Actualitate

Eurostat: România, printre statelele membre UE unde au crescut vânzările cu amănuntul în februarie, comparativ cu aceeași lună din 2024

comert supermarket
Foto: iStock

Volumul comerțului cu amănuntul a crescut cu 2% în Uniunea Europeană și cu 2,3% în zona euro, în februarie, comparativ cu perioada similară din 2024, iar România se află printre statele membre UE cu o creștere semnificativă, arată datele publicate luni de Oficiul European pentru Statistică (Eurostat).

În UE, vânzările de alimente, băuturi și tutun au crescut cu 1,4%, cele de combustibili auto cu 1,2%, iar cele de produse non-alimentare cu 2,5%.

În rândul statelor membre UE pentru care sunt disponibile datele, cea mai mare creștere a volumului comerțului cu amănuntul în februarie, comparativ cu perioada similară din 2024, s-a înregistrat în Luxemburg (10,3%), Cipru (8,5%), Estonia (5,2%), Portugalia (5%), Slovenia (4,2%), Spania (3,8%), Ungaria (3,3%), Danemarca (3,2%), Lituania (2,9%) și România (2,7%). Cele mai semnificative scăderi au fost în Polonia (minus 1,5%), Slovacia (minus 1,4%) și Țările de Jos (minus 1,2%).

În februarie, comparativ cu luna precedentă, volumul comerțului cu amănuntul a crescut cu 0,2% în Uniunea Europeană și cu 0,3% în zona euro, după ce în ianuarie s-a înregistrat un avans de 0,1% în UE și un nivel stabil în zona euro.

În UE, vânzările de alimente, băuturi și tutun au crescut cu 0,2%, cele de combustibili auto cu 1,4%, iar cele de produse non-alimentare cu 0,2%.

În februarie, comparativ cu luna precedentă, cea mai mare creștere a volumului comerțului cu amănuntul în rândul statelor membre UE pentru care sunt disponibile datele s-a înregistrat în Cipru (4,7%), Estonia (2,2%) și Lituania (1,7%), iar cel mai sever declin în Bulgaria (minus 1,7%), Țările de Jos (minus 1,4%) și Polonia (minus 1,2%). România a înregistrat un declin de 0,9% în februarie, după o creștere de 0,9% în ianuarie.

Conform datelor publicate luni de Institutul Național de Statistică (INS), în România în februarie 2025 vs februarie 2024, afacerile rezultate din comerțul cu amănuntul (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete), ca serie brută, s-au majorat cu 1,1%, datorită vânzărilor de produse nealimentare (+4,3%) și comerțului cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate (+3,3%). În același timp, vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun s-au diminuat cu 4%.

De asemenea, volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul, ca serie ajustată, a înregistrat o creștere, pe ansamblu, cu 3,3%, în februarie, anul curent, față de luna similară din 2024, ca urmare a vânzărilor de produse nealimentare (+5,9%) și a comerțului cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate (+0,3%). La polul opus s-au aflat vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun, cu scăderi de 0,4%.

Datele INS evidențiază, totodată, că, de la o lună la alta (februarie vs ianuarie 2025), cifra de afaceri din comerțul cu amănuntul (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete) a scăzut atât ca serie brută (-2,1%), cât și ca serie ajustată (-1%), în principal din cauza rezultatelor negative înregistrate în vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun.

Cele mai recente știri

To Top