Transporturi
Europenii, fascinați de SUV-uri. Peste 50% dintre mașinile înmatriculate în 2023 sunt sport-utility
Europenii au făcut de ani buni o pasiune pentru SUV-uri. S-a ajuns până acolo încât, în acest an, nu mai puțin de 51,41% dintre mașinile noi înmatriculate pe vechiul continent să facă parte din această categorie.
Vehiculele cu gardă la sol înaltă și alură de mașină de teren au intrat de ani buni în preferințele cumpărătorilor de mașini din Europa. În ciuda faptului că, în majoritatea cazurilor, acest tip de mașini nu oferă nimic din ceea ce promite denumirea SUV (Sport Utility Vehicle), Vehicul Utilitar Sportiv, mai bine de jumătate dintre cei care au cumpărat o mașină nouă în prima jumătate a anului 2023 au acceptat să plătească în plus pentru a deține o mașină care, mai ales în cazul modelelor din clasa mică și cea compactă, diferă de un hatchback doar prin mici artificii de design.
În acest context, producătorii auto, bucuroși că au găsit rețeta de a scoate mai mulți bani din buzunarul clienților fără prea mult efort, au scos pe bandă rulantă noi modele de SUV-uri croite pe tendințele din piață. Astfel, în loc de Renault Clio, mulți au preferat să cumpere Captur, în loc de Peugeot 208 au ales 2008, iar în loc de Ford Fiesta au ales Puma.
Cum prețul SUV-urilor, un important factor de achiziție, nu este deloc unul redus și niciodată mai mic decât cel al hatchback-urilor din care sunt, eventual, derivate, cei mai mulți clienți s-au orientat către mele mai ieftine modele din categorie. Astfel, SUV-urile din clasa B (mică) au ajuns să reprezinte 33,97% din totalul categoriei, în timp ce 29,79% din totalul vânzărilor de vehicule Sport Utility este reprezentat de mașini din segmentul SUV C (compact).
Două SUV-uri „made in Romania” în top
Dintre cele șase clase ale segmentului SUV – Mică, Compactă, Medie, Compactă Premium, Medie Premium și Mare Premium – cele mai multe înmatriculări, peste un milion, au avut ca țintă vehiculele cu dimensiuni și prețuri reduse. Așadar, în clasa SUV B (Mic), cel mai vândut model din Europa în prima jumătate a lui 2023 a fost Volkswagen T-Roc, cu 103.063 unități. Pe locul secund în această zonă a pieței s-a clasat Toyota Yaris Cross (94.758 unități), iar pe a treia treaptă a podiumului a revenit Dacia Duster (87.372 unități).
Pe locurile următoare s-au clasat, în ordine, Peugeot 2008 (82.458 unități), Ford Puma (77.363 unități), Renault Captur (77.355 unități), Volkswagen T-Cross (57.978 unități), Opel Mokka (53.591 unități), Hyundai Kona (47.178 unități) și Seat Arona (45.874 unități).
Așa cum se poate observa, două dintre modelele aflate în Top 10 al clasei SUV B – Dacia Duster și Ford Puma – sunt produse exclusiv în România. În plus, conform unui raport al companiei de cercetări de piață Data Force, nu mai puțin de 68% din totalul vânzărilor de SUV-uri mici au țintit modele su motoare alimentate cu benzină. Asta dovedește că, pe lângă oferta bogată de astfel de mașini, în această clasă prețul este extrem de important. Restul de 32 de procente din vânzările acestei zone a pieței au fost împărțite între sistemele de propulsie hibride (13,7%), cele diesel (7,8%), cele complet electrice (4,9%) și cele alimentate cu gaz (4,6%). Este interesant de menționt că în cadrul aceleiași clase, cele mai vândute modele 100% electrice includ un vehicul produs în China. Astfel, prima poziție a vânzărilor de SUV-uri electrice de clasă B este ocupată de Hyundai Kona Electric (17.473 unităi), model urmat de Opel Mokka Electric (13.800 unități), Peugeot e-2008 (13.364 unități), vehiculul produs în China MG ZS (8.447 unități) și Jeep Avenger (2.253 unități).
Volkswagen Tiguan domină zona SUV-urilor compacte și medii
În clasa SUV C, cea a vehiculelor compacte, cel mai căutat model în prima jumătate a lui 2023 a fost Volkswagen Tiguan, vehicul comercializat în 88.020 exemplare. Podiumul acestei clase este completat de Hyundai Tucson (77.706 unități) și Kia Sportage (72.488 unități), în timp ce pe locurile patru și cinci se află Nissan Qashqai (69.045 unități) și Ford Kuga (58.267 unități). Fiind încadrat de cei de la Data Force ca un crossover compact și nu ca break, modelul Dacia Jogger produs în România se află și el în Top 10 al acestei clase, chiar pe ultima poziție, cu vânzări de 43.744 unități.
Zona imediat superioară, cea a SUV-urilor medii (D), este dominată de Skoda Kodiaq, vehicul comercializat în 40.595 de exemplare. Acest model este urmat de electricul Volkswagen ID.4 (35.090 unități) și de Toyota RAV4 (27.330 unități). Locurile următoare sunt ocupate de Peugeot 5008 (26.306 unități) și un alt model electric, Skoda Eniaq iV (23.611 unități).
Tesla Model Y, liderul zonei premium a segmentului SUV
Separată și ea în trei subsegmente, zona SUV-urilor premium începe de la clasa Compactă, acolo unde cel mai vândut model este Volvo XC40 (51.785 unități). Acest vehicul este urmat, în ordine de BMW X1 (40.874 unități), Audi Q2 (30.788 unități), Audi Q3 (27.689 unități) și Mercedes-Benz GLA (26.111 unități).
În clasa SUV-urilor medii premium, liderul este Tesla Model Y, vehicul electric care, grație vânzărilor de 125.144 de unități, este liderul întregii zone a SUV-urilor premium. Revenind la clasa SUV D Premium, locul doi este ocupat de Mercedes-Benz GLC, cu 40.478 de unități, iar pe poziția a treia se află Volvo XC60 (32.064 unități). Pe locurile patru și cinci se găsesc BMWS X3 (27.113 unități) și Audi Q5 (22.072 unități).
Cele mai mari SUV-uri premium, cele de clasă E, au ca lider al vânzărilor modelul BMW X5. Comercializat în Europa, în perioada ianuarie – iunie 2023, în 19.945 de exemplare, acesta și-a depășit rivalul, Mercedes-Benz GLE, cu 1.845 de unități. Pe poziția a treia în această clasă a SUV-urilor mari premiumk se află Volvo XC90, cu 13.609 unități, în timp ce următoarele două locuri sunt ocupate de Land Rover Defender (12.709 unități) și Range Rover Sport (10.480 unități).
Mai mult sau mai puțin surprinzător având în vedere apetența europenilor pentru SUV-uri, chiar și zona mașinilor „exotice” este dominată tot de vehicule Sport Utility. Cel mai vândut model în aceast clasă aparte este BMW XM (1.113 exemplare), în timp a doua treaptă a podiumului clasei este ocupată de Lamborghini Urus (1.051 unități), iar cea de-a treia de Bentley Bentayga (742 unități).