Transporturi
Dacia, performanță de top pe piața auto: Vânzările s-au majorat cu 24%, prețul mediu a urcat la 17.500 de euro
Dacia a livrat clienților în prima jumătate a acestui an 345.432 de vehicule, cu 24,2% mai multe decât în perioada ianuarie – iunie 2022. Din acest total, conform unui raport ACEA (Asociația Costructorilor Europeni de Automobile), 295.225 de automobile au fost livrate clienților din Europa (UE, EFTA și Marea Britanie), cu 30,1% mai multe decât în perioada similară din 2022.
Grație acestei creșteri, mai mari decât cea medie a pieței, cota de piață a mărcii Dacia s-a apreciat de la 4,1% la jumătatea lui 2022 până la 4,5% acum. Pentru amatorii de statistică, această cotă este mai mare decât cele ale unor mărci precum Ford, Opel, Fiat, Seat, Citroen sau Hyundai.
Revenind la vânzările totale ale mărcii, vedetele anului 2023 au fost Dacia Sandero ale cărei înmatriculări s-au majorat față de anul trecut cu 24%, Duster – cu o creștere de 13%, Spring cu 38% și Jogger cu 130%.
Acest succes, greu de înțeles pentru cei care încă mai consideră Dacia un brand low-cost de nișă, a fost generat atât de fidelizarea clienților deja existenți cât și de atragerea unor cumpărători de la alte mărci. „De unde vin clienții Dacia? Cifrele ne arată că 25% au avut înainte tot un model al mărcii, 15% au deținut Renault, iar 60% vin de la alte mărci din afara grupului nostru. De la ce mărci, e simplu. Orice piață am lua în calcul vedem care este liderul vânzărilor și știm că de acolo vin clienții. Este un detaliu încurajator care ne arată că Dacia devine tot mai mult un brand credibil și o alternativă interesantă pentru clienți. În plus, pot spune că Spring este modelul care ne ajută cel mai mult să cucerim noi clienți de la alte mărci. La capătul celălalt, atunci când își vând mașina Dacia, 60% – 65% dintre posesori cumpără tot un model al mărcii, 15% trec la Renault, iar restul părăsesc grupul. Mie îmi plac aceste procente chiar foarte mult”, a declarat Xavier Martinet, directorul global de marketing și vânzări al Dacia, în cadrul unei întâlniri cu ziariștii în care a prezentat rezultatele comerciale pentru primul semestru din 2022. Conform acestuia, motivele pentru care clienții cumpără un model Dacia s-au schimbat în ultimii ani. „Acum majoritatea clienților achiziționează Dacia pentru preț și design. Acum trei ani cumpărau Dacia pentru preț și dotările incluse în acesta. Este o diferență fundamentală care arată că strategia noastră funcționează. Și care ne ajută să dezvoltăm imaginea mărcii. Participarea la Dakar, precum și prelungirea colaborării cu UTMB (Ultra Trail du Mont Blanc) au același rol. Credem că este momentul potrivit să facem o declarație de intenție”, a explicat șeful global de marketing și vânzări al mărcii Dacia.
Din nefericire, în ciuda faptului că mașinile care poartă sigla Renault în alte zone geografice decât Europa, în America de Sud de exemplu, deși sunt aproape identice cu cele ale Dacia și au dotări similare, vor rămâne în continuare sub umbrela mărcii franceze, o trecere a lor în portofoliul Dacia fiind prea costisitoare – mai ales din punctul de vedere al imaginii – pentru Renault.
„Chiar dacă Dacia devine pe zi ce trece o marcă de sine stătătoare în cadrul grupului și are o imagine proprie, nu vom muta modelele Renault similare din America de Sud sau alte părți ale globului sub marca Dacia. Ele vor purta în continuare sigla mărcii franceze. E drept că sunt mașini foarte asemănătoare și e limpede că vom încerca să le separăm cât mai mult posibil în viitor. E un lucru important în domeniile managementului de brand și optimizării imaginii de marcă. Vor fi deci diferențe tot mai mari de design și, probabil, dotări diferite. Vom păstra, desigur, aceeași platformă, pentru că CMF-B este fantastică, dar mașinile vor arăta diferit”, a detaliat Martinet.
Deja mari, prețurile mașinilor vor continua să crească
Atât în cazul Dacia, dar și al majorității celorlalte mărci se observă o încetinire a creșterii, fapt cauzat de condițiile de pe piață. Mai grav chiar, numărul de comenzi aflate deja în portofoliul mărcilor – un indicator important pentru producătorii auto – este în continuă scădere.
În opinia lui Xavier Martinet, „întreaga piață auto europeană este mai dificilă decât cea de anul trecut. Dacia continuă să atragă comenzi astfel încât avem un catalog de comenzi care acoperă trei luni și jumătate de producție, deci nu sunt îngrijorat. Am câteva temeri legate de piața auto în general, dar nu atunci când compar Dacia cu alte mărci”.
În acest context, mult mai important pentru clienți decât cifrele de vânzări ale mărcii este prețul cu care mașinile Dacia vor fi comercializate în continuare. În acest caz, șeful de vânzări al mărcii dă vești proaste celor care sperau că o scădere a numărului de comzni va atrage după sine reducerea prețurilor.
„Chiar dacă numărul comenzilor este mai mic decât cel de anul trecut nu avem în plan o scădere a prețurilor pentru gama Dacia. Avem deja prețuri foarte competitive, cel mai bun raport dotări / preț din piață. Pentru că acesta este ADN-ul Dacia de 20 de ani. Prețul mediu al mașinilor Dacia este de 17.500 de euro. Asta în timp ce media pieței este undeva între 35.000 și 38.000 de euro. Asta arată diferența majoră dintre prețurile Dacia și cele ale altor mărci. Jucăm un rol major în a facilita accesul la mobilitate și vom continua să facem asta”, a declarat Martinet explicând și că își dorește ca Dacia să rămână „brandul care oferă cea mai bună valoare pentru banii investiți de client. Când stabilim prețurile unui produs verificăm întreaga piață și prețurile competitorilor. Și am constatat că suntem acolo unde ne-am propus să fim din acest punct de vedere. Ca idee, în 2019 Dacia era cu 25% mai ieftină decât competitorii săi cei mai apropiați, în 2022 se afla cu 15% sub prețurile concurenților direcți, iar acum probabil că procentul este undeva între 10% și 15%. Monitorizăm în continuare prețurile și suntem în limitele propuse”, susține directorul de vânzări al mărcii românești, parte a grupului francez Renault.
Mai mult chiar, oficialul Dacia se așteaptă la o majorare a prețurilor tuturor mașinilor de pe piață în anii următori, fapt generat de normele tot mai stricte de siguranță și depoluare precum GSR 2 și Euro 7. „Chiar dacă avem ediții speciale precum Mat Edition sau Extreme, vânzări tot mai mari pentru varianta hibrid a Jogger, iar în curând vor sosi noi modele mai scumpe precum viitorul Duster sau Bigster, prețul mediu al mașinilor Dacia va rămâne sub cel al competitorilor. Spuneam mai devreme că acum avem un preț mediu de 17.500 de euro, iar cel al pieței totale din Europa este de peste 35.000 de euro. Deci avem destul loc de menevră. Viziunea noastră este aceea de a rămâne campioni ai mobilității accesibile. Asta chiar dacă prețurile – nu doar ale noastre, ci ale tuturor mărcilor – vor continua să crescă din cauza viitoarelor reglementări de siguranță și a intrării în vigoare a Euro 7. (…) Viitorul Duster va fi mai scump decât cel actual. Nu vă pot spune cu cât. Pentru asta va trebui să așteptați anul viitor. Dar, când veți vedea câtă tehnologie este în această mașină veți înțelege că ne păstrăm promisiunea de a oferi cea mai bună valoare pentru banii plătiți de client. Suntem entuziasmați de viitorul Duster, dar și de felul în care se comportă pe piață actuala generație”, a încheiat Xavier Martinet.
Top 5 al pieței românești, ocupat integral de Dacia
Datele producătorului de automobile arată că, pe piața din România, Dacia a vândut 24.733 vehicule, în creștere cu 51% față de rezultatul înregistrat în primul semestru al anului 2022. Cota de piață a mărcii în segmentul autoturismelor (VP) ajunge aici la 33,4%, cu 5,7 puncte procentuale mai mult decât în perioada similară a anului trecut. Mai mult decât atât, Top 5 al celor mai vândute vehicule de persoane pe piața din România este ocupat integral de modele ale mărcii.
Conform celor de la Dacia, cel mai vândut model al mărcii în România a fost Logan – 7.707 unități, urmat de Duster – 5.807 unități, Sandero – 5.472 unități, Spring – 3.266 unități și Jogger – 2.336 unități. Marca domină totodată detașat vânzările pe piața de retail, cu o cotă record de 40,8%. Practic, din zece clienți persoane fizice din România care au achiziționat un vehicul nou în primul semestru din 2023 patru au ales un model Dacia.