dintr-un alt factor. Sunt implicate foarte multe părţi interesate, pentru că vor fi implicaţi 80.000 de retaileri. De la ei vom colecta materialele. De asemenea, mai contează şi geografia României. În România, avem zona rurală 50%, zona urbană 50%. Asta este un plus de complexitate. Colectarea se va face manual, de la retailerii mai mici, şi vom colecta şi de la retailerii mai mari, care au echipamente. Şi aici procentul este tot de 50%-50%. Cu toate aceste, este nevoie de o schimbare structurală, dar a începul cu primul angajat anul trecut şi acum la noi, la firma noastră lucrează 50 de persoane doar pe implementarea sistemului.
Julia Leferman, Asociaţia Berarii României: Producătorii de bere sunt pregătiți
Sistemul va porni la 30 noiembrie 2023, dar nu toate funcționalitățile vor fi la maximum operative. Totuși, producătorii de bere sunt pregătiți. Suntem pregătiți să producem bere cu eticheta SGR. Trebuie avut în vedere că piaţa nu va fi inundată cu produse cu marcajul SGR la data de 30 noiembrie. Potrivit legii, producția de ambalaje cu sigla SGR începe la această dată. Există un decalaj de timp, probabil câteva săptămâni, până când produsele vor ajunge la rafturi. Până la 31 decembrie 2024, magazinele au timp pentru epuizarea stocurilor rămase, astfel încât să nu discutăm de o risipă alimentară, dar între timp noi facem o schimbare de etichetă. Ne uităm asupra unor îngrijorări care ţin de funcționarea sistemului, de nevoia de testare a platformei informatice care va dura ceva după data de pornire a sistemului. Avem îngrijorări referitoare la capacitatea comercianților de a prelua aceste ambalaje din piaţă după ce acestea sunt puse în circuit. Avem îngrijorări referitoare la pachetul legislativ care susține sistemul de garanție, acesta încă are lipsuri. Discutăm de nevoia de a completa legislația primară și cea terțiară. Cu cât ne apropiem mai tare de data de pornire, cu atât devine mai critică situația.
Alice Nichita, președintă a Asociației Producătorilor de Băuturi Răcoritoare pentru Sustenabilitate
Cu siguranță, producătorii de băuturi răcoritoare pe care îi reprezint în cadrul Asociației Naționale de Băuturi Răcoritoare sunt pregătiți și au o responsabilitate pentru designul și implementarea acestui sistem, fie că vorbim de parteneriat instituțional, fie că vorbim de parteneriatul acesta larg de care ne bucurăm astăzi. (…) Nu întâmplător ne-am dorit ca acest sistem să intre în vigoare înainte de 2025, pentru că din 2025 Uniunea Europeană impune niște ținte mult mai ambițioase de colectare și reciclare, apoi vorbim de directiva plasticului de unică folosință, care vine cu ținte și mai ambițioase pentru 2029 și, ulterior, trebuie să gândim în avans.
Emil Boc, primar Cluj-Napoca
Suntem încă departe de ceea ce colectează selectiv celalți din Uniunea Europeană și noi trebuie să ajungem la momentul în care, dintr-un total de 100% cât adunăm ca și deșeuri, să colectăm 70% pot să vă spun că la Cluj pregătesc o politică publică pentru anul viitor ca acei cetățeni care colectează 70% din ceea ce produc să primească o reducere de 5% la impozitul pe care îl plătesc pe imobile sau alte forme de vouchere, în cazul în care nu doresc. Revenim ce am făcut noi la Cluj și aici pot să spun doar ca un model pe care și nu l-am preluat de la alții și pe care-l vom duce mai departe, anticipând intrarea în vigoare a sistemului de garanție-returnare. Noi am investit 180.000 euro și am achiziționat trei aparate, care fiecare are încă trei. Deci în jur de nouă aparate de colectare selectivă a peturilor aluminiului din din oraș, cu recompensă. Adică dacă aduci 15 dispozitive, primești un bilet de călătorie, care valorează 6 lei. Pot să vă spun că de un an și jumătate de când avem implementat acest sistem am adunat 8.200.000 de peturi.
Mario Crețu, Carrefour
Referitor la la zona de comercianți, noi vom fi pregătiți la momentul demarării, și anume 30 noiembrie, cu aproape toată infrastructura necesară. În cazul nostru, Carrefour, vom avea instalate aceste revers-vending machine pe care tocmai le-ați prezentat mai devreme în magazinele noastre. Evident, vom fi pregătiți să le oferim clienților noștri toate facilitățile necesare astfel încât ei să poată beneficia, să zic așa, de acest proiect. Totodată, trebuie subliniat faptul că nu va fi totul perfect de la început, e un proiect foarte, foarte mare, e un proiect în care, iată, ne comparăm cu Germania. Zic că nu e un lucru ușor să să te compari cu Germania. De asemenea, timp de un an de zile, noi am lucrat la acest proiect împreună cu colegii din Ministerul Mediului și cu colegii producători. Deci am avut un an de zile să să punem bazele unui sistem care va gestiona 7 miliarde de unități și vă dați seama că nu este ușor.
Corina Dospoiu, director de sustenabilitate Auchan România
Este cel mai mare proiect de economie circulară al României, așadar, lucrurile cu siguranță nu au cum să fie simple, mai ales că vorbim de un sistem național care cu siguranță nu va putea fi perfect, dar este perfectibil în permanență, ca de altfel absolut orice. Într-adevăr, sunt încă anumite întrebări pe care, din păcate, nici noi nu avem răspunsuri sau la care nu avem răspunsul astăzi. În schimb, noi ne-am pregătit în avans și ne-am pregătit cu tot ceea ce puteam noi să facem la nivel intern. Adică, în primul rând, am dat drumul la sistem cât mai aproape sau cât mai identic de cel care ar trebui să fie din 30 noiembrie. L-am lansat încă din luna aprilie, din mai multe considerente, unul dintre ele fiind evident să pregătim echipele noastre la nivel operațional, să înțeleagă procesul din spate, ce va trebui să fie făcut, cum va trebui să fie făcut, astfel încât în momentul în care ajungem în punctul T0 să fim cât mai bine pregătiți. Apoi am înțeles că este extrem de important să avem un factor informativ și educațional pentru clienții noștri, pentru că până la urmă totul se întâmplă cu ei.
Doinița Mihai, vicepreședinte Public Affairs Eastern Europe South Tomra
Nu este cu nimic diferită această formulă față de ce s-a întâmplat în toate celelalte sisteme implementate deja în lume. În Europa, la acest moment, sunt 13 sisteme de garanție. România va fi al 14-lea. Recent, o altă țară din Europa, Polonia, a luat decizia legislativă de a implementa un sistem de garanție-returnare cu provocări și mai mari. Pentru că mai există alte sisteme de garanție în România, este important că toți cei care suntem aici suntem să servim consumatorul, cetățeanul. Conform unui studiu realizat de IRSOP, 96% dintre români așteaptă cu nerăbdare acest sistem. Când vine vorba de soluții, ele sunt accesibile. În acest moment, putem vorbi de aproximativ 2.200 de automate deja amplasate pe teritoriul României, în parteneriat cu comercianți de toate dimensiunile, și mici, și medii, și mari. Și capacitatea de preluare a acestor automate este undeva la 50% din nevoia de colectare a primului an de funcționare a sistemului de garanție-returnare. Deci soluții există. Noi suntem aici ca să punem umărul la construcția acestui sistem.
Ionel Ciuclea, Supercom
Este foarte important ca să ne cunoaștem fiecare rolul în așa cer ca să ne îndeplinim misiunea pe care o avem. 31 noiembrie se pare că n-a fost ales la la întâmplare. A doua zi este sărbătoarea națională. Va trebui probabil ca toți cei care reușim să ne ocupăm de acest lucru să cinstim și prin acest moment declanșarea acestui acestui proiect care este extrem de ambițios.