Finanțe personale
Cum să te adaptezi mai ușor la schimbarea locului de muncă
Modificarea priorităților, dorința de a evolua sau, în unele cazuri, restructurările te pot pune în situația de a schimba locul de muncă. Acest lucru presupune să te adaptezi într-un mediu de lucru nou, să-ți faci cunoștințe noi și, uneori, chiar să te muți într-un oraș nou. Și, deși schimbarea pare că este o normalitate în mediul de lucru de astăzi, poate fi copleșitoare chiar și pentru cei mai experimentați angajați.
În continuare, îți prezentăm câteva strategii care te pot ajuta nu doar să faci față, ci și să prosperi odată cu schimbarea locului de muncă.
Menținerea emoțiilor sub control și concentrarea asupra situației de fapt
Când apare o situație nouă și provocatoare obișnuim să reacționăm emoțional, dar aceste emoții pot adesea să împiedice adaptarea. O strategie eficientă în acest context este să pui deoparte răspunsul emoțional și să te concentrezi doar pe situația existentă.
De asemenea, pentru a te adapta mai ușor atunci când schimbi locul de muncă, este important să reflectezi asupra experiențelor anterioare și să faci o autoevaluare a modului în care gestionezi de obicei situațiile noi. S-ar putea să nu fie atât de rău pe cât ai crezut, iar abordarea analitică te poate ajuta să ieși rapid dintr-o stare de panică sau stres.
Asociază fiecare gând negativ pe care îl ai cu un gând pozitiv
Adaptabilitatea la locul de muncă se bazează pe menținerea unei atitudini pozitive față de schimbare. Este firesc să începi să te gândești la toate lucrurile negative care pot apărea atunci când te confrunți cu o situație nouă, dar acea negativitate te poate împiedica să te adaptezi.
Pentru fiecare scenariu negativ care îți vine în minte, gândește-te și la unul pozitiv. Acest lucru te va ajuta să rămâi echilibrat și să îți dai seama că nu fiecare schimbare înseamnă un rezultat negativ.
Dacă, de exemplu, schimbarea jobului implică mutarea în Capitală, însă tocmai ți-ai întemeiat o familie, gândește-te că a te reloca și a-ți achiziționa un apartament 2 camere Bucuresti poate însemna opțiuni mai variate și mai bine cotate de instituții de învățământ sau facilități pentru viața de zi cu zi.
Pune întrebări, adună informații
Dacă ești genul de persoană care tânjește după schimbare, poate fi necesar să faci un pas în spate pentru a nu lua decizii pripite. Controlează impulsul de a începe imediat să acționezi într-o nouă situație și adună mai întâi informații punând întrebări, astfel încât să poți demonstra în mod productiv adaptabilitate la locul de muncă.
Dacă ești genul de persoană căreia îi este frică de necunoscut, concentrează-te pe beneficiile potențiale ale schimbării și pune întrebări pentru a înțelege mai bine la ce să te aștepți de la viitorul loc de muncă. Având o imagine mai clară asupra ceea ce te așteaptă, teama se va diminua și te vei putea adapta mai ușor mediului nou de lucru. De asemenea, este important să îți controlezi reacțiile; la urma urmei, nu poți controla schimbarea în sine, dar poți controla reacția ta la aceasta.
Ia lucrurile pas cu pas
Schimbarea în sine este dificilă. Întreabă pe oricine a încercat să mențină o nouă rutină de fitness sau să renunțe la fumat. Modificarea acestor obiceiuri nu este ușoară, chiar dacă tu ești cel care își conduce propria schimbare. Însă, adaptarea la un nou loc de muncă implică un alt factor care poate face procesul și mai dificil, și anume faptul că nu ai control deplin asupra schimbării.
În acest context, a lua lucrurile pas cu pas reprezintă o strategie care ar putea să te ajute. Desigur că un nou mediu de lucru, un nou oraș sau combinația dintre cele două poate deveni copleșitoare dacă încerci să le asimilezi dintr-o dată. Asta înseamnă că, în loc să te gândești la tot ce implică schimbarea, concentrează-te doar pe primul pas. Odată ce acesta este complet, treci la următorul pas.
Adaptarea la un alt loc de muncă sau în orice alt context este mult mai puțin stresantă dacă o abordezi pas cu pas și pur și simplu faci lucrurile corect, pentru a face tranziția mai ușor.
Așadar, componenta cheie pentru o tranziție de succes către un alt mediu de lucru este capacitatea de a te adapta. Când te adaptezi rapid la schimbări și înveți lucruri noi cu o atitudine pozitivă, nu doar că te ajuți pe tine, ci îți crești și valoarea în cadrul companiei.