Vârsta medie la care părinții le oferă copiilor propriul smartphone este de opt ani, iar majoritatea celor între 5 și 12 ani petrec online, în medie, de la o oră la trei ore pe zi, arată rezultatele unui studiu, publicat marți de Google România.
Conform cercetării, publicată marți, aproape jumătate dintre părinți au declarat că le-au dat copilului primul telefon când avea între 5 și 8 ani, iar peste o treime între 9 și 12 ani.
Întrebați care a fost scopul de a le oferi copiilor propriul telefon cu conexiune la internet, participanții la studiu au menționat, în primul rând, pentru a fi în contact cu ei în orice moment. În același timp, o treime dintre părinți au spus că nu vor ca cei mici să se simtă excluși social, dacă nu au un smartphone.
Potrivit sursei citate, cea mai mare parte a copiilor cu vârste între 5 și 12 ani petrec online între o oră și trei ore pe zi, în timp ce majoritatea adolescenților (13-17 ani) depășesc trei ore zilnic.
Cele mai utilizate aplicații/site-uri web în rândul copiilor sunt cele educaționale, urmate de jocuri video. De asemenea, aplicațiile de social media sunt folosite după vârsta de 9 ani, în special de către adolescenți.
Referitor la subiectul siguranței online, majoritatea respondenților au spus că au discutat despre acest subiect cu copiii lor în ultimul an, de când copilul are între 5 și 8 ani. ‘Totuși, ponderea ridicată a vârstei de 13 ani pentru prima discuție despre siguranța online arată o creștere a importanței acestui subiect în rândul părinților, în ultimii ani’, se menționează în concluziile cercetării.
În ceea ce privește cel mai bun mod de a-i educa pe copii privind siguranța digitală, datele centralizate de Google relevă faptul că utilizarea controlului parental scade odată cu vârsta copilului, întrucât doar 12% dintre părinții de adolescenți susțin că folosesc astfel de soluții, față de o treime pentru copiii de vârste mai mici. Peste 80% dintre părinții cu copii de 5 – 12 ani afirmă că folosesc acest tip de limite, dar în cazul adolescenților, doar un sfert dintre părinți recunosc faptul că dispozitivele sunt folosite de către copiii lor fără limită de timp.
La întrebarea ‘Care este principala preocupare a părinților privind consumul digital al copiilor?’, răspunsul părinților cu copii de sub 9 ani se referă la conținutul sexual explicit. În cazul celor cu copiilor de 9-12 ani, cyberbullyingul este cel mai îngrijorător, în timp ce, în cazul adolescenților, manipularea online a copiilor (online grooming) generează cele mai mari preocupări în rândul părinților.
Studiul Google a fost realizat de Topline, companie specializată în studii de piață, în perioada august – septembrie 2024, pe un eșantion reprezentativ de 570 de persoane din România, părinți, cu vârste între 18 și 65 de ani. Cercetarea face parte dintr-o analiză mai amplă, intitulată ‘EU Family Safety Survey 2024’, realizată la nivelul Uniunii Europene.
Inițiativele educaționale Google, precum ‘Eroii Internetului’, ‘Be Internet Citizens’ și ‘Hit Pause’ ajută părinții, profesorii, copiii și adolescenții să navigheze în lumea online în siguranță și cu încredere. Prin intermediul platformei Google.org, sunt sprijinite aproximativ 70 de organizații din Europa care oferă educație pentru alfabetizare digitală.
În același timp, soluțiile de control parental, ca ‘Family Link’ și ‘YouTube Kids’ oferă îndrumări adecvate vârstei.
Programul ‘Eroii Internetului’, lansat în anul 2020, include o programă educațională pentru profesori și părinți și un joc online interactiv pentru copii, Interland. În cadrul programului, peste 35.000 de profesori au fost pregătiți în siguranță online.
Până în prezent, caravana ‘Eroii Internetului’, organizată de Adfaber și Poliția Română, a ajuns în mai mult de 300 de școli din toată țara, rural și urban, cu peste 700 de acțiuni și participarea a 30.000 de copii și adulți. Cel mai recent, Google oferit un grant în valoare de 500,000 de dolari pentru susținerea eforturilor educaționale legate de siguranța online către asociația Adfaber.
