În spațiul public a început deja să se vorbească despre o eventuală creștere a TVA-ului, eliminarea facilităților fiscale pentru unele categorii de angajați, regândirea impozitării pentru plata contribuției la sănătate sau chiar eliminarea impozitului pe venitul microîntreprinderilor. Asta pentru că guvernul trebuie să găsească rapid circa nouă miliarde de lei pentru a acoperi recenta majorare a salariilor profesorilor, care are un impact de trei miliarde de lei, la care se vor adăuga majorări acordate angajaților din sistemul de sănătate și cofinanțarea proiectelor de investiții. În aceste condiții, creșterea impozitării carburanților la pompă este o sursă de venit spre care, probabil, statul se va uita în curând.
Deși românii au printre cele mai mari prețuri la carburanți raportate la puterea de cumpărare, statul român câștigă cel mai puțin din Uniunea Europeană din taxarea lor. Dacă la noi la fiecare litru de benzină cu cifra octanică de 95 statul câștigă doar 0,57 euro, sunt multe țări care impozitează cu peste un euro fiecare litru. Chiar și în Bulgaria unde benzina de 95 este mai ieftină decât la noi, guvernul de la Sofia taxează tot cu 0,57 euro/l. Situația s-ar putea schimba însă de anul viitor dacă Guvernul Ciolacu va da curs unei recomandări venite de la Banca Mondială.
Tabloul de bord al taxării în UE
În România benzina cu cifra octanică de 95, cea mai comercializată în UE, se vindea la mijlocul lunii iunie cu 1,370 euro/l. Din acest preț, 0,577 euro revin statul, în timp ce companiile petroliere câștigă 0,793 euro. O sumă mică, dacă este să ne referim la partea statului român. În Bulgaria prețul era de 1,294 euro/l, dar statul încasează la fiecare litru vândut 0,579 euro, iar companiilor le rămân 0,715 euro. Un alt caz este cel al Ciprului, unde benzina de 95 se vindea la același preț ca la noi, 1.37 euro/l, dar statul reține 0,581 euro. La polul opus găsim țări precum Franța, Germania, Grecia, Italia, Finalanda și Danemarca unde impozitarea sare de un euro/litru, statul câștigând mai mult din comerțul cu carburanți decât companiile petroliere. Stabilirea nivelui de impozitare al carburnaților (TVA și accize) este atributul Ministerului Finanțelor, spune fostul ministru al Energiei, Virgil Popescu, iar, din punctul de vedere al ministerului pe care l-a condus, interesul a fost legat doar de păstrarea unor prețuri accesibile la pompă. „Nu pot să vă spun dacă impozitarea este mare sau mică, ea este stabilită prin lege de Ministerul Finanțelor”, a fost răspunsul oferit de fostul ministru al Energiei la întrebarea adresată de Income Megazine în legătură cu nivelul taxării carburanților.
„Cu siguranță că se va ajunge și la o creștere a impozitării în zona carburanților, mai ales că și un raport recent elaborat de Banca Mondială sugerează Guvernului de la București să majoreze impozitarea produselor energetice. Cred că Guvernul o ia pas cu pas pentru a nu zgudui sistemul fiscal. Eliminare facilităților pregătită acum de Guvernul Ciolacu nu va fi suficientă pentru a acoperi cheltuielile bugetare, așa că vom asista la creșterea impozitării sub toate formele. Când se va întâmpla, vom vedea. Anul acesta nu se poate face acest lucru, anul viitor este unul electoral și nu cred să facă mare lucru, dar după aceea trebuie să ne așteptăm la creștere impozitelor. Din această perspectivă, repet, se va ajunge și la majorarea impozitării carburanților cu siguranță”, explică Aurelian Dochia, analist economic.
Raportul Băncii Mondiale transmis Guvernului de la București îi sugerează acestuia creșterea de anul viitor a taxelor aplicate pentru produsele energetice care au la bază combustibili fosili. Impozitarea ar urma să crească până în 2030 în medie cu 50,4% în scenariul cu cele mai mari creșteri, potrivit e-nergia.ro. Astfel aceste creșteri ar urma să fie la cărbune – 113%, motorină – 62%, energie electrică – 7%, benzină – 50%, kerosen – 54%, GPL – 34%, gaze naturale – 32% și petrol – 51%
Câți litri de carburant consumăm zilnic
Institutul Național de Statistică nu publică date referitoare la consumul de carburant din România. Singurele cifre disponibile vin de la Centrul de Studii Tehnice Rutiere și Informatică (CESTRIN), care a prezent în iunie anul trecut o analiză privind consumul și emisii poluante pe întreaga rețea de drumuri naționale și autostrăzi din administrația CNAIR. Astfel, consumul de carburant (motorină și benzină), la nivelul unei zile, pe întreaga rețea de drumuri din administrația CNAIR, este de aproximativ 15,14 milioane litri. De asemenea, consumul de carburant la nivelul unui an, este de aproximativ 5,53 miliarde litri.