Românii sunt printre cei mai mari consumatori de vacanțe și călătorii din Europa de est, în ultimii ani. Țări precum Grecia, Turcia, Bulgaria și Egipt fac oferte speciale pentru agențiile de turism din România, pentru că se bazează pe un număr foarte mare de turiști din țara noastră. Există parteneriate foarte importante ale agențiilor cu hotelieri din aceste țări, dar și cu unele companii aeriene, în baza cărora se pot crea pachete turistice foarte avantajoase pentru toate categoriile de clienți. Mai sunt, însă, unele trucuri pe care trebuie să le știm atunci când alegem din zeci de oferte ce par a fi din aceeași categorie, pentru a ne asigura o vacanță de vis și nu una de coșmar.
Turismul de masă are foarte multe avantaje, unul dintre acestea fiind posibilitatea de a vinde la un preț foarte mic un produs de lux, la care să poată avea acces mai multe categorii de public țintă. În general, ofertele agențiilor de turism nu se bazează pe trucuri, ci pe contracte în baza cărora se pot crea oferte cu prețuri reduse, atunci când numărul de turiști e mare.
Prețurile vacanțelor depind de mai mulți factori, pe care și turiștii ar trebui să-i cunoască foarte bine, atunci când aleg din mai multe oferte. Cel mai important e costul biletelor de avion, iar agențiile de turism oferă zboruri „charter”, mult mai ieftine decât cele ale companiilor aeriene „de linie”. Mai contează perioada din an, cele mai mici prețuri fiind în extrasezon, în condiții similare cu cele din sezon. Este foarte important și hotelul ales, serviciile oferite de fiecare unitate de cazare, tipul de cameră și regimul de masă. De exemplu, o vacanță de o săptămână la 5 stele, all inclusive, în Hurgada, poate costa 800-900 de euro, iar un zbor dus-întors București-San Jose (Costa Rica) ajunge la 1.500 de euro, în aceeași perioadă.
Explicația este simplă: zbrurile „carter” scad foarte mult costurile, iar parteneriatele pe care le au agențiile de turism cu hotelurile garantează tarife mult mai mici decât cele afișate la recepție, dacă agențiile garantează că aduc un număr mare de turiști.
„Overbooking”, un coșmar al vârfurilor de sezon
Agențiile de turism pot negocia cu partenerii reduceri semnificative, când volumul de vânzări este foarte mare, iar turiștii beneficiază de oferte de tip „early booking” sau „last minute” foarte avantajoase. Pe de altă parte, agenția oferă garanții turistului, prin contract, fiind obligată să rezolve orice situație neplăcută care apare, precum întârzieri și anulări ale zborurilor sau probleme cu hotelurile care au servicii sub standardele pe care le promoveză prin reclamă mincinoasă.
Agențiile cunosc, de cele mai multe ori, situația reală a unităților de cazare pe care le recomandă, ceea ce nu se întâmplă atunci când rezervările se fac direct de pe internet, unde pot fi vândute inclusiv camere în unități de cazare care nu există în realitate.
O altă situație care se poate evita atunci când se cumpără pachete turistice de la agenții serioase este „overbooking” – în care fie hotelul, fie compania aeriană au vândut mai multe locuri decât au capacitatea de cazare, respectiv de îmbarcare. De obicei se întâmplă acest lucru în vârf de sezon, atunci când hotelierii sau companiile aeriene profită de numărul foarte mare de cereri și cresc foarte mult prețurile, preferând să vândă camerele sau biletele de avion de mai multe ori, la preț uneori triplu, chiar dacă astfel riscă să plătească amenzi și să provoace scandaluri ce le pot afecta imaginea. Calculele arată că valoarea amenzilor este întotdeauna mai mică decât câștigul din „overbooking”, iar fenomenul este internațional.
Practicile „neortodoxe” ale unor agenții
Sunt, însă, și situații mai puțin plăcute în care unele agenții de turism lansează campanii de promovare cu oferte de prețuri anormal de mici. Așa apar scandalurile, pentru că de cele mai multe ori cei care se bucură că ar putea cheltui mai puțin ajung la destinație și constată că nu este așa cum se așteptau. Deși aceste practici „neortodoxe” de pe piața turismului sunt rare, scandalurile care au apărut în urma lor au scăzut încrederea multor români în agenții.
Tocmai de aceea trebuie să știm și pe ce criterii ar trebui să alegem agenția de la care cumpărăm pachetele turistice și care sunt trucurile folosite de cei care nu joacă cinstit pe această piață.„Nu te poți aștepta să plătești o sumă mult mai mică decât cea pe care o au toate agențiile, iar calitatea să fie aceeași. Cei care se bucură când văd astfel de prețuri ar trebui să verifice mai întâi ce fel de agenție este aceea care oferă un astfel de pachet. Există posibilitatea ca o companie să ofere reduceri foarte mari la unele produse, în condiții speciale, dar trebuie să verificăm cu foarte mare atenție ce plătim, pentru a nu ne distruge concediul”, explică Traian Bădulescu, consultant în turism.
Prețul mare nu e o garanție
Mai sunt și alte capcane care pot apărea, atunci când unele agenții vor să-și păcăclească turiștii. Aceleași produse pot fi vândute la un preț mult mai mare decât cel practicat de concurență, astfel fiind vizate categoriile de clienți care își doresc vacanțe perfecte și preferă să plătească uneori dublu sau triplu, crezând că astfel vor avea garanția calității.
Un sejur în Egipt poate fi vândut de mai multe agenții cu 800-900 de euro, iar la altele poate ajunge la peste 2.000 de euro, deși nu oferă nimic în plus. Astfel apar ulterior nemulțumirile turiștilor care își dau seama că au cheltuit o sumă enormă pe o vacanță care ar fi costat de două-trei ori mai puțin la altă agenție. „În astfel de cazuri există și reclamații pe care le fac cei care-și dau seama că au fost păcăliți, dar la fel ca în caz de „overbooking”, agențiile care-și permit să recurgă la astfel de trucuri se bazează pe faptul că majoritatea clienților renunță la a mai reclama situația, iar celor care insistă le dau banii înapoi, uneori, pentru a stinge conflictul. Chiar și așa, la fel ca în cazul „overbooking”, întotdeauna câștigul agenției e mai mare decât pierderea”, explică un ghid de turism.
Clienții ar trebui să verifice produsele cumpărate și să le compare cu cele similare. Atunci când sunt foarte multe similitudini între oferte, dar diferă doar prețul, este clar că agenția cu tarife mai mari nu oferă nimic în plus, din punct de vedere al calității, ci doar profită de o anumită situație, pentru a vinde mai scump același tip de pachet turistic.
Cei care cred că pot plăti mai puțin pentru o vacanță dacă își fac singuri rezervările, pe internet, pot avea multe surprize neplăcute și nu au nicio garanție. În plus, prețurile ajung, de cele mai multe ori, mai mari decât cele oferite de agenții.