Tehnologie
ANALIZĂ. Finanțările pentru startup-urile din domeniul AI în primele luni din 2023 sunt de trei ori mai mari decât în tot anul trecut
O analiză Wall Street Journal pune în context finanțările de miliarde de dolari care sunt acum îndreptate către firmele care dezvoltă inteligență artificială (AI), cu faptul că puține startup-uri au acces la un volum semnificativ de date de învățare pentru algoritmii pe care îi dezvoltă.
“Am văzut o mulțime de propuneri de la companii care s-ar putea să urmărească algoritmi geniali de inteligență artificială, dar care nu au acces la date care să le ofere capacitatea de a construi o aplicație puternică din acești algoritmi, cu atât mai puțin proprietate intelectuală asupra cestor date”, a declarat Brad Svrluga, co-fondator al unui fond american de investiții.
Sumele alocate de aceste fonduri pentru startup-urile care dezvoltă AI generativă (așa cum sunt ChatGPT sau Bard) a crescut de la 4,8 miliarde de dolari, în tot anul trecut, la 12,7 miliarde de dolari în primele cinci luni ale anului 2023, potrivit WSJ. Acum multe dintre aceste companii caută să construiască modele AI de nișă, în domenii precum finanțele sau asistența medicală, dar accesul la seturile de date este dificil. De exemplu, o firmă care vrea să facă o aplicație de inteligență artificială pentru consultanță financiară are nevoie de date de tranzacționare, iar marile firme de consultanță în domeniu nu doresc să acorde acest acces.
Andy Baldwin, de la EY, a spus că acestea nu ar trebui folosite pentru a antrena un model extern de AI: “Cine deține acele date? Și, când antrenăm modelul, care sunt drepturile noastre de acces la modelul respectiv? Și cum altfel vor putea alți oameni să folosească acel model?” s-a întrebat Baldwin.
WSJ arată că ar trebui antrenat un model diferit de AI pentru fiecare dintre clienți, o problemă în sine fiind protecția informațiilor interne pe care nicio firmă nu dorește să le pună la dispoziție, dacă nu știe apoi cu certitudine ce se va întâmpla cu ele.
Dar aceasta nu este o problemă pentru marile firme de consultanță, care au deja acces la datele clienților lor și, se presupune, aceștia au deja încredere că informațiile interne vor fi protejate. Din start însă, această situație devantajează startup-urile de tehnologie și îi favorizează pe giganții în domeniu.