Actualitate

Euroins România a rămas fără autorizația de funcționare. Ce pot face șoferii

Posted on

Foto: iStock

O nouă criză lovește piața asigurărilor din România după ce Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a decis să-i retragă companiei Euroins România autorizația de funcționare. Măsura radicală a fost luată deoarece aceasta nu mai îndeplinea condițiile de solvabilitate (SCR) și de capital minim (MCR).

Hotărârea, care a fost transmisă vineri companiei, survine în urma unui amplu control realizat de inspectorii ASF la asigurător. „Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) a decis să retragă autorizația de funcționare a societății Euroins România, constatând indiciile stării de insolvență a companiei. Consiliul a mai hotărât promovarea de către ASF a unei cereri pentru deschiderea procedurii de faliment și numirea FGA ca administrator interimar al societății, cu sarcina de a asigura administrarea și conducerea activității asigurătorului și adoptarea măsurilor necesare pentru conservarea patrimoniului. Atribuțiile conducerii societății se suspendă de drept. Mandatul FGA încetează la numirea lichidatorului judiciar„, a transmis Autoritatea de Supraveghere.

În replică însă, cei de la Euroins susțin că se încearcă o preluare ostilă a companiei, deși datele ASF arată cu totul altceva. „La data de 30.06.2022 societatea nu deține fonduri eligibile pentru acoperirea SCR, situație care se menține și la data de 30.09.2022. Pentru restabilirea cerinței de capital de solvabilitate (SCR) este nevoie de fonduri în cuantum la 2,19 miliarde lei, iar pentru acoperirea MCR fonduri în cuantum de 1,75 miliarde lei„, a mai comunicat ASF, precizând, totodată, că decizia retragerii autorizației a fost luată în condițiile în care situația Euroins România nu face fiabilă aplicarea unei proceduri de rezoluție.

Ce pot face șoferii

Aproximativ 2,8 milioane de români care au asigurări auto RCA valabile la Euroins, dar și păgubiții liderului RCA vor putea să ceară imediat restituirea primelor și plata daunelor de la Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA), după publicarea deciziei ASF în Monitorul Oficial. Plățile se vor putea face însă în limita a 500.000 de lei pentru fiecare contract de asigurare. În ciuda mesajelor liniștitoare pe care le dau acum autoritățile în sensul că nu vor fi probleme, experiențele neplăcute trăite  de șoferi în cazul celorlalte falimente ne arată că lucrurile nu vor sta chiar așa. Cei mai afectați vor fi păgubiții, cei loviți în trafic de o mașină asigurată la Euroins România, pentru că multe service-uri vor refuza să mai facă reparații pe aceste polițe și toate despăgubirile de la acest asigurător vor fi plătite abia după ce instanța îi declară definitiv falimentul. Persoanele prejudiciate vor transmite cererile de despăgubire către FGA. În cazul soluționării cererii de despăgubiri de către FGA, cuantumul maxim al despăgubirilor ce pot fi acordate este de 450.000 lei, în conformitate cu prevederile art. 15 alin. (2) din Legea nr. 213/2015 privind Fondul de Garantare a Asiguraților

Pe de altă parte, șoferii care au o poliță de asigurare RCA încheiată cu Euroins vor avea posibilitatea de a denunța unilateral acest contract și de a solicita FGA restituirea contravalorii primei de asigurare aferente perioadei denunțate. Polițele vor rămâne în vigoare până când instanța va decide deschiderea procedurii falimentului al Euroins, iar după ce va fi dată această decizie în instanță, efectul va fi că în termen de 90 de zile, toate polițele Euroins vor înceta de drept.

Cota de piața, peste  32%

După falimentul City Insurance, Euroins România a devenit în 2022 societatea cu cele mai multe polițe de răspundere civilă auto (RCA). În 2021 cota de piață a compania pe piața RCA a fost de 35,34%, iar în 2022 s-a redus la 32,72% potrivit datelor de ultimă oră. Deși și-a redus cota, valoarea primelor brute subscrise pe RCA a fost de 495 milioane de lei anul trecut, în creștere cu 21% față de anul 2021.

Cele mai citite știri

Exit mobile version