Business
Franţa ar putea să penalizeze mărcile de modă ultrarapidă, potrivit unui proiect de lege din Parlament
Mărcile de modă ultrarapidă, cum ar fi Shein din China, ar trebui să fie obiectul unor sancţiuni de până la 50% din preţul de vânzare al articolelor de îmbrăcăminte, pentru a compensa impactul lor asupra mediului, au propus parlamentarii care deţin majoritatea în Parlament, într-un nou proiect de lege, transmite Reuters.
Parlamentarii spun că mărcile de modă ultrarapidă, în loc să-şi reînnoiască colecţiile de patru ori pe an, precum mărcile tradiţionale de îmbrăcăminte, oferă mii de produse noi pe zi, incitând la cheltuieli excesive şi la poluare inutilă.
”Această evoluţie a sectorului de îmbrăcăminte către moda efemeră, combinând volume crescute şi preţuri scăzute, influenţează obiceiurile de cumpărare ale consumatorilor prin crearea impulsurilor de cumpărare şi a unei nevoi constante de reînnoire, care nu este lipsită de consecinţe de mediu, sociale şi economice”, se arată în proiectul de lege.
Proiectul de lege a evidenţiat compania chineză de prêt-à-porter Shein, spunând că aceasta prezintă în medie peste 7.200 de modele noi de articole de îmbrăcăminte pe zi şi pune la dispoziţia consumatorilor peste 470.000 de produse diferite.
Pentru a compensa impactul asupra mediului al modei ultrarapide, parlamentarii propun sancţiuni de până la 10 euro per articol vândut sau până la 50% din preţul de vânzare, până în 2030.
Shein, într-o declaraţie pentru agenţia de presă franceză AFP, a spus că respectă ”cele mai bune practici internaţionale în ceea ce priveşte dezvoltarea durabilă şi angajamentul social”.
În urma dezbaterii în cadrul unei comisii parlamentare, proiectul de lege va fi prezentat parlamentului în a doua jumătate a lunii martie. Ministrul francez al Mediului, Christophe Bechu, a declarat luni că în urma unei întâlniri cu actori din industrie, activişti şi cercetători, ministerul său plănuieşte mai multe măsuri pentru a reduce impactul modei asupra mediului.
El a spus că Franţa plănuieşte interzicerea publicităţii de către companiile de modă ultrarapidă şi introducerea unui sistem de stimulente financiare pentru a face moda ultrarapidă mai scumpă, în timp ce moda sustenabilă va deveni mai ieftină.
Popularitatea retailerilor de comerţ electronic de modă rapidă, precum Shein şi Temu, a perturbat sectorul de retail.
Shein apelează la o reţea de furnizori cu sediul în mare parte în China, depăşind tendinţele tradiţionale de producţie prin acceptarea comenzilor iniţiale mici, apoi extinzându-se în funcţie de cerere.
Lanţul de aprovizionare flexibil a permis Shein să creeze un model de afaceri diferit faţă de jucătorii consacraţi din fast-fashion, precum Zara şi H&M, care au fost pionieri în termene de producţie mai scurte, dar se bazează în mare parte pe predicţia preferinţelor cumpărătorilor.