Business

Industria HoReCa din România trece printr-o serie de transformări, urmând să intre în una dintre cele mai dificile perioade din an

Posted on

Foto: iStock

Industria HoReCa din România trece printr-o serie de transformări, urmând să intre în una dintre cele mai dificile perioade din an. Perioada sărbătorilor de iarnă din 2024 este așteptată să fie cea grea din ultimii ani pentru HoReCa, în condițiile în care domeniul se confruntă cu un deficit acut de personal și o eficiență mai scăzută pe fondul cererii crescute a clienților, a migrației forței de muncă și a oboselii echipei existente, avertizează unii antreprenori din industrie. Totodată, pentru a-și asigura creșterea, hotelurile și restaurantele trebuie să se adapteze la cerințele tot mai ridicate ale clienților români. Astfel, potrivit reprezentanților Hotel Bordeaux și Restaurant Stage, numai unitățile care au o planificare bună, au suplimentat numărul de angajați și care oferă bonusuri angajaților pot evita probleme în business cu efecte pe termen lung.

În ultimii ani, industria HoReCa a pierdut constant angajați români, încercând să compenseze deficitul de personal cu angajați din alte țări. Însă în continuare domeniul este afectat. Conform ultimelor date oferite de o federație a patronatelor din industrie, deficitul de forță de muncă în HoReCa este de 20%-25%, în timp ce în orașele turistice, în sezon, poate ajunge la 50%.

“Deficitul de personal reprezintă una dintre cele mai mari probleme, mai ales în sezonul sărbătorilor. Restaurantele, cafenelele și hotelurile se confruntă cu dificultăți în a găsi și reține angajați, ceea ce afectează calitatea serviciilor și experiența oferită clienților. Fără a jongla inteligent cu resursele pentru a nu avea deficit, ca antreprenor în HoReCa lipsa de angajați, mai ales angajați pricepuți, te poate costa chiar business-ul. Pentru hotelul și restaurantul nostru, aflate în Galați, am luat măsuri din timp pentru a nu suprasolicita angajații și pentru a exista înlocuitori în perioadele de concediu și în cele foarte aglomerate, cum sunt zilele dintre Crăciun și Revelion. Antreprenorii, care nu iau astfel de decizii din timp și nici nu își loializează angajații printr-un salariu onorabil, bonusuri și alte avantaje, se pot confrunta cu pierderi și de oameni, și de vânzări. Pentru multe afaceri din industrie este din ce în ce mai greu să găsească oameni cu experiență, iar cei fără experiență, de multe ori, se sperie rapid de ritmul intens și de cerințele acestei munci solicitante. Provocarea majoră este de a găsi și forma oameni dedicați, care înțeleg că această meserie necesită nu doar abilități, ci și rezistență și pasiune”, explică Ana Savin, fondatorul unităților premium Hotel Bordeaux și Restaurant Stage – Nice Dining.

În cele două unități, Ana Savin are 30 angajați, cu vârste între 18 și 70 ani, recrutați din Galați și împrejurimi. Cu o rată de fidelizare de peste 90%, cei mai mulți angajați lucrează în cele două unități în medie de peste 5 ani.

Sărbătorile amplifică problemele din HoReCa

Criza de personal din HoReCa pune presiune pe unitățile de cazare și restaurante în special de sărbători când cererea pentru acest tip de servicii este ridicată. Astfel, sezonul sărbătorilor devine un test de rezistență pentru HoReCa. Cererea crescută, fluctuația personalului și oboseala echipelor existente conduc la scăderea calității serviciilor. Suprasolicitarea angajaților poate duce la erori, iar lipsa de personal afectează nu doar timpul de servire, ci și calitatea preparatelor.

“Soluțiile frecvente sunt recrutarea anticipată, bonusurile pentru angajați, automatizarea proceselor și colaborările temporare. O planificare strategică și un management atent pot transforma provocările în oportunități, asigurând satisfacția angajaților și a clienților și succesul afacerii. O planificare bună este cu atât mai importantă cu cât durează până la 6 luni să aduci personal din Asia. Noi momentan avem numai angajați români și continuăm să căutăm tot forță de muncă locală, având un proces de recrutare foarte bun, ceea ce ne ajută să găsim persoanele potrivite între 2 săptămâni și maximum o lună. Pentru români contează foarte mult pachetul salarial și mai puțin bacșișul, dar și stabilitatea și siguranța financiară. De aceea oferim atât un salariu atractiv, bonusuri de recunoaștere a meritelor, un mediu de lucru plăcut, cât mai puțin stresant, motivant, traninguri și alte avantaje, cât și un loc de muncă sigur, în care opinia lor contează, un loc în care pot evolua pe termen lung și din care pot ieși la pensie”, spune Ana Savin, fondatorul unităților premium Hotel Bordeaux și Restaurant Stage – Nice Dining.

Cerințele clienților, tot mai mari. Ce așteptări au românii când merg la restaurant

Pe lângă deficitul de personal, afacerile din HoReCa trebuie să gestioneze cât mai bine și cerințele clienților, care sunt tot mai ridicate. Se observă o evoluție clară în modul de preparare, prezentare și servire a preparatelor, pe fondul unei concurențe tot mai intense și a cerințelor în creștere din partea clienților. Mai exact, clienții au devenit mai atenți la calitatea și la tipul preparatelor, iar diversitatea în ofertă a crescut enorm, cu restaurante care oferă bucătării variate — de la mediteraneene și libaneze la vegane și vegetariene — pentru a satisface așteptările tot mai ridicate ale publicului. Restaurantele trebuie să se adapteze rapid pentru a rămâne relevante, însă se confruntă cu probleme precum deficitul de personal calificat și creșterea costurilor de operare.

Ana Savin, antreprenor cu peste 8 ani de experiență în HoReCa, subliniază că, fără suficienți angajați, bine pregătiți și motivați financiar, așteptările clienților nu pot fi îndeplinite, ceea ce poate duce la pierderea lor și alte probleme în business.

HoReCa în 2025: ce pot face antreprenorii anul viitor

Pentru un restaurant individual, unde cheltuielile cu forța de muncă externă nu se justifică, accentul trebuie pus pe recrutarea și retenția personalului local. Beneficiile non-financiare, programele de training și un mediu de lucru atractiv pot ajuta la păstrarea angajaților, recomandă Ana Savin.

În cazul unui lanț de restaurante, aducerea lucrătorilor din exterior devine o soluție viabilă pentru asigurarea stabilității, mai ales în regiunile unde piața locală de muncă este insuficientă. Totuși, aceasta implică și costuri adiționale, cum ar fi integrarea culturală și cazarea. În ambele cazuri, campaniile permanente de recrutare în România rămân esențiale pentru a construi o bază de candidați sustenabilă.

Deficitul de personal va continua în 2025, afectat de migrația forței de muncă și interesul scăzut al tinerilor pentru HoReCa. Astfel, brandingul de angajator, oportunitățile de carieră și strategii pe termen lung vor fi esențiale pentru succesul în 2025, punctează Ana Savin.

Pe termen lung, domeniul HoReCa trebuie să se concentreze pe brandingul de angajator, crearea unor oportunități clare de carieră și îmbunătățirea condițiilor de lucru. Integrarea forței de muncă externe poate fi o soluție viabilă pentru lanțurile mari, dar implică și costuri suplimentare, cum ar fi integrarea culturală și cazarea.

Deschis în anul 2015, Hotel Bordeaux este una dintre cele mai importante unități de cazare din Galați, în special pe segmentul business. Până în prezent, hotelul a înregistrat peste 3.000 de oaspeți din România și străinătate.

Restaurantul Stage, prezent la ultimul etaj al hotelului Bordeaux, este primul restaurant nice-dining din Galați, un concept patentat de antreprenoarea Ana Savin, contribuind astfel la dezvoltarea pieței regionale de restaurante exclusiviste.

Cele mai citite știri

Exit mobile version