Analize
Influencerii înlocuiesc familia şi prietenii, ca sursă de informare pentru investitori
Investitorii individuali caută informaţii despre diferitele pieţe pentru a lua decizii, preferând internetul pentru a afla mai multe despre investiţii, în loc să apeleze la familie sau la brokerii tradiţionali, arată o analiză realizată de o platformă de investiţii.
Astfel, o nouă categorie de furnizori de informaţii ajung în topul preferinţelor investitorilor individuali, respectiv influencerii din domeniul financiar, care sunt activi pe platforme precum Tik Tok, Facebook, Instagram sau Reddit.
Experţii avertizează, însă, că această abordare prezintă riscuri, deoarece mediul online abundă în dezinformări şi falsuri.
Când vine vorba de locul unde se găsesc informaţii despre investiţii, mai mult de o treime (38%) dintre investitorii români preferă Google, conform ultimului sondaj eToro Retail Investor Beat.
„31% dintre investitori caută informaţii de la influencerii ce activează în domeniul financiar, îndepărtându-se de familie şi prieteni. Cu doar doi ani în urmă, în T1 din 2022, prietenii şi familia erau o sursă importantă de informare pentru (32%) dintre investitorii români. Nu mai este cazul. În T1 2024, doar 16% dintre investitorii români au citat prietenii şi familia ca fiind o sursă importantă de informaţii despre investiţii”, mai arată analiza.
Totodată, creşterea popularităţii influencerilor din domeniul financiar a fost facilitată de utilizarea platformelor de socializare, folosite pentru diseminarea conţinutului lor.
„Dacă ne uităm la grupele de vârstă, această categorie de influenceri sunt principala sursă de informaţii pentru investitorii cu vârsta de peste 55 de ani (38%). Totodată, sunt importanţi pentru 35% dintre investitorii cu vârste cuprinse între 35 şi 44 de ani, pentru 28% dintre cei mai tineri investitori, cu vârste între 18 şi 34 de ani, şi pentru doar 23% dintre cei cu vârste cuprinse între 35 şi 55 de ani”, susţin autorii cercetării.
În cadrul sondajului eToro Retail Investors Beat, investitorii români au fost pe locul al doilea în topul celor mai predispuşi dintre toate naţiunile intervievate să identifice influencerii financiari ca fiind o sursă cheie de informaţii (31%), înaintea celor din SUA (30%) şi depăşiţi doar de spanioli (39%). În condiţiile în care media globală se situează la 23%, influencerii financiari s-au dovedit a fi mai puţin populari în rândul investitorilor individuali olandezi şi cehi (13%), danezi (16%), germani, italieni şi francezi (17%).
De asemenea, dacă ne uităm la sexe, pentru femeile investitor din România, influencerii din domeniul financiar sunt principala sursă de informare (36%), comparativ cu bărbaţii unde această categorie se află pe locul al doilea cu 29%, după căutarea pe Google (41%).
„Alte surse de informare folosite de investitorii români sunt cursurile online sau în persoană (24%), site-urile de recenzii (23%) şi social media (21%). Forumurile online se află la egalitate cu media tradiţională (19%), urmate de podcasturi (18%) şi prietenii şi familia pe penultimul loc (16%). Cel mai puţin preferat loc pentru a căuta informaţii financiare sunt cărţile (13%). Dacă ne uităm în mod particular la cărţi, acestea sunt cea mai puţin populară alegere şi la nivel global (9%)”, arată studiul.
În ciuda volumului tot mai mare de surse de informaţii disponibile pentru investitori, un studiu al Universităţii Tilburg din Ţările de Jos a constatat că o expunere mai mare la influencerii din domeniul financiar nu a dus la îmbunătăţirea cunoştinţelor financiare, precizează sursa citată.
„Unul dintre motive ar putea fi reprezentat de cantitatea mare de informaţii şi de influenceri neautorizaţi de pe reţelele de socializare. Dar constatările necesită cercetări suplimentare”, mai arată analiza.