Transporturi
Guvernul portughez relansează privatizarea companiei aeriene de stat TAP
Guvernul portughez a decis să relanseze privatizarea mult întârziată a TAP, luând în considerare vânzarea unei participații de 49,9% în operatorul aerian de stat, inclusiv o participație de 5% care va fi oferită angajaților, a anunțat joi premierul Luis Montenegro, transmite Reuters.
‘Am luat decizia deoarece deja am cheltuit mulți bani … Nu vrem să continuăm să continuăm să turnăm bani într-o groapă fără fund’, a declarat prim-ministrul la postul de televiziune de stat.
Privatizarea companiei a atras deja interesul marilor operatori aerieni europeni: Lufthansa, Air France-KLM și British Airways, care în ultimul an s-au întâlnit cu reprezentanți ai Guvernului portughez.
‘Suntem convinși că vor exista multe părți interesate’, a afirmat Montenegro, adăugând că prin alegerea unui partener strategic, Executivul ‘vrea să asigure sustenabilitatea și profitabilitatea companiei, și să poată contribui la dezvoltarea economică a țării’.
Rutele spre America de Nord și de Sud sunt cele mai importante și mai profitabile pentru TAP. Pe lângă transportul turiștilor, care vizitează în număr mare Portugalia, zborurile TAP fac legătura între diaspora globală și cetățenii țării, și conectează de asemenea partea continentală a țării de arhipelagurile Madeira și Azore. Executivul portughez vrea să păstreze hubul companiei din Lisabona, precum și rutele care sunt de importanță strategică pentru țară.
Montenegro a declarat că TAP este crucială pentru Portugalia deoarece sprijină boom-ul din turism care a stimulat creșterea economiei în ultimii ani.
În 2021, în perioada pandemiei, TAP a înregistrat pierderi record de 1,6 miliarde de euro, fiind salvată de stat. TAP, care are aproximativ 8.000 de angajați, a transportat anul trecut 16,1 milioane de pasageri, o creștere de 1,6% față de 2023, datorită succesului rutelor spre America de Nord și Brazilia.
Compania are 99 de avioane, iar subsidiara TAP Express dispune de 19 aeronave.