Business
De ce project management-ul nu poate să facă tot timpul minuni
Ai angajat un project manager sau ai investit într-un training pentru membrii echipei și nu se văd rezultate? Ai avut așteptări mari, erai sigur că totul va funcționa mai bine, dar realitatea arată că te-ai înșelat și nu știi ce nu a funcționat? Există mai multe explicații.
Multe dintre companiile antreprenoriale românești sunt imaginea fidelă a fondatorului. Prin urmare, de puține ori sunt organizate eficient, având proceduri clare și responsabilități concrete. În foarte multe cazuri, deciziile se iau de o singură persoană, mai mult instinctual decât pe baza unor analize aprofundate, în care să fie procesate toate informațiile necesare. Dacă în fazele inițiale afacerea poate să crească și fără o cultură organizațională propice, lucrurile se schimbă fundamental odată ce se ajunge la un anumit grad de dezvoltate. În cazul în care antreprenorul continuă să facă micro-management și să supervizeze toate procesele interne, afacerea are toate șansele să intre în declin.
Filosofie pentru dezvoltare
Unii antreprenori își dau seama la timp de riscuri și găsesc soluții salvatoare, învățând să delege atribuții. Cert este că, la un moment dat, mai ales când se atacă noi piețe sau se lansează noi direcții de business, nici acest lucru nu este suficient. Soluția aici este ca angajații cu potențial să primească training de project manager sau, dacă dezvoltarea lor personală nu poate fi o garanție, să fie angajați project manageri competenți. Cu ajutorul acestei strategii, de multe ori, antreprenorii reușesc să îmbunătățească gradul de succes al proiectelor din companie. Dar nici aici nu există certitudini, dezvoltarea unei culturi organizaționale care să susțină performanța fiind un proces de durată.
„În realitate, și cel mai competent project manager eșuează dacă în companie nu există un mediu în care competențele sale să poată fi aplicate. Ceea ce trebuie să faci este să implementezi procese armonizate care să cuprindă prioritizarea proiectelor în funcție de strategie, management de pipeline, implementare conform unor metodologii standard care oferă predictibilitate și eficiență și procese de realizarea beneficiilor și managementul valorii create”, explică George Leca, cofondator AdWise.
Prin urmare, fiecare antreprenor e bine să realizeze încă din momentul în care s-a lansat în business că poate va ajunge la nivelul în care trebuie să susțină o strategie de dezvoltare.
„Creșterea și transformarea se realizează de obicei prin investiții care sunt formalizate sub forma de proiecte. Aceste proiecte au șanse de succes dacă există procese, competențe și o cultură care să susțină implementarea lor. Cultura respectivă ar trebui să fie definită de un simț al urgenței, co-creare, simplitate în procese, claritate în responsabilități, claritate în obiective și decizii și cadrul de îmbunătățire continuă”, mai arată George Leca.
Un antreprenor care are în vedere toate aceste elemente încă de la lansarea afacerii va avea toate șansele să folosească la maximum cele mai bune instrumente pentru dezvoltare.