Transporturi
Contestaţia Blue Air la amenda de peste 10 milioane de lei primită în octombrie 2022 de la ANPC, respinsă de instanţă
Contestaţia Blue Air la amenda de peste 10 milioane de lei primită în octombrie 2022 de la ANPC a fost respinsă de instanţă. Decizia nu este definitivă.
”Respinge plângerea contravenţională formulată de petenta BLUE AIR AVIATION S.A. în contradictoriu cu intimata AUTORITATEA NAŢIONALĂ PENTRU PROTECŢIA CONSUMATORILOR ca neîntemeiată. Cu drept de apel în termen de 30 zile de la comunicare. Apelul şi motivele de apel se depun la Judecătoria Sectorului 1 Bucureşti”, este decizia instanţei.
”Instanţele judecătoreşti menţin procesul verbal de constatare a contravenţiei ca temeinic şi legal vs operatorul economic Blue Air Aviation”, a precizat directorul general în ANPC Paul Anghel.
Acţiunea a fost depusă în octombrie 2022, după ce ANPC a anunţat că sancţionează Blue Air pentru cursele anulate din 15 iunie până la acel moment, peste 150.000 de consumatori din 23 de state membre ale Ununii Europene fiind afectaţi. Valoarea totală a sancţiunior aplicate companiei de către ANPC se ridică la 10 milioane de lei.
”Dată fiind situaţia generată pe piaţă de comportamentul comercial al operatorului economic Blue Air Aviation SA şi a continuării acesteia, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a desfăşurat o amplă acţiune de control care a avut în vedere modul de respectare a prevederilor legale din domeniul protecţiei consumatorilor privind serviciile de transport aerian, ale operatorului, verificându-se iniţial situaţia zborurilor anulate în perioada 15.06.2022 – 30.08.2022 şi ofertele practicate de operatorul economic atât pe site-ul oficial, www.flyblueair.com, cât şi pe pagina oficială de Facebook sau din aplicaţia Blue Air şi extinsă, ulterior, ca urmare a informaţiilor apărute în spaţiul public cu privire la anularea tuturor zborurilor din 06.09.2022 până în 10.10.2022”, a transmis atunci ANPC.
Potrivit instituţiei, ”în ciuda desfăşurării greoaie a cercetării cauzată de reacţiile întârziate ale operatorului economic la solicitările echipei de comisari ANPC cu privire la diverse documente necesare investigaţiei, concluziile analizării situaţiei au fost definitivate”.
”Astfel, echipa de control a constatat utilizarea practicilor comerciale incorecte pe scară largă, de către operatorul economic. Având în vedere prevederile art. 3 pct. 3 din Regulamentul (UE) nr. 2017/2394 al Parlamentului European şi al Consiliului din 12.12.2017, aceasta înseamnă orice acţiune sau omisiune care contravine legislaţiei care protejează interesele consumatorilor şi care a adus, aduce sau ar putea aduce prejudicii intereselor colective ale consumatorilor care îşi au reşedinţa în cel puţin două state membre diferite de statul în care îşi are originea sau a avut loc acţiunea sau omisiunea în cauză sau pe teritoriul căruia este stabilit comerciantul responsabil de acţiunea sau omisiunea în cauză”, a transmis atunci ANPC.
Preşedintele ANPC, Horia Constantinescu, critica promovarea curselor de către Blue Air, în ciuda problemelor cu care se confrunta compaia.
”Fără combustibil, fără taxe de aeroport plătite, fără salarii achitate la zi, încă mă întreb cum urmau să se execute cursele şi de ce au fost promovate, în condiţia în care se ştia că nu pot fi duse la bun sfârşit. Nu mai vorbesc şi de faptul că fără avioane lucrurile s-ar fi complicat şi mai tare (…) Declar public că mă supun testului poligraf pentru următoarele aspecte: dacă reprezentantul companiei ne-a spus că ia în calcul plecarea de pe piaţă în toamnă, dacă acesta ne-a povestit că nu vor mai avea avioane cu care să ducă la bun sfârşit cursele. La câţi bani lipsesc din buzunarele consumatorilor, amenzile aplicate de către Autoritatea noastră mi se par extrem de mici”, a declarat constantinescu.
Concluziile cercetărilor realizate de comisarii ANPC au arătat că:
-
operatorul economic Blue Air Aviation SA nu a propus angajamente sau un plan de măsuri reparatorii pentru consumatori în termenul stabilit de autorităţile competente
-
în perioada analizată, respectiv 15.06.2022 – 12.09.2022, au fost afectaţi 150.227 consumatori din 23 state membre ale Uniunii Europene,
-
practica operatorului economic a avut caracter repetitiv
-
valoarea prejudiciilor suferite de consumatori se ridică la suma de 19.582.065,96 EUR (echivalent, calculat la valoarea cursului din 16.09.2022), respectiv 96.447.549,47 LEI (echivalent, calculat la valoarea cursului din 16.09.2022), pentru perioada analizată şi reprezintă doar valoarea biletelor achiziţionate, în realitate prejudiciul fiind mult mai mare
-
rambursarea efectivă a contravalorii biletelor pentru zborurile anulate s-a realizat la un număr foarte mic de pasageri la care s-a rambursat efectiv, respectiv au fost rambursate 598 rezervări (reprezentând 0,7% din totalul de 80.826 rezervări anulate), suma totală a rambursărilor efective fiind echivalentul a 115.016,11 EUR (0,6% din suma totală a rezervărilor anulate, respectiv 19.582.065,96 EUR )
-
un procent de 9,8% din suma totală de rambursat, respectiv suma de 1.924.762,33 EURO s-a rambursat în wallet (portofelul electronic), reprezentând 10.685 de rambursări.
”În urma acestor constatări, echipa de comisari ANPC a decis aplicarea a 2 amenzi contravenţionale, una în cuantum de 2.000.000 euro, echivalent în lei la cursul din 04.10.2022 pentru afectarea pe scară largă a consumatorilor, la dimensiunea Uniunii Europene, şi o alta, în valoare de 200.000 lei, pentru abateri repetate. Totalul amenzilor se situează la valoarea de 10.094.200 lei”, a mai transmis ANPC.
Instituţia precizează că acestora li se adaugă sancţiuni complementare după cum urmează:
-
se dispune măsura de remediere
-
se propune măsura de încetare a practicilor comerciale incorecte, în sensul de a nu mai pune pe piaţă, la dispoziţia consumatorilor, oferte de zbor înşelătoare, pentru care operatorul economic nu dispune de resursele necesare efectuării acestora
-
se propune suspendarea prestării serviciilor până la încetarea practicii comerciale incorecte sau până la ducerea la îndeplinire a măsurilor dispuse.
- Blue Air a suspendat din 6 septembrie 2022 toate cursele programate de pe aeroporturile din România, după ce conturile i-au fost blocate de Administraţia Fondului de Mediu cu argumentul că societatea ar fi în procedură de executare silită deoarece nu ar fi achiziţionat şi nu ar fi restituit certificatele de gaze de seră. După ce i-au fost deblocate conturile de către autorităţi, iar datorii indicate la 28 de milioane de lei au fost eşalonate, compania a transmis iniţial că va relua zborurile începând cu 10 octombrie, iar ulterior a revenit şi a anunţat că nu poate relua cursele nici începând cu 10 octombrie, argumentând prin faptul că se află în discuţii cu potenţialii investitori, creditori şi autorităţi guvernamentale pentru a-şi restructura profilul de capital, iar procesul este unul complex.
În luna iulie 2022, Blue Air a primit o amendă de 2 milioane de euro de la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului, cu justificarea că, în decurs de un an, compania a anulat 11.289 de zboruri, acestora corespunzându-le 178.405 rezervări, pentru care au fost efectuate plăţi în valoare totală de peste 66 de milioane de lei, de către pasageri din 20 de state membre ale Uniunii Europene. - Ulterior, în octombrie, ANPC a aplicat o nouă amendă, de încă 2 milioane euro.
- Statul a preluat anul acesta controlul Blue Air, ca urmare o garanţiei de 75% din acţiunile companiei pentru creditul-ajutor de stat acordat în urmă cu doi ani, conform planului discutat la nivelul Guvernului. La mijlocul lunii noiembrie 2022, reprezentanţii companiei Blue Air au anunţat că ei sunt cei care, de peste 13 luni, solicită statului executarea garanţiei asupra acţiunilor, în contul creditului-ajutor primit în urmă cu doi ani. Conform chiar Blue Air, Ministerul de Finanţe a emis anterior Scrisoarea de Garanţie pentru acordarea de către Eximbank a creditului comercial în sumă de 300.775.000 lei, credit garantat cu 75% din acţiunile societăţii şi alte active deţinute de Blue Air şi acţionariatul societăţii.