Mărfurile încărcate şi descărcate în porturile în care sunt operate nave maritime au totalizat 45,869 milioane tone, în primele nouă luni din 2024, iar transportul de containere a însumat 719.000 TEU, conform datelor centralizate de Institutul Naţional de Statistică.
În transportul pe căi navigabile interioare au fost înregistrate 22,132 milioane tone mărfuri.
Valorile principalilor indicatori de transport portuar maritim corespunzători perioadei 1 ianuarie – 30 septembrie 2024, au marcat scădere la total cu 6,8% faţă de perioada similară a anului precedent, datorită reducerii cu 13,8% a volumului de mărfuri încărcate. Volumul mărfurilor descărcate s-a majorat cu 2,6%.
Pe căile navigabile, volumul transportului a scăzut cu 5,4%, ca urmare a diminuării transportului internaţional cu 16,3%. Transportul naţional pe căi navigabile interioare a crescut cu 2,2% faţă de primele nouă luni din 2023.
În ceea ce priveşte transportul portuar maritim, porturile în care a fost desfăşurată cea mai intensă activitate au fost Constanţa, cu o pondere de 96,8%, şi Galaţi, cu o pondere de 2,1%. A fost transportat cu preponderenţă tipul de încărcătură Vrac solid şi a însumat 24,039 milioane tone.
În perioada menţionată, cele mai însemnate cantităţi de mărfuri încărcate şi descărcate au fost înregistrate în relaţie cu următorii parteneri: Turcia (7,613 milioane tone) şi Egipt (3,674 milioane tone). Dintre statele membre ale Uniunii Europene cele mai mari cantităţi de mărfuri transportate au fost înregistrate în parteneriat cu Spania (2,834 milioane tone) şi Grecia (1,926 milioane tone).
Cele mai însemnate cantităţi de mărfuri încărcate, conform clasificării NST 2007 au fost: produse agricole, din vânătoare şi silvicultură; peşte şi alte produse din pescuit în proporţie de 66,7%. În ceea ce priveşte descărcările, ponderea cea mai mare a fost deţinută de Cărbune şi lignit, ţiţei şi gaze naturale, respectiv 31,9%.
În portul Constanţa, cele mai însemnate cantităţi de mărfuri încărcate au fost Produse agricole, din vânătoare şi silvicultură; peşte şi alte produse din pescuit în proporţie de 67,7%. Dintre mărfurile descărcate, ponderea cea mai însemnată a fost deţinută de Cărbune şi lignit, ţiţei şi gaze naturale, în proporţie de 32,8%.
În transportul pe căi navigabile interioare, porturile în care au fost înregistrate cele mai mari cantităţi de mărfuri au fost Constanţa, cu o pondere de 61,4%, şi Galaţi, cu o pondere de 11,1%.
În perioada 1.I-30.IX 2024, mărfurile înregistrate în transport internaţional pe căi navigabile interioare, care au avut ca destinaţie sau au provenit din state membre ale Uniunii Europene, au înregistrat o pondere de 23,1%, în creştere faţă de perioada similară a anului precedent.
Per total, Ucraina a deţinut cea mai mare pondere ca origine şi destinaţie a mărfurilor transportate în perioada menţionată, cu un nivel de 4,752 milioane tone.
Tipul de mărfuri pentru care au fost înregistrate cele mai însemnate cantităţi în transport internaţional pe căi navigabile interioare a fost Produse agricole, din vânătoare şi silvicultură; peşte şi alte produse din pescuit, în proporţie de 43.
În transport naţional pe căi navigabile interioare au fost înregistrate cu preponderenţă Produse agricole, din vânătoare şi silvicultură; peşte şi alte produse din pescuit, în proporţie de 55,4%.