Transporturi
Continental TechShow 2023: viitorul industriei auto în viziunea celui mai mare furnizor auto din România
Grupul german Continental a prezentat cele mai noi tehnologii dezvoltate pentru industria auto la un eveniment desfășurat în această vară la Frankfurt. Printre noutăți se numără anvelopa NXT, materiale sustenabile, soluții „plug&play” sau smart cockpit.
Prima și, poate, cea mai importantă noutate prezentată la Continental TechShow 2023 este anvelopa UltraContact NXT fabricată în proporție de 65% din materiale regenerabile. Mai exact, materialele regenerabile reprezintă până la 32% din compoziție, proporția de materiale reciclabile este de până la 5%, iar 28 sunt materii prime bio, biocirculare și/sau circulare.
Printre materialele din compoziția UltraContact NXT se numără rășinile pe bază de materiale reziduale din industria hârtiei și a lemnului. Folosite în anvelope, rășinile permit compușilor foarte flexibili să îmbunătățească aderența materialului. UltraContact NXT conține silicat din cenușă de coji de orez. Coaja de orez este un produs rezidual agricol care poate fi transformat în siliciu printr-un proces nou, mai puțin consumator de energie. Siliciul ajută la optimizarea unor caracteristici precum aderența, rezistența la rulare și durata de viață a anvelopei. La fel ca în orice anvelopă, cauciucul natural este un material cheie al modelului UltraContact NXT. Acesta rămâne indispensabil, deoarece asigură cele mai înalte proprietăți de performanță ale anvelopei datorită nivelului său ridicat de rezistență și durabilitate.
În conținutul de materiale recilcabile intră și cauciuc care provine din anvelope scoase din uz prelucrate mecanic. În plus, Continental utilizează oțel reciclat pentru modelul UltraContact NXT. Tehnologia inovatoare ContiRe.Tex, deja prezentată, a fost adoptată și pentru UltraContact NXT. Aceasta generează fibre de poliester de înaltă performanță utilizate pentru a întări carcasa anvelopei prin reciclarea sticlelor PET, care altfel ar fi ajuns în incineratoare sau la gropile de gunoi. Cu tehnologia ContiRe.Tex, Continental a dezvoltat o alternativă mai eficientă din punct de vedere energetic și mai ecologică, care permite reciclarea a nouă până la cincisprezece sticle de plastic pentru fiecare anvelopă, în funcție de dimensiunea anvelopei. Continental vizează operațiuni complet circulare în producția sa de anvelope până cel târziu în 2050.
Materialele certificate ISCC PLUS din componența noi anvelope sunt cauciucul sintetic sustenabil și negrul de fum fabricat din materii prime biobazate, biocirculare și/sau circulare. Cauciucul sintetic este un ingredient care definește performanța anvelopelor moderne pentru autoturisme, deoarece proprietățile sale pot fi proiectate specific utilizării. Negrul de fum este utilizat în compușii de cauciuc pentru a optimiza stabilitatea, rezistența și durabilitatea anvelopelor. Mecanismul de echilibrare certificat ISCC PLUS asigură transparența și trasabilitatea de-a lungul întregului lanț de aprovizionare prin urmărirea originii și a caracteristicilor materiilor prime, verificarea conformității cu criteriile de sustenabilitate și certificarea produselor rezultate. UltraContact NXT a fost proiectat atât pentru mașini cu motoare electrice, cât și pentru cele cu motoare cu combustie internă oferind cea mai mare eficiență a etichetei și performanțe kilometrice optime. Cea mai sustenabilă anvelopă de serie Continental de până acum poartă, prin urmare, logo-ul EV Compatible și este disponibilă, începând cu luna iulie 2023, pe diverse vehicule precum Kia Niro, Volkswagen ID.3, Mercedes-Benz EQA, Tesla Model 3, Audi Q4 E-TRON, Skoda Octavia, Volkswagen Golf 8, Audi A3 și multe altele.
De la Smart Cockpit la materiale sustenabile
O altă tehnologie propusă de furnizorul auto Continental companiilor producătoare de mașini este Smart Cockpit HPC, un computer de înaltă perfomanță, după cum arată și numele, care este util în special pentru funcțiile preintegrate. Conform oficialilor producătorului, acesta impresionează printr-un timp de răspuns rapid, precum și prin interfața fluidă. În plus, sistemul are un timp foarte scurt de implementare, „de la comandă până la începerea producției trecând doar 18 luni”. „Continental oferă pieței auto o gamă cuprinzătoare de soluții HPC. Cu Smart Cockpit HPC, oferim acum clienților noștri oportunitatea de a aduce pe șosea o experiență de mobilitate din ce în ce mai automatizată și captivantă, într-un mod optimizat din punct de vedere al costurilor și cu timpi scurti de dezvoltare”, a declarat Jean-Francois Tarabbia, șeful departamentului Arhitectură și Rețele al Continental.
Smart Cockpit HPC permite integrarea diferitelor domenii și funcții, cum ar fi cea de infotainment, cu o interfață având sistem de operare Android – (afișaj, radio, telefon și navigare) și sisteme avansate de asistență pentru șofer (ADAS). Sistemul reduce numărul de unități de control instalate anterior și cablaje extinse, reducând astfel semnificativ complexitatea arhitecturii vehiculului.
Din același registru face parte și conceptul „Plug&Play”, o soluție modulară și scalabilă pentru integrarea computerelor de înaltă performanță (HPC) în arhitecturile vehiculelor. Ca principal avantaj, cei de la Continental nominalizează posibilitatea ca modulele de calcul individuale să poată fi înlocuite sau modernizate chiar și atunci când vehiculul este deja pe șosea.
Mai mult decât atât, cei de la Continental au explicat că, în viitorul apropiat, vehiculele vor trebui să proceseze volume din ce în ce mai mari de date și să activeze un număr tot mai mare de funcții software pentru conducerea automată sau aplicații de infotainment. Pentru a face acest lucru, au nevoie de computere de înaltă performanî (HPC) modulare și puternice care pot fi integrate în arhitectura unui vehicul într-un mod scalabil și flexibil.
Deși pare un domeniu mai puțin important, cel al materialelor sustenabile are o importanță majoră în viitorul ecosistem al mașinilor. În acest context, Continental a dezvoltat materiale inovatoare, durabile și cu greutate redusă. De exemplu, tehnologia „cool color” asigură o încălzire redusă a suprafețelor, „laif” asigură confort maxim și o durată lungă de viață, iar „staynu” respinge eventualele pete și asigură o durată mare de utilizare. Adaptate la cerințele viitorului, aceste tehnologii folosesc materiale organice și reciclate punând accent pe o atmosferă familiară combinată cu un aspect luxos și o funcționalitate ridicată.
Un detaliu important al tehnologiilor prezentate mai sus este dezvoltarea lor inclusiv în România, la diviziile grupului Continental prezente aici. Așa cum este deja cunoscut, compania germană cu profil tehnologic fondată în 1871 a investit în perioada 1999 – 2022 în România peste 2,2 miliarde de euro. Aici sunt prezente toate cele trei domenii de activitate ale grupului în șase unităţi de producţie și patru centre de inginerie aflate la Timişoara, Sibiu, Carei, Nădab şi Iaşi. La finalul anului 2022, Continental avea în România peste 19.000 de angajaţi.