Transporturi
DRPCIV: Autoturismele ecologice încheie anul 2023 cu o cotă de piaţă de 24,4% din total vânzări, în România
Înmatriculările de autoturisme noi, în România, au crescut cu 11,6% în 2023 faţă de anul anterior, marjă în care autoturismele „electrificate” au înregistrat un salt de 25,9%, până la o cotă de piaţă de 24,4%, arată datele Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Autovehiculelor (DRPCIV), prelucrate de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).
Potrivit statisticii, publicată joi, pe piaţa naţională, în topul primelor zece mărci de autoturisme şi autovehicule comerciale, în 2023, pe primul loc se află Dacia (46.125 de unităţi), urmată de Renault (15.173), Toyota (11.577), Volkswagen (11.050), Skoda (10.557), Ford (9.988), Mercedes Benz (9.045), Hyundai (8.978), Suzuki (4.721) şi BMW (4.689).
În ceea ce priveşte tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, motorizările pe benzină înregistrează o scădere de 1,9% faţă de cota deţinută în perioada similară din 2022, până la o pondere de 62,6%. De asemenea, autoturismele echipate cu motoare diesel înregistrează o scădere de 0,9%, de la an la an, şi deţin o cotă de 12,9% din total.
Pe de altă parte, autoturismele „electrificate”, respectiv cele electrice (100% şi hibride plug-in), precum şi cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), au ajuns să deţină o cotă de piaţă de 24,4%, anul trecut, cu 11,5% peste cota deţinută de motoarele diesel.
Datele citate relevă faptul că autoturismele full electrice deţin o cotă de 10,7% din piaţă în cele 12 luni ale anului 2023, comparativ cu anul precedent, când reprezentau 9,1%. Achiziţiile din această categorie au crescut considerabil (+25,9%), în comparaţie cu perioada similară din 2022. În acest context, este de remarcat creşterea importantă a autoturismelor 100% electrice (+31,9%) şi a celor plug-in hybrid (+45,2%) din totalul autoturismelor electrificate.
De asemenea, autoturismele full hybrid prezintă o creştere creştere de 14,2% faţă de cele 12 luni ale anului anterior.
În 2023, în clasamentul primelor cinci cele mai vândute autoturisme 100% electrice sunt: Dacia Spring – cu 6.875 de unităţi şi o creştere de 0,7% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, Tesla Model Y (2.079 de unităţi, +696,6%), Tesla Model 3 (1.022 de unităţi, +34,7%), Renault Megane (818 unităţi, +431,2%) şi Volkswagen e-UP! (488 de unităţi, -5,1%).
La autoturismele Plug-in, topul are pe prima poziţie Ford Kuga – cu 735 de unităţi şi o creştere de 126,9%, în 2023 faţă de intervalul similar din 2022. Pe locurile următoare se află: Hyundai Tucson – cu 379 de unităţi şi o creştere de 39,9%, Toyota RAV4 (371 de unităţi, +312,2%), Renault Captur (331 de unităţi, +34%) şi Mercedes Benz GLE (327 de unităţi, +32,9%).
Totodată, autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, au pe primul loc din top 3 Toyota Corolla – cu 2.283 de unităţi, în scădere cu 4,8% faţă de 2022, Toyota C-HR (2.082 de unităţi, +5,3%) şi Toyota Yaris Cross (1.559 de unităţi, +100,9%).
În funcţie de tipul proprietarului, în 2023, cele mai multe achiziţii de autoturisme au fost realizate de către persoane juridice, care acoperă 58% din totalul achiziţiilor totale, iar diferenţa de 42% le revine persoanelor fizice.
Categoria autovehiculelor comerciale uşoare a raportat, pe ansamblul celor 12 luni din 2023, o creştere de 15,3%, comparativ cu datele din anul anterior.